Sunday, April 28, 2024
15.5 C
Calgary

اهمیت از بین بردن شکاف جنسیتی در محیط کار و مزایای آن

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کارشناسان و سیاست‌گذاران اقتصادی همزمان با روز جهانی زن بر اهمیت برابری جنسیتی در محیط کار تاکید کردند. به باور آن‌ها توجه به این محدودیت‌ها و رفع مشکلات موجود تاثیر مستقیم و مثبت بر رشد اقتصادی در کانادا و دنیا خواهد گذاشت.

بر اساس یک نظرسنجی جدید، طی دهه گذشته نرخ مشارکت زنان کانادا در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی از 76 به 86 درصد افزایش پیدا کرده است. در این بین شرایط کبک بهتر بوده و نرخ 89 درصد را به دست آورد. به باور کارشناسان یکی از اصلی‌ترین دلایل برتری کبک ارائه یارانه مراقبت از کودک طی چند سال گذشته است. انتظار می‌رود با اجرای سیستم مشابه در کل کشور شاهد رشد ملی ارقام باشیم.

در گزارشی جدید که تاثیر اجرای سیستم مراقبت از فرزند کبک در سطح کانادا بر میزان مشارکت اقتصادی زنان تا سال 2030 را بررسی کرده، این کار می‌تواند حدود 350,000 شغل ایجاد کند و تولید ناخالص ملی (GDP) را تا 1.5 درصد افزایش دهد.

علاوه بر این کاهش شکاف درآمدی موجب بهبود شرایط اقتصادی می‌شود و دسترسی زنان به جایگاه تصمیم‌گیری و مدیریتی را افزایش می‌دهد. نتیجه این تغییر شناخت بهتر علایق مشتریان و سود بیشتر برای شرکت‌ها خواهد بود.

علاوه بر این برخی کارشناسان باور دارند که اجرای این سیاست‌ها تنها بر شرایط شغلی تاثیر مثبت نمی‌گذارد، بلکه با از بین رفتن شکاف درآمدی تمام شهروندان می‌توانند مشارکت برابر و بیشتر در اقتصاد داشته باشند. به عبارت دیگر با افزایش درآمد نیمی از جامعه، مشارکت در اقتصاد و اجتماع افزایش پیدا خواهد کرد.

برای دستیابی به این هدف باید موانع قانونی گوناگون برداشته شوند که از میان آن‌ها می‌توان به حذف جریمه زایمان اشاره کرد.

نتایج یک مطالعه دانشگاه کبک (UQAM) نشان می‌دهد که به طور میانگین درآمد مادران ده سال پس از تولد اولین فرزند 34 درصد کاهش پیدا می‌کند. در این بین تغییر درآمد برای مردان بسیار ناچیز است و در برخی موارد شاهد رشد درآمد آن‌ها هستیم.

کاترین اسکات، پژوهشگر ارشد مرکز Canadian Centre for Policy Alternatives، در اینباره گفت: “شکاف‌های جنسیتی گوناگون باید برطرف شوند تا شاهد بهبود اقتصاد باشیم. در این بین با ایجاد شرایط لازم برای فعالیت زنان در مشاغل گوناگون می‌توان تفاوت‌ها را رقم زد. همچنین همزمان با تغییر چارچوب‌های قانونی باید تغییرات اقتصادی و اجتماعی را نیز رقم بزنیم. در نتیجه شرایط زندگی و درآمدی بهبود پیدا می‌کنند.”

این درحالی است که نتایج آخرین نظرسنجی Robert Half نمایانگر نگرانی زنان درباره وضعیت درآمدی است. بر این اساس 56 درصد زنان باور دارند که محل کار آن‌ها فرصت‌های زیادی را برای رشد حرفه‌ای فراهم می‌کند، در حالی که این رقم برای مردان 72 درصد است.

این اختلاف نشان می‌دهد که یک شکاف جنسیتی محسوس درباره فرصت‌های شغلی محیط‌ کار وجود دارد. کارفرمایان برای رفع این محدودیت باید مطمئن شوند که فرصت‌ها به طور مساوی و بدون توجه به جنسیت، با در نظر گرفتن مهارت‌ها و توانایی‌ها، بین زنان و مردان تقسیم می‌شوند.

گزارش بانک جهانی

طبق گزارش جدید بانک جهانی هیچ کشوری در دنیا امکانات محیط کار را به طور یکسان برای زنان و مردان فراهم نمی‌کند. بر این اساس از بین بردن شکاف موجود می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهان را بیش از 20 درصد افزایش دهد.

این گزارش تاثیر سیاست‌های مراقبت از کودکان و امنیت محیط کاری برای زنان 190 کشور دنیا را مورد بررسی قرار داده است. نتایج گزارش نشان می‌‌دهد که با در نظر گرفتن این دو فاکتور زنان تنها 64 درصد حمایت‌های قانونی مردان را دریافت می‌کنند، رقمی که در گزارش پیشین 77 درصد بود.

به باور نویسندگان این گزارش مسائل مربوط به مراقبت از کودکات و امنیت محیط کار بیش از سایرین بر توانایی شغلی زنان تاثیر منفی می‌گذارند. به طور کلی خشونت محیط کار جلوی حضور فیزیکی زنان در مشاغل را می‌گیرد و محدودیت‌های نگهداری از کودکان نیز هزینه اضافی را برای آن‌ها به دنبال دارد.

بر اساس دهمین گزارش Women, Business and the Law که روز دوشنبه منتشر شد، کشورها کمتر از 40 درصد سیستم سیاسی و قانونی لازم برای اجرای قوانین از بین بردن شکاف جنسیتی را اجرا کرده‌اند.

در بین کشورهای مورد بررسی 95 مورد قوانینی را برای پرداخت دستمزد مساوی اجرا کرده‌اند، اما تنها 35 کشور بر اجرای صحیح آن‌ها نظارت داشتند. در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهد که زنان دنیا تنها 77 سنت از هر دلار درآمد مردان را دریافت می‌کنند.

همچنین در حالی که 151 کشور قوانینی برای خشونت‌ جنسی در محیط کار دارند، تنها قوانین 40 کشور خشونت در فضاهای عمومی مانند وسایل حمل‌ونقل را در بر می‌گیرد، بنابراین بسیاری از زنان در مسیر رسیدن به محل کار امنیت لازم را ندارند.

به گفته ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد World Bank Group، در تمام دنیا قوانین و اقدامات تبعیض‌آمیز جلوی حضور زنان در محیط کار و راه‌اندازی کسب‌وکار در شرایط برابر با مردان را می‌گیرند. این درحالی است که از بین بردن شکاف جنسیتی موجود می‌تواند تولید ناخالص داخلی دنیا را بیش از 20 درصد افزایش دهد و طی دهه آینده نرخ رشد اقتصادی دنیا را بیش از دو برابر کند.

باید توجه داشت که بحران شکاف جنسیتی در محیط کاری تنها مشکل زنان نیست، بلکه کل کانادایی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این وظیفه تک تک ما است تا برای برداشتن این موانع و بهتر کردن شرایط برای زنان گام برداریم.

منبع: Global News, The Guardian