Friday, April 19, 2024
-3.7 C
Calgary

سرویس فرنس‌های قدیمی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نویسنده : سیامک نجفی ، Best Budget Boiler and Plumbing Inc.

چگونگی کار این فرنسها

فرنس های قدیمی کە بە شکل شمع کار می کنند دو دستە هستند. یکی تسمەایی کە اصطلاحا بە آن بلت درایو (Belt Drive) می گویند و دیگری غیر تسمەایی یا دایرکت درایو (Direct Drive). کە در هر دو حالت شمعی در فرنس بە شکل ٢٤ ساعتە روشن است، و وقتی ترموستات را روشن می کنیم، گاز ولو یا شیرگازی باز شدە و برنرها شروع بە روشن شدن می شود. وقتی کمی برنرها کار کرد، یک هایلیمت یا سویچ حرارتی در فرنس نصب شدە است در دو حالت کار می کند.

یک بە شکل فن سویچ و دیگری سویچ حرارتی کە وقتی داغ می شود باز می شود در نتیجەی این باز شدن شیرگازی از کار می افتد. و دیگری فن سویچ است کە برعکس بستە می شود کە در نتیجەی این بستە شدن، فن یا بلورفرنس را بە کار می اندازد و بلور شروع بە کار کردن می کند، کە در اینجا دو اتفاق می افتد، یکی اینکە گرمای حاصلە از برنرها را بە داخل ساختمان سوق میدهد، و دیگر اینکە فرنس را خنک  می کند. قبل از اینکە فرنس خنک شود و سویچ حرارتی بلور را خاموش کند، در واقع بایستی خانە گرم شدە باشد و ترموستاد دستور خاموش کردن گاز را بە شیرگازی دادە باشد. کە در واقع بعد از کمی کە بلور کار می کند فرنس خنک شدە و سویچ حرارتی دستور خاموش کردن بلور را می دهد.

سرویس

سرویس فرنسهای قدیمی دو بخش دارد، کە یکی از بخشها را صاحب خانە خود میتواند آنرا انجام دهد، و بخشی دیگر آن احتمالا بە شرکت یا فرد متخصص بایستی واگذار شود.

بخش سلف سرویس

عوض کردن فیلتر، مهمترین کاری است کە هر صاحب خانە بایستی بدان توجە داشتە باشد و آنرا حد اکثر هر دو ماه یک بار انجام دهد. کار بعدی، چک کردن تسمە است، کە یک نبایستی شل باشد، و دیگر اینکە زدگی در آن دیدە نشود. اگر شل باشد بایستی موتور را تنظیم کرد یا اینکە تسمە کیفیت خود را از دست دادە و بایستی عوض شود. کە عوض کردن آن بایستی سایز تسمە را کە روی آن نوشتە شدە است گرفت و از هوم دیپو، کانادا تایر، و رونا دارند و تهیە کرد.

مسئلە بعدی روغن کاری این نوع موتور هاست. این نوع موتورها دو نوع بلبرینگ و دو شافت دارند کە نیاز دارند سالانە روغن کاری شود. کە یک جای خاص برای اینکار موجود است و با یک درپوش در آن بستە شدە است. درب و دوربرش را ابتدا با کهنەایی بایستی تمیز کرد و درب پوش را باز کرد و بە مقدار کافی (زیادی ان خوب نسیت) توی موتور روغن ریخت. در حد چند قطرە روغن موتور کافی است.

اگر کسی کمی فنی باشد، کلا بلور را باز کند و یک جارو برقی آن بکشد خیلی خوب خواهد شد.

بخش تخصصی

این بخش نیاز بە متخصص خواهد بود. چند مورد زیر را بایستی وقت توناپ فرنس انجام داد

اندازە گیری ترموکوپ یا ترموکاپل (Thermocouple). ترموکاپل در حالت داغ باشد یک رشتە جریان میلی ولتی تولید می کند. بایستی طرفی کە بە شیر گازی متصل است باز کرد و با پیچ گوشتی شیرگازی را نگە داشت کە گاز برای شمع برود و ترمو کاپل را گرم نگە دارد، و تکنیسین با ولت متراندازە ولتاژ تولیدی را اندازە گیری کند کە در این حالت بایستی ١٧ میلی ولت تا ٣٢ میلی ولت برق تولید کند. (open circuit test) . کە اگر ترموکاپل در این رینج نبود، توی زمستان یقینان از کار خواهد افتاد، کە خرج بیشتری خواهد بود، بهتر است کە موقع تون آب ترمو کاپل را عوض کرد.

و تست دیگری انجام داد کە بدانیم شیر گازی در شرایط استاندار هست یا نە. و آن بدین شکل است کە ترموکاپل وصل بە شیر گازی است و در این حالت ترمو کاپل بایستی ٨ میلی ولت تا ١٧ میلی ولت تولید برق داشتە باشد.(closed circuit test) اگر اینطور نبود. تست دیگری بایستی انجام داد.

ترن داون تست:

در این حالت وقتی ترموکاپل حسابی داغ شد با فوت شمع را خاموش کرد و زمان را در این لحظە اندازە گرفت و گوش فرا داد، اگر تا ١٨٠ ثانیە صدای کلیک و بستە شدن شیرگازی بە گوش رسید، و ٢ میلی ولت تا ٦ میلی ولت الکتریستە تولید کرد شیر گازی کارش درستە و گرنە شیرگازی را بایستی عوض کرد، چرا کە هر لحظە می تواند کار نکند.

تنظیم گاز شیر گازی

تکنیسین با یک مانومیتر فشار گاز ورودی بە شیرگازی و خروجی بە شیر گازی را بایستی اندازە گیری کند. فشار وردی از ١١ اینج واتر کالوم نبایستی بیشتر باشد (خیلی بالا باشد ١٤ اینج واتر کالوم) و از ٦ اینج هم کمتر نباشد. فشار خروجی از شیر گازی بایستی بیشتر از ٣.٥ واتر کالوم نباشد. اگر این اندزە نباشد، بایستی فشار گارز را تنظیم کرد.

اندازەگیری المنت های برقی

ترانسفورمر، کە ١٢٠ ولت ورودی و ٢٤ ولت خروجی کە اصولا ٢٧ تا ٢٨ ولت خروجی خواهد شد. غیر از این ترموستات بایستی تعویض شود.

آزمایش موتور بلور

با آمپرسنج، جریان برق را (آمپر نە ولت) بە شیوەی زیر اندازە گیری کرد.

حلقە آمپرسنج برق بە دور سیم برق اصلی (اصولا سیاه رنگ یا قرمز رنگ است)  کە بە موتور اصلی میرود گرفتە کە آمپر برق اصلی را اندازە بگیریم. کلید برق خاموش و روشن فرنس را خاموش و بعد روشن می کنیم. آمپریج در استارد اول بایستی حدود ٢٠ امپر باشد و بعد بە ٧.٥ تا ٨ آمپر برسد. اگر اینطور نباشد، سیمپیچی موتور دچار اشکال هست. و موتور بایستی تعویص کرد ٠بستە بە اینکە اعداد دادە شدە دارای اختلاف فاحش باشند (مثلا استارتآپ ٣٠ آمپر یا ١٠ آمپر باشد)

چک کردن سویچ حرارتی

سویچ حرارتی در فرنس های قدیم ی٢  تنظیم دارد. حداقل ١٢٠ درجە فارنهایت و حداکثر ٢٠٠ درجە فارنهایت.

اگر بە هر دلیلی این تنظیم بە هم خوردە باشد، دوبارە تنظیم کرد. و یک یک دکمەی سفید روی این سویچ نصب شدە است، کە وقتی بطرف بیرون کشیدە شود، فن فرنس بایستی بە کار بیفتد.

 

در نهایت ما برای فرنس های قدیمی بە علت هزینەی سوخت بالا و احتمالا هزینەی تعمیر بالا، توصیە می شود کە فرنس های جدید با قابلیت های چرخش هوا و قابلیت داشتن فیلترهای مدرن (مثل فیلتر الکترونیکی کە در خیلی از فرنسهای قدیمی قابل گذاشتن نیست، ویا اگر باشد داری هزینەی نصب بالایی است) بهتر است فرنس جدید نصب گردد.

[uam_ad id=”11296″]