Thursday, April 25, 2024
7.6 C
Calgary

کلاهبرداری وب‌سایت‌های به ظاهر دولتی از کانادایی‌ها همچنان ادامه دارد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانادایی‌ها با پرداخت صدها دلار، اطلاعات شخصی و پاسپورت خود را با شرکت‌های آنلاین به اشتراک می‌گذارند.

بیش از یک سال از زمانی که CBC Toronto در مورد وب سایتی نوشت که مردم با فرض اینکه سایت دولت فدرال است، اطلاعات شخصی، پاسپورت و اطلاعات کارت اعتباری خود را به اشتراک گذاشتند می‌گذرد و همچنان کسانی هستند که گول این وب‌سایت‌ها را می‌خورند.

وبسایت Passport Online به ظاهر از سوی دولت و به صورت رایگان خدمات پاسپورت ارائه می‌دهد و به این منظور فرمی در اختیار مردم قرار می‌دهد که اطلاعات شخصی خود را در آن پر کنند؛ این وبسایت هنگام جستجوی عبارت‌های مشابه در گوگل مثل «تمدید آنلاین پاسپورت کانادا» جزء اولین نتایج گوگل ظاهر می‌شود.

Disclaimer on PassportOnline.ca (Stephanie Matteis/CBC)

Ahmed Hussen وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی، به CBC News گفت که این موضوع واقعا جای نگرانی دارد.
“ما هر روز مراقب حفظ یکپارچگی نظام شهروندی هستیم و نمی‌خواهیم چیزی آن را از بین ببرد».

وی افزود تاکنون حدود ۸۰۰ مورد شکایت در رابطه با سرقت اطلاعات، هزینه‌های بالای خدمات، درگیری بر سر بازپرداخت‌ها و غیره داشته‌اند.

«ما از نزدیک با سازمان‌های امنیتی و قانون‌مردان کار می‌کنیم تا با هر گونه کلاهبرداری در رابطه با تابعیت و یا مهاجرت مقابله کنیم».

یکی از کارمندان سابق Passport Online که نخواست نامش فاش شود در مورد این شرکت و Pardons  و Waivers of Canada که همگی یک مالک دارند هشدار می‌دهد.

نحوه‌ی کار این شرکت که در پلاک ۵۱۵ خیابان Consumers تورنتو قرار دارد به این صورت است که کارمندان درخواست‌های مربوط به گذرنامه‌های کانادایی یا مجرمان محکوم را که می‌خواهند علی‌رغم محکومیت خود به به ایالات متحده سفر کنند، با دریافت هزینه‌های گزاف پر می‌کنند. درواقع شرکت تنها درخواست کسانی را قبول و بررسی می‌کند که واجد شرایط گرفتن پاسپورت نیستند.

Central Ontario Better Business Bureau shows complaints about Passport Online. (CBC)

گاهی هزینه بررسی درخواست‌ها به ۳۵۰۰ دلار هم می‌رسد و به مشتری‌ها گفته می‌شود که مشخص شدن نتیجه ممکن است چندین سال طول بکشد، این درحالی است که درخواست عفو درصورت کامل بودن همه‌ی مدارک تنها نیم الی یک ساعت طول می‌کشد.

این کارمند می‌گوید روزی که CBC Toronto برای انجام مصاحبه به شرکت آمد، صاحب شرکت Jesse Breslin و خواهر او Stephanie Breslin  از ترس‌شان در اتاق کارمندان را بستند و به آنها اجازه‌ی خروج هم ندادند.

CBC News، بیش از ده‌ها ایمیل از کانادایی‌هایی دریافت کرده که ادعا می‌کنند صورتحساب کارت اعتباری آنها پس از اینکه اطلاعات خود را با Passport Online به اشتراک گذاشتند سر به فلک کشیده است. همه این افراد گفتند که فکر می‌کردند با یک وبسایت دولتی طرف حساب هستند. و پس از اینکه خواستند پول خود را پس بگیرند، شرکت به آنها گفته است که هیچ مبلغی را بازپرداخت نخواهد کرد.

تنها کسانی که مدام با شماره‌ی ۱-۸۸۸ داخل وبسایت تماس گرفته و یا با Better Business Bureau از شرکت شکایت کرده بودند تواسته بودند بخشی یا همه‌ی مبلغ پرداختی خود را پس بگیرند.

Critics said the PassportOnline.ca website looks like an official government site. (Stephanie Matteis/CBC)

The Central Ontario BBB، که مسئول رسیدگی به شکایات منطقه تورنتو است، می‌گوید ۷۲ مورد شکایت در مورد Passport Online و ۲۶ مورد دیگر Pardons و Waivers of Canada وجود دارد.

اولین شکایت از Passport Online به تاریخ ژوئن ۲۰۱۶ برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون به تعداد شکایت‌ها اضافه شده است.
قوانین، مقررات و سیاست‌های مربوطه باید تغییر کند تا یک سرویس خصوصی نتواند خود را به جای یک وبسایت دولتی جا بزند و از اطلاعات مردن سوء استفاده کند.

کارمند سابق Passport Online می‌کوید امیدوار است این هشدارها نتیجه بدهد و دیگر کسی گرفتار این نوع کلاهبرداری‌ها نشود.

«شاید اینکار به من هم کمک کند تا وجدانم کمی آرام شود، چون زندگی خیلی‌ها را نابود کرده‌ام و واقعا احساس وحشتناکی دارم».

CBC News برای مصاحبه با Jesse Breslin در این هفته اقدام کرده است، اما درخواست‌ها همچنان بی پاسخ مانده‌اند.