Friday, April 26, 2024
5.2 C
Calgary

کسوف کامل اپریل در نواحی شرقی کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پدیده تماشایی کسوف با قرارگیری ماه میان خورشید و زمین روی می‌دهد. بسیاری این رویداد را به صورت جزئی مشاهده می‌کنند، اما اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید در سایه کامل ماه نیز قرار بگیرید. در ماه اپریل امسال ساکنین شرق کانادا می‌توانند خورشیدگرفتگی کامل را شاهد باشند.

کسوف با تغییرات ناگهانی در محیط همراه است و بینندگان می‌توانند تغییر دما و روشنایی را خیلی سریع حس کنند. در ادامه هاله نورانی اطراف ماه ظاهر می‌شود و می‌توان روشنایی و حرارت را به عجیب‌ترین شکل ممکن دید.

کسانی که این صحنه سورئال را از نزدیک دیده‌اند آن را به یک دیسک سیاه تشبیه می‌کنند که به حفره‌ای درون آسمان شباهت دارد.

شما می‌توانید کسوف کامل را به مدت یک تا چهار دقیقه تماشا کنید. در این مدت حیوانات نیز رفتار خود را تغییر می‌دهند و ناگهان سکوت شبانه در همه‌جا حاکم می‌شود. همزمان گل‌ها نیز گلبرگ‌های خود می‌بندند و به خواب می‌روند.

کسوف 8 اپریل

حدود سه هفته دیگر کانادا یک کسوف بی‌نظیر را تجربه خواهد کرد. این خورشیدگرفتگی در عصر 8 اپریل حداکثر چهار دقیقه و 28 ثانیه به طور می‌انجامد و تماشای آن تجربه‌ای تکرارنشدنی است. البته زمان آن به موقعیت جغرافیایی شما بستگی خواهد داشت.

مسیر خورشیدگرفتگی ماه اپریل از برخی شهرهای انتاریو، کبک، نیو برانزویک، نوااسکوشا، پرینس ادوارد آیلند و نیوفاندلند عبور می‌کند. ساکنین این نواحی می‌توانند از این رویداد را به صورت جزئی و کامل شاهد باشند.

برخی مدارس انتاریو و کبک از همین حالا برای این کسوف آماده شده‌اند و کلاس‌های خود را در تاریخ 8 اپریل تعطیل کرده‌اند. کبک طی 50 سال گذشته (از سال 1972 تاکنون) خورشیدگرفتگی نداشته و پس از کسوف امسال تا 80 سال دیگر (سال 2106) آن را نخواهد دید.

بنابر اعلام آژانس فضایی کانادا تماشای مستقیم به خورشید در هنگام کسوف می‌تواند آسیب جدی، شامل نابینایی یا کاهش بینایی، به همراه داشته باشد. به گفته پزشکان آسیب‌های تماشای مستقیم به کسوف تفاوتی با تماشای مستقیم خورشید در روزهای عادی ندارد.

بهترین راه برای حافظت از چشم در هنگام تماشای کسوف پوشیدن عینک مخصوص با لایه پلی‌استر آلومینیومی است. علاوه بر این می‌توان با روش‌های خلاقانه یک محافظ عالی برای چشم‌ خود تهیه کنید (دستورالعمل آن را می‌توان به راحتی در اینترنت پیدا کرد).

پس از کسوف امسال شهروندان کانادا تا سال 2039 خورشیدگرفتگی دیگر را نخواهند دید.

منبع: Global News