Friday, May 10, 2024
10.5 C
Calgary

معرفی وام مسکن حلال توسط دولت ترودو

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سازمان بودجه کانادا «وام مسکن حلال» را به عنوان ابزاری برای افزایش توان خرید خانه و مشارکت بیشتر مسلمانان کانادایی در بازار مسکن و مستغلات در سال ۲۰۲۴ معرفی می‌کند.

این طرح شامل وام مسکن حلال و بدون بهره می‌شود. برای درک بهتر آن محتوای طرح را با هم مرور می‌کنیم:

اتاوا به دنبال تغییر رفتار مالیاتی و نظارت بیشتر بر ارائه‌دهندگان خدمات مالی است. به گفته سازمان بودجه کانادا، طی مارس ۲۰۲۴ دولت کانادا مشاوره خود را با سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی و اقلیت‌ها آغاز کرد. آن‌ها قصد دارند با ارائه روش‌های جایگزین به افزایش تأمین مالی وام کمک کنند. به گفته دولت لیبرال قرار است در پاییز امسال اطلاعات مرتبط با این طرح منتشر شوند.

چرا وام معمولی حلال نیست؟

دریافت سود از وام در قوانین اسلام غیراخلاقی و حرام است. به همین دلیل بانک‌های اسلامی از ساختار پرداخت متفاوتی استفاده می‌کنند.

در ساختار پرداخت بانک‌های اسلامی سود به طور کامل از معادله خارج می‌شود. به طور کلی سه نوع وام حلال وجود دارد که شامل انواع اجاره، مشارکت و مرابحه می‌شوند.

در نوع اجاره بانک مورد نظر ملک را می‌خرد و آن را در زمان مشخص به مشتری واگذار می‌کند. در این روش پرداخت‌ها به شکل سرمایه به موسسه مالی باز می‌گردند. در مشارکت نوعی مشارکت در سرمایه شکل می‌گیرد. در این روش مالکیت دو طرفه وجود دارد و زمانی که سهام به طور کامل منتقل گردد شراکت به اتمام می‌رسد.

،مرابحه نوعی سیستم اعتباری را شکل می‌دهد که در آن معامله‌کننده پس از دریافت مقداری سود معامله را به فردی دیگر واگذار می‌کند. سابقه اعتباری خریدار، سپرده و شرایط قرارداد برخی از عوامل تأثیرگذار در مرابحه هستند.

با توجه به این‌که ساختارهای بالا ریسک بیشتری دارند به طور معمول از وام‌های رایج گران‌تر هستند. در حال حاضر دولت کانادا به دنبال آن است تا بانک‌های کانادا وام مسکن حلال را وارد دستور کار خود کنند. بر اساس گزارش Canadian Press مسلمانان بسیاری در کانادا منتظر ارائه این نوع وام هستند.

منبع: National Post