Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

از ملانوما (نوعی سرطان پوست) بیشتر بدانیم

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نویسنده: پگی پارسای – محصولات طبیعی پوست و مو – لیلی ارگنیك

ملانوما یکی از انواع مرگبار سرطان پوست است که البته خوشبختانه زیاد شایع نیست اما به دلیل اينكه پتانسیل آن برای گسترش در سایر قسمت های بدن خيلي زياد است، آن را در دسته سرطان‌های خطرناک میدانند.

هر سال حدود 76،000 نفر مبتلا به ملانوم میشوند و بیش از 10،000 نفر از آن ها مى میرند.

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند کمک کند تا افراد به ملانوم مبتلا شوند.

  1. افتاب سوختگى مخصوصاً اگر موجب تاول زدن روى پوست شود.
  2. زندگی در مکانهایی که پوست افراد با نور شدید خورشيداز جم در تماس باشد نظیر فلوریدا، هاوایی یا استرالیا
  3. استفاده از سولاریوم‌ها یا هر دستگاه برنزه کننده پوست
  4. خال

هر انسانی حداقل یک خال در بدن خود دارد؛ نقطه ای صاف یا براق روی پوست که زمانی ایجاد می شوند که سلول های رنگدانه پوست به نام ملانوسیت ها در يك نقطه جمع می شوند. خال ها معمولا در دوران کودکی رشد می کنند. در زمانی که شما به سن بلوغ می رسید، ممکن است شماچندين خال در بدنتان داشته باشيد كه بیشتر آنها بی ضرر هستند مگر اينكه رشد کنند و تغییر شكل و یا تغییر رنگ دهند كه در اين صورت می توانند سرطانی شوند.

به تغییراتي كه درخصوص خال‌ها بايد توجه كنيد بپردازیم:

– تغيير شكل و اندازه خال
یک مولکول سرطانی در طول زمان با اندازه، شکل یا تغییر رنگ مشخص مى شود.

– عدم تقارن
یک خال متقارن است و در هر دو طرف بسیار شبیه به نظر می رسد.
در یک خال نامتقارن، ممكن است دو طرف با اندازه یا شکل مطابقت نداشته باشند، زیرا سلولها در یک طرف آن، سریعتر از سلولهای طرف دیگر رشد می کنند. سلولهای سرطانی رشد سریعتری دارند.

– محيط
لبه های یک خال طبیعی دارای فرم واضح و مشخص است. اگر خال از پوست اطرافش جدا شده است یا اگر مرزی به نظر نمی رسد و انگار رنگ خال به اطراف آن نیز کشیده شده است، می تواند نشانه ای از این باشد که خال سرطانی است. لبه های خاردار یا مبهم یک خال نیز باید با رشد سلول های کنترل نشده سرطان مرتبط باشد.

– رنگ
خال ممکن است در رنگ های مختلف، از جمله قهوه ای، سیاه و سفید یا قهوه ای مایل به زرد باشد. تا زمانی که رنگ در یک خال کاملا يكنواخت باشد، احتمالا طبیعی است. اگر رنگهای مختلفی را در یک خال مشاهده می کنید، ممکن است سرطانی باشد.

– قطر
خال معمولا در اندازه محدود می ماند. ابعاد حدود 6 میلی متر یا کمتر قطر طبيعي است که تقریبا به اندازه یک پاک کن مداد است.
خال های بزرگتر می توانند مشکل ساز باشند. اگر متوجه شوید که یکی از خال ها در طول زمان رشد می کند، در نظر بگیرید که آن را مورد بررسی قرار دهید.

– تکامل
تغییر در خال به هیچ وجه خوب نیست .به همین دلیل مهم است که بررسی های منظم داشته باشيد. هر گونه تغيير مانند قرمزی، تغییر قیاس یا خونریزی را جدي بگيريد.

– خال ناخن
اگر چه نادر است اما می تواند زير ناخن رشد کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، به نظر می رسد یک گروه از رنگدانه در سراسر ناخن رشد کرده و موجب نازک شدن یا شکستن ناخن می شود. اگر تغییراتی را در ناخن ها مشاهده می کنید با پزشک خود صحبت کنید. اگر خال سرطانی باشد، هدف آن است که قبل از اینکه بتواند گسترش يابد آن را حذف کنید.

و كلام اخر هميشه مراقب تغييرات در پوست خود باشيد و استفاده از مواد طبيعى و گياهى را فراموش نكنيد.