Sunday, May 19, 2024
3.2 C
Calgary

رویدادهای نجومی ماه مه در آسمان شب کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طی ماه مه می‌توان سه رویداد نجومی مهم را، بدون نیاز به تلسکوپ، در آسمان شب تماشا کرد. البته پیش از هر چیز باید آسمان بدون ابر داشته باشید. در این مطلب با این پدیده‌های تماشایی بیشتر آشنا می‌شویم.

بارش شهابی اتا دلوی (Eta Aquarrids)

اولین رویداد نجومی ماه مه بارش شهابی اتا دلوی است که در تاریخ 4-5 مه به اوج خود خواهد رسید. به گفته کارشناسان امسال بارش شهابی نورانی‌تر از هر زمان دیگر است. به طور معمول اگر آسمان صاف و بدون آلودگی نوری داشته باشیم می‌توان در ساعات اوج بین 15 تا 20 شهاب را تماشا کرد، اما این رقم در سال جاری تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند. این پدیده را می‌توان از شب شنبه 4 مه تا صبح یکشنبه 5 مه تماشا کرد. ساعات اوج بارش شهابی اتا دلوی از 2 تا 5 بامداد روز یکشنبه خواهد بود.

رصد سیاره تیر

مرکوری یا تیر را نمی‌توان به راحتی در آسمان تماشا کرد و دلیل آن فاصله بسیار کم آن با خورشید است. با اینحال طی اولین هفته ماه مه سیاره تیر را می‌توان پیش از طلوع خورشید دید. شما می‌توانید سیاره تیر را در بامداد 9 مه بهتر از هر زمان دیگر در افق شرقی آسمان تماشا کرد. مرکوری را می‌توان بدون نیاز به تلسکوپ دید و حدود یک ساعت برای دیدن آن زمان خواهید داشت.

طلوع Flower Moon

آخرین ماه کامل فصل بهار پنجشنبه 23 مه در آسمان طلوع می‌کند. این پدیده تماشایی به دلیل همزمانی با شکوفا شدن گل‌ها و شکوفه‌ها به Flower Moon شهرت دارد. از دیگر اسامی این ماه زیبا Budding Moon، Egg Laying Moon، Fog Moon و Planting Moon هستند.

منبع: AccuWeather