Saturday, April 20, 2024
1.7 C
Calgary

حمایت اکثر اعضای فدرال از Notley به دنبال بلاتکلیفی خط لوله

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

روز یکشنبه گذشته در یک نشست مهم در مورد گسترش خط لوله، Rachel Notley نخست وزیر آلبرتا، تعهدات تازه‌ای از سوی دولت فدرال دریافت کرد، اما همچنان با مقاومت نخست وزیر بریتیش کلمبیا، John Horgan مواجه شد؛ و این یعنی بلاتکلیفی بر سر این پروژه هنوز به جایی نرسیده است.

جاستین ترودو در این نشست گفت که به وزیر امور مالی دستور داده است تا برای از بین بردن هرگونه بلاتکلیفی بر سر این پروژه ۷٫۴ میلیارد دلاری، مذاکرات رسمی با Kinder Morgan را آغاز کند.

وی گفت: «من امروز به خانم Notley و آقای Horgan نیز اطلاع دادم که ما باید گزینه‌های قانونی را دنبال کنیم که حاکمیت حکومت کانادا را در این زمینه تضمین و تقویت می‌کند».

Kinder Morgan هفته گذشته اعلام کرد که فعالیت‌های غیرضروری و هزینه‌های مربوط به این پروژه را متوقف کرده است و تا ۳۱ می مهلت تعیین کرد تا دولت‌های استانی و فدرال، مسائل بی‌شمار قانونی و سیاسی که مانع از ادامه‌ی روند این پروژه می‌شوند را با خود حل و فصل کنند.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اهداف ما این است که هم در رابطه با توانایی ساخت و ساز اطمینان حاصل کنیم و هم از سهامداران‌مان حمایت کنیم تا بتوایم پروژه گسترش Trans Mountain را به سرانجام برسانیم».

Notley گفت در گفتگوی «صریح و بی‌پرده» با Trudeau و Horgan، درباره‌ی این صحبت کردیم که دولت فدرال و دولت آلبرتا چطور با Kinder Morgan مذاکره می‌کنند تا یک رابطه مالی برقرار کنند که ریسک سرمایه‌گذاری را از بین ببرد. او گفت: «من کاملا مطمئنم که این صحبت‌ها با موفقیت به پایان می‌رسند و خط لوله ساخته خواهد شد؛ و این خیلی خوب است، زیرا این پروژه در راستای منافع ملی است».

Horgan پس از جلسه گفت، در رابطه با اثرات زیست محیطی خط لوله به هیچ موضع مشترکی نرسیدند. وی گفت که او همچنان این مسئله را در طرح حفاظت از اقیانوس‌های دولت فدرال و در دادگاه نیز مطرح می‌کند تا ببیند کدام سطح از حکومت، اختیار قانونی لازم در مورد این پرونده را دارد.

Jason Kenney رهبر حزب محافظه کار، این جلسه را یک «شکست» نامید، که نتیجه عدم مسئولیت و رهبری از سوی دولت لیبرال فدرال و دولت NDP آلبرتا بود. او گفت که در جلسه امروز به دنبال وضوح قانونی بود، چیزی که ابدا در این جلسه وجود نداشت. وی همچنین اظهار داشت که Trudeau باید در مورد حل این مسئله کمی جدی‌تر باشد.

Kenney گفت اگر دولت فدرال می‌خواست در مورد حل و فصل این بحران جدی عمل کند، ساده‌ترین کاری که باید انجام می‌داد این بود که زیرساخت‌ها و بودجه شغلی بریتیش کلمبیا را محدود کند.

Tim McMillan رئیس انجمن تولیدکنندگان نفت کانادا گفت که این جلسه گام مهمی در حل اختلافات است. وی اظهار داشت از پایبندی دولت آلبرتا به تصمیم خود برای ایجاد این پروژه استقبال می‌کند.

وی گفت که جلسه و سخنان نخست وزیر پس از آن، فرصتی بود که اقدامات بعدی را مشخص کند. او افزود که این اقدامات اکنون باید انجام پذیرند.

McMillan گفت که دولت آلبرتا موضع خود را مبنی بر تأیید قوانین کانادایی در هل دادن پروژه به جلو روشن کرده است، این در حالی است که بریتیش کلمبیا به دنبال راه‌هایی برای دور زدن این قوانین است. اما قانون اساسی کانادا کاملا روشن و واضح است.

McMillan گفت: «این پروژه یکی از بهترین و آخرین فرصت‌هایی است تا بتوانیم خودمان را به عنوان ملتی تعریف کنیم که می‌تواند پروژه‌های بزرگی بسازد، و درصورتی که نتوانیم، تاثیری منفی بر چشم‌انداز اقتصادی فرزندان و نوه‌های ما خواهد گذاشت».

او گفت، توسعه خط لوله تنها برای اقتصاد کانادا مهم نیست، بلکه سابقه‌ای برای پروژه‌های زیربنایی عمده در آینده خواهد بود.

«هنگامی که پروژه‌هایی این چنینی (که زیر نظر فرایندهای نظارتی با استانداردهای زیست محیطی و قانونی کانادا مطابقت دارند) تایید می‌شوند، ما باید بتوانیم آنها را پیش ببریم».

«امروزه جهان ما را کشوری می‌بیند که در عمل باهم یکی نیستیم. ما می‌توانیم این دیدگاه را در این پروژه تغییر دهیم، اما اگر این کار را نکنیم، باید شاهد استانداردهای پایین‌تری برای زندگی در کانادا باشیم».

منبع: cbc