Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

بهترین ماه برای سرویس خودروی سواری در کانادا کدام است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

خیلی مهم است که سرویسِ خودروی سواری را منظم و به موقع انجام دهید. با این کار نه فقط طول عمر مفید آن را افزایش می‌دهید بلکه باعث بهینه شدن مصرف سوخت، افزایش ایمنی خودرو، و حفظ ارزش دارایی‌تان هم می‌شوید.

مهم‌تر اینکه، سرویس منظم خودرو باعث صرفه‌جویی مالی می‌شود. بدون سرویس، هر ایراد کوچکی می‌تواند به مرور باعث خرابی‌های بزرگ شود. خرابی‌هایی که شما برای‌شان بودجه‌ای ندارید.

خلاصه این که: با خرج‌های کوچکتر به پیشگیری از مشکلات بزرگتر بپردازید تا هرگز خودروی شما تعمیر اساسی نیاز نداشته باشد.

امروز ما در مورد دو چیز برایتان می‌نویسیم:

  1. بهترین زمان سرویس خودرو در طول سال
  2. و اینکه چرا نگهداری منظم در بلندمدت به‌صرفه‌تر است

خرج به موقع = پس‌انداز آینده

سرویس دوره‌ای کمک می‌کند خرابی‌های بزرگ و جدی در آینده بروز نکنند. این خرابی‌ها وقتی ظاهر می‌شوند که شما برنامهٔ سرویس دوره‌ای را نادیده بگیرید.

برای مثال، وقتی تصمیم بگیرید که روغن خودرو را تعویض نکنید، روغن شما به مرور کثیف‌تر و بی‌کیفیت‌تر می‌شود تا جایی که موجب اختلال در کارکرد موتور و صدمه به آن می‌شود. چطور جلوی این را بگیرید؟ با یک تعویض روغن ۵۰ تا ۷۰ دلاری.

اگر با بی‌مبالاتی کارتان به خرابی موتور کشید چه؟ هزینه تعویض موتور چقدر است؟ بین ۲,۲۵۰ تا ۴,۰۰۰ دلار ناقابل! انتخاب با خودتان.

(نکته: حتی اگر کیلومترهای الزامی برای تعویض روغن را طی نکرده‌اید، به خاطر داشته باشید که روغن بعد از ۱ سال باید تعویض شود زیرا ماندگی آن هم باعث افت کیفیتش می‌شود).

Snowball effect

از بهمن پرهیز کنید

هدف تنظیم خودرو، مثل دیگر سرویس‌ها، این است که مشکلاتِ کوچک را به موقع تشخیص دهید و جلوی بزرگ شدن آنها را بگیرید.

هر چه بیشتر مشکلات کوچک را به حال خودشان رها کنید، آنها می‌چرخند و می‌چرخند و مشکلات دیگری ایجاد می‌کنند و همهٔ آنها با هم مثل یک بهمن بر سر شما آوار می‌شوند.

اما با تشخیص زودهنگام، خرابی یک قطعه به خرابی بقیه بخش‌ها منجر نمی‌شود و این یعنی کمتر گذرتان به تعمیرگاه می‌افتد.

طول عمر مفید خودرو

مثال قبلی‌مان درباره هزینه تعویض موتور را که یادتان نرفته؟ اگر یک بار تعویض روغن را بی‌خیال شدید و در نتیجه موتور خودروتان خراب شد، اصلا شاید بهتر باشد که یه خودروی جدید بخرید. البته معیارهای دیگری هم در این تصمیم اثرگذارند؛ مثل سال ساخت خودرو، کیلومترهای طی شده، و غیره.

با توجه به کیفیت خودروهای مدرن، عمر مفید هر خودرو می‌تواند تا ۲۵۰,۰۰۰ کیلومتر باشد. یعنی سالانه ۲۵,۰۰۰ کیلومتر برای یک دهه. اما جالب است بدانید که معمولا هر راننده فقط ۳ سال با یک خودرو می‌راند و بعد آن را تعویض می‌کند. به بیان دیگر، هر خریدار خودرو دارد ۳ برابر نیاز خودش خودرو می‌خرد.

بهترین چاره برای این ولخرجی آن است که از خودرو خوب نگهداری کنید تا مجبور به تعویض زودهنگام نشوید.

امروزه تنظیم خودرو آن چیزی نیست که در قدیم بود. مثلا قدیم‌ها هر سرویس شامل تعویض قطعات برای بازیابی توان واقعی و بهینه‌سازی مصرف سوخت بود. اما خب آن زمان همه قطعات ریز و درشت باید تک‌تک تنظیم می‌شدند تا احتراق داخلی خودرو درست انجام شود و هواسوزی نکند.

ولی مدل‌های جدید اکثرا با حسگرها و کامپیوترها کنترل می‌شوند. زمان احتراق ثابت و کنترل‌شده است و همین‌طور هم، ریتم در-جای-موتور و ترکیب سوخت. پس نسبت به خودروهای قدیمی‌تر، مدل‌های امروزی خیلی بهتر از خودشان مراقبت می‌کنند و سرویس دوره‌ای آنقدر هم کار سختی نیست.

خلاصه کنیم: وقتی می‌شود یک وقت معاینه و سرویس گرفت، چرا خودروی سواریتان را زود روانهٔ قبرستان خودروها کنید؟

چرا مارس بهترین ماه برای سرویس خودرو ست

حالا که قانع شده‌اید بهترین روش، مراقبت مداوم از خودرو است، شاید از خودتان بپرسید که بهترین زمان برای انجام سرویس کِی است؟ جواب: ماه مارس.

دلیلش ساده است: در مارس زمان‌های انتظار برای سرویس کمتر از هر فصل دیگری هستند و تعمیرگاه‌ها نسبت به بقیه سال خلوت‌ترند. شاید حالا آن را حس نکنید، اما با وداع گفتن به زمستان در هفته‌های آتی، صف انتظار تعمیرگاه‌ها با شلوغی دیوانه‌واری همراه می‌شود.

با آمدن بهار و تابستان، مردم خودشان را آمادهٔ سفرهای جاده‌ای خواهند کرد و صدای تلفن تعمیرگاه‌ها قطع نخواهد شد. تعمیرکاری که سرش خلوت‌تر باشد احتمالا با حوصله بیشتری به سرویس خودروی شما می‌پردازد. پس تا فصل شلوغی تعمیرگاه‌ها نشده، وقت سرویس بگیرید.

منبع: Go Auto