Sunday, April 28, 2024
7.2 C
Calgary

خرید یا اجاره خانه؛ کدامیک هزینه ماهانه کمتری دارد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با رشد قیمت خانه و افزایش نرخ اجاره‌بها بسیاری از خود می‌پرسند که پرداخت اجاره خانه ارزان‌تر است یا خرید خانه و پرداخت اقساط ماهانه وام مسکن؟

به تازگی وبسایت Zoocasa با بررسی 26 بازار مسکن کشور، بررسی میانگین نرخ اجاره‌بهای املاک در Rentals.ca و قیمت خانه‌های موجود در لیست ماه دسامبر، بررسی خود را انجام داده است.

این آژانس املاک میانگین قیمت واحدهای تکخوابه و دوخوابه را برای اجاره بررسی کرده و وام‌های مسکن نیز با فرض پیش‌پرداخت 20 درصدی و نرخ ثابت پنج ساله به میزان 4.84 درصد برای 25 سال، محاسبه شده‌اند.

مبالغ وام با در نظر گرفتن میانگین نرخ فروش خانه در ماه دسامبر 2023 برای هر شهر و بهترین نرخ بهره موجود در زمان جمع‌آوری داده‌ها، محاسبه شده‌اند.

ارقام وام طبق نرخ‌های ثابت پنج‌ساله بدست آمده‌اند و منعکس‌کننده نرخ‌های کنونی نیستند. به گفته سخنگوی Zoocasa نرخ واقعی وام مسکن به شرایط مالی خریدار بستگی دارد.

این دو رقم با توجه به قراردادهای جدید اجاره یا وام محاسبه شده‌اند؛ بنابراین ارقام میانگین‌ لزوما به معنای مبالغ پرداختی واقعی در بازار نیستند که مستاجر یا مالک خانه پرداخت می‌کند. یک مستاجر یا مالک ممکن است مبلغ کمتر یا بیشتر، با توجه به قرارداد اجاره یا وام منزل خود و فاکتورهای دیگر، بپردازد.

علاوه بر این هزینه‌های اضافی مانند مالیات مسکن و انرژی لحاظ نشده‌اند.

طبق بررسی‌های Zoocasa در بازارهایی که هزینه‌های زندگی کمتر است نرخ اجاره‌بها و قیمت مسکن نیز پایین‌تر است.

در ماه دسامبر 2023 میانگین اجاره‌بها در وینیپگ 1,526 دلار و نرخ پرداخت اقساط وام با توجه به میانگین ارزش خانه 1,521 دلار بود.

وینیپگ تنها بازار مسکن در این گزارش به شمار می‌رود که میانگین بازپرداخت وام مسکن آن کمتر از میانگین اجاره‌بها است. این وضعیت تا حدی در رجینا و شهر کبک نیز مشاهده می‌شود. در شهر کبک و رجینا اختلاف میان اجاره‌بها و بازپرداخت وام به ترتیب 54 و 62 دلار است.

علاوه بر این مالکین خانه در رجینا می‌توانند از کمترین رقم بازپرداخت وام نهایت استفاده را ببرند.

طبق این گزارش ادمونتون دیگر بازار ارزان برای بازپرداخت وام است. میانگین قیمت خانه در این شهر 400,000 دلار بوده و با رقم بازپرداخت وام 1,697 دلار می‌توان بهترین شرایط را برای شروع داشت.

در مقابل نرخ اجاره ماهانه مسکن در ادمونتون حدود 1,444 دلار است.

شهرهای هالیفاکس، مونتریال و ساسکاتون نیز اختلاف بسیار کم بازپرداخت ماهانه وام و اجاره‌بها را داشتند و پرداخت وام آن‌ها 500 دلار بیشتر از اجاره‌بها بود.

طبق این گزارش بیشتر بازارهای کانادا مانند ونکوور، تورنتو، ساری، برلینگتون و کلگری نرخ اجاره‌بهای پایین‌تر از اقساط وام را داشتند.

به گفته Zoocasa هزینه‌های بیشتر خرید خانه بر روی بازار اجاره مسکن نیز تاثیر گذاشته است و معمولا مالکین برای تامین هزینه بازپرداخت وام مبلغ اجاره‌بهای بیشتری دریافت می‌کنند. این روند باعث می‌شود نرخ اجاره‌بها افزایش پیدا کند و افراد کمتری بتوانند بازار اجاره مسکن را ترک و اقدام به خرید خانه کنند.

کارولین ویتزمن، پژوهشگر بازار مسکن دانشگاه اتاوا، در اینباره گفت: “بررسی‌ها نشان می‌دهد که یک جوان اهل انتاریو باید حدود 22 سال برای تامین پیش‌پرداخت 20 درصدی خرید مسکن پس‌انداز کند. این در حالی است که بسیاری از شهروندان در دام اجاره خانه گیر افتاده‌ و امکان پس‌انداز برای خرید خانه را ندارند.”

او در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: “قیمت مسکن در بازارهای کانادا باید حدود 60 درصد کاهش پیدا کند تا بیشتر شهروندان بتوانند خانه مورد نظر خود را خریداری کنند.”

در گذشته مستاجران برای تامین پیش‌پرداخت مسکن پس‌انداز می‌کردند، اما شرایط تا حد زیادی تغییر کرده است. متاسفانه امروزه جوانان نمی‌توانند پس از یک دوره اجاره‌نشینی به خانه خود بروند.

به باور کارشناسان یک راه‌حل ساده برای حل این بحران وجود ندارد و باید تغییرات ناگهانی و چشمگیر را در قیمت‌ها شاهد باشیم.

بر اساس گزارش Canadian Housing and Mortgage Corporation تا سال 2030 بیش از 22 میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته خواهد شد تا همه بتوانند صاحب مسکن ارزان شوند.

اما به گفته ویتزمن افزایش عرضه مسکن لزوما به معنای کاهش قیمت نیست، بنابراین نمی‌توان امیدوار بود که این استراتژی به بهبود شرایط بازار کمک کند. در مقابل او باور دارد که تمام سطوح دولت باید امکان اجاره بلندمدت مسکن ارزان را در بلندمدت داشته باشند.

همچنین از کانادایی‌های بازنشسته با هدف سرمایه‌گذاری وارد بازار می‌شوند، اما در سیستم کنونی چنین رویکردی کارایی ندارد. به عبارت دیگر سیستم فعلی نه به سود افراد سالمند و بازنشسته است و نه جوانان می‌توانند از آن استفادع کنند.

منبع: CTV News