Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

تلاش بریتیش کلمبیا در دادگاه عالی استان برای مبارزه با خط لوله Trans Mountain

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بریتیش کلمبیا تا پایان ماه جاری، پرونده خود را به دادگاه تجدید نظر استانی ارجاع خواهد داد تا مشخص شود آیا پروژۀ گسترش خط لوله‌ی Trans Mountain در حوزه‌ی اختیاراتش هست یا خیر.

دادستان کل David Eby روز چهارشنبه این موضوع را اعلام کرد و گفت: «هدف ما از ابتدا حصول اطمینان از این است که تمامی اختیارات و اقتدار خود را به کار بگیریم».

در قوانین کانادا، دولت‌ها سوالات مرجع (reference question) خود را به دادگاه‌ها تسلیم می‌کنند تا نظر مشورتی (advisory opinion) دادگاه در مورد یک مسئله مهم قانونی را جویا شوند. دادگاه موظف است که پرونده‌هایی را که توسط کابینه ارجاع می‌شوند را بررسی کند.

دولتهای فدرال و آلبرتا از پروژه Trans Mountain پشتیبانی می‌کنند، در حالی که بریتیش کلمبیا می‌گوید سرریزهای محصولات نفتی ناشی از این پروژه سواحلش را تخریب می‌کنند.

George Heyman وزیر محیط زیست، روز چهارشنبه در مجلس قانونگذاری بریتیش کلمبیا به خبرنگاران گفت: «تحت قانون اساسی، این حق بریتیش کلمبیا است تا علیه اثرات زیان‌آور برای محیط‌زیست، اقتصاد و منافع استانی اقدامات لازم را انجام دهد، چه این یک پروژه بین استانی یا یک پروژه استانی باشد».

Margaret McCuaig-Boyd وزیر انرژی در مجلس قانونگذاری آلبرتا اعلام کرد که انتظار این اقدام از سوی بریتیش کلمبیا می‌رفت ولی نتایج خط لوله را تغییر نخواهد کرد.

او گفت: «در نهایت، این پروژه‌ای است که از سوی دولت فدرال تایید شده و بریتیش کلمبیا همچنان از ابزار خود که مشخصا دادگاه است استفاده می‌کند. ما نیز قصد داریم از ابزارهایی که در چنته داریم استفاده کنیم تا این کار را به سرانجام برسانیم».

اوایل این ماه، Kinder Morgan، سازنده خط لوله در ایالات متحده، اعلام کرد که هزینه‌های غیرضروری پروژه را متوقف می‌کند و به نخست وزیر جاستین تودوو تا ۳۱ می فرصت داد تا ادامه‌ی روند پروژه را به روشنی اعلام کند.

پس از آن، Trudeau یک جلسه فوری با Rachel Notley و John Horgan، نخست‌وزیران آلبرتا و بریتیش کلمبیا ترتیب داد. آنها روز چهارشنبه در اتاوا دیدار کردند تا درباره خط لوله و فضای فعلی بحث کنند، اما مواضع‌شان تغییری نکرد.

نخست وزیر، با اعلام اینکه دولت او صحبت‌های خصوصی در زمینه‌ی مالی با Kinder Morgan خواهد داشت، تعهد اتاوا برای به پایان رسین این پروژه را تکرار کرد.

بریتیش کلمبیا باید دولت فدرال را از قصد خود برای ارجاع پرونده به دادگاه، که قبل از ارجاع باید در کابینه استانی ثبت شود، مطلع کند.

این کاملا به دادگاه بستگی دارد که تاریخی را برای دادرسی تعیین کنید، بنابراین Eby نمی‌تواند با قطعیت بگوید آیا بریتیش کلمبیا قبل از مهلت تعیین شده از سوی Kinder Morgan در روز ۳۱ می در دادگاه حضور بهم خواهد رساند یا خیر.

با این حال، دادستان کل گفت که استان به طور عمدی تصمیم به رفتن به دادگاه در زمانی گرفته است که به نفع اوست؛ او گفت که دولت اگر بخواهد سوال مرجع مشترک تسلیم کند، می‌تواند از دولت فدرال درخواست کند، در این صورت پرونده مستقیم به دادگاه عالی کانادا فرستاده می‌شود، اما این ممکن است طول بکشد.

Eby می‌گوید: «یکی از عوامل مهم در شکل‌گیری تصمیم ما برای رفتن به دادگاه تجدید نظر، تمایل ما برای پایان دادن به این موضوع در اسرع وقت بود. تنها کاری که ما می‌توانیم، خودمان به تنهایی، طبق قانون انجام دهیم، رفتن به دادگاه تجدید نظر بریتیش کلمبیاست».

از Eby پرسیدیم اگر بریتیش کلمبیا از نتیجه دادگاه استانی راضی نشود، آیا می‌خواهد پرونده را به دادگاه عالی کانادا بکشاند، وی پاسخ داد: «هروقت استان به این مرحله برسد، این امکان را بررسی می‌کنیم».

منبع: CBC