Monday, April 29, 2024
7.2 C
Calgary

ده حقیقت خواندنی درباره خورشید گرفتگی روز دوشنبه

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

روز دوشنبه 8 آوریل یک خورشید گرفتگی بسیار نادر در آمریکای شمالی و بخش‌هایی از کانادا رخ خواهد داد. به همین دلیل میلیون‌ها نفر خود را برای تماشای این پدیده نجومی شگفت‌انگیز آماده کرده‌اند.

کسوف با قرار گرفتن ماه در فاصله خورشید و زمین رخ می‌دهد؛ در چنین شرایطی سایه ماه بر روی زمین می‌افتد و کسانی که در مسیر عبور آن قرار دارند خورشید گرفتگی کامل را شاهد خواهند بود. به طور معمول هر سال دو خورشید گرفتگی رخ می‌دهد، اما فاصله این پدیده در هر نقطه زمین 375 سال است. بنابراین هرچند خورشید گرفتگی پدیده‌ای نادر نیست، اما تکرار آن در یک نقطه جغرافیایی بسیار نادر خواهد بود.

در این مطلب با ده حقیقت خواندنی درباره خورشید گرفتگی روز دوشنبه آشنا می‌شویم که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

خورشید گرفتگی از اقیانوس آرام شروع و در اقیانوس اطلس به پایان می‌رسد

خورشید گرفتگی در ساعت 12:39 pm ET در فاصله 620 مایلی جنوب جزایر کیریباتی در اقیانوس آرام شروع می‌شود. پس از آن سایه به مدت سه ساعت و 16 دقیقه و تا ساعت 3:55 pm ET بر روی سطح زمین حرکت می‌کند و سرانجام در فاصله حدودا 340 مایلی جنوب‌غربی ایرلند در اقیانوس اطلس ناپدید خواهد شد.

شهروندان مکزیک طولانی‌ترین خورشید گرفتگی را شاهد هستند

طولانی‌ترین خورشید گرفتگی به مدت چهار دقیقه و 28 ثانیه در غرب تورین در مکزیک رخ می‌دهد. ساکنین ایالت تگزاس نیز می‌توانند مدت نسبتا طولانی در سایه کامل قرار گیرند. به طور کلی بیشتر نقاط که در مسیر عبور سایه قرار دارند می‌توانند به مدت سه دقیقه و سی ثانیه تا چهار دقیقه شاهد این پدیده باشند.

میلیون‌ها نفر خورشید گرفتگی کامل را می‌بینند

طبق برآوردها 31.6 میلیون نفر در مسیر عبور خورشید گرفتگی روز دوشنبه قرار دارند. البته این رقم بدون در نظر گرفتن کسانی است که برای مشاهده این رویداد برنامه‌ریزی کرده‌اند و به مسیر کسوف سفر می‌کنند. برای مثال آبشار نیاگارا در ساعت 3:18 pm شاهد خورشید گرفتگی خواهد بود که حدود سه دقیقه به طول می‌انجامد؛ پیشبینی ورود میلیونی گردشگران باعث شده‌ تا وضعیت اضطراری در برخی شهرهای اطراف آبشار اعلام شود.

بخش‌هایی از خورشید که معمولا قابل مشاهده نیستند را می‌توان دید

در طول کسوف روز دوشنبه می‌توان تاج خورشید و طوفان‌های سطح آن را دید و تابش‌های پلاسما به زیبایی هرچه تمام‌تر قابل مشاهده هستند. دمای این جریان‌ها به حدود یک میلیون درجه سانتی‌گراد می‌رسد که در مقایسه با دمای 5,500 درجه سانتی‌گراد سطح خورشید بسیار بیشتر است.

فعالیت خورشید به اوج خودش رسیده است

خورشید گرفتگی روز 8 آوریل همزمان با به اوج رسیدن فعالیت‌های خورشیدی خواهد بود. معمولا این روند دوره‌های یازده ساله را طی می‌کند که سبب هیجان‌انگیز‌تر شدن رویداد فردا می‌شود. به این ترتیب در خورشید گرفتگی فردا باید منتظر تماشای انفجارهای پلاسما در سطح خورشید باشید.

در طول خورشید گرفتگی دو سیاره و یک ستاره‌ دنباله‌دار قابل مشاهده هستند

در طول خورشید گرفتگی فردا می‌توان دو سیاره ونوس و مشتری را در زاویه 15 درجه غربی-جنوب‌غربی و 30 درجه شرقی-شمال‌شرقی مشاهده کرد. درخشندگی ونوس در مقایسه با مشتری تا پنج برابر بیشتر خواهد بود. در این بین احتمالا ستاره دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks نیز در زاویه شش درجه‌ای سمت راست سیاره مشتری پدیدار می‌شود. اگر خوش‌شانس باشید دنبال گازی ستاره دنباله‌دار را خواهید دید.

خورشیدگرفتگی یک غروب 360 درجه است

پدیده خورشیدگرفتگی مانند یک غروب آفتاب تماشایی در تمامی جهات است. شما می‌توانید این رویداد را روز دوشنبه به زیباترین شکل ممکن تماشا کنید.

دمای هوا در طول خورشید گرفتگی کاهش پیدا می‌کند

با شروع خورشید گرفتگی و قرار گرفتن ماه در فاصله زمین با این ستاره، دمای هوا به طور محسوس کاهش پیدا می‌کند. در جریان آخرین خورشید گرفتگی در سال 2017 ایستگاه‌های هواشناسی کاهش 10 درجه فارنهایتی دما را در مسیر سایه اندازه‌گیری کردند. بنابراین خود را برای هوای خنک آماده کنید.

رفتار حیات‌وحش در طول خورشید گرفتگی تغییر خواهد کرد

با تاریک شدن ناگهانی هوا در جریان خورشید گرفتگی رفتار حیات‌وحش نیز تغییر خواهد کرد. این رویداد موجب سردرگم شدن سگ‌ها، گربه‌ها و پرندگان می‌شود. برای مثال پرندگان از حدود 50 دقیقه پیش از شروع خورشید گرفتگی کامل به لانه‌های خود باز می‌گردند. به طور کلی حیوانات این پدیده را مانند طوفان و دیگر رویدادهای مرگبار دسته‌بندی می‌کنند که نیاز به پیدا کردن سرپناه دارد.

پس از این رویداد تا سال‌ها خورشید گرفتگی کامل در کانادا رخ نمی‌دهد

شهروندان کانادا پس از این رویداد باید حداقل تا تاریخ 12 آگست 2026 منتظر بمانند تا یک خوشید گرفتگی تقریبا کامل در سرزمین‌های شمالی کشور رخ دهد. خورشید گرفتگی کامل بعدی در آمریکای شمالی نیز در تاریخ 30 مارس 2033 در آلاسکا رخ خواهد داد. بنابراین از فرصت کنونی نهایت استفاده را ببرید.

منبع: Time