Tuesday, March 19, 2024
2.8 C
Calgary

فیلترهای مخصوص هوا برای تمیز نگە داشتن هوای داخل ساختمان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نویسنده : سیامک نجفی ، Best Budget Boiler and Plumbing Inc
فیلترهای هوا

برای تمیز نگە داشتن هوای داخل ساختمان یکی از راهای مناسب استفادە از فیلترهای مخصوص هوا و کار گذاشتن آن در داخل فرنس است.

در اینجا بطور اجمالی نظری بە انواع فیلترهای متداول برای اسفتادە در فرنس خانگی می پردازیم و بە اختصار بە آن می پردازیم. در یک مقالەی جداگانە بە تمیز کنندەی هوا کە دو نوع خاص فیلتر هستند، خواهیم پرداخت.

  • فیلترهای معمولی
  • فیلترهای راندمان بالا
  • استاتیک فیلتر
  • استاتیک فیلتر الکترونیکی
  • تمیز کنندەی الکترونیکی هوا (فیلتر الکترونیکی)
  • ‌هپا فیلتر 

فیلترهای معمولی

فیلترهای معمولی، ابتدایی ترین و نیازمندترین وسیلەی فیلترهوا در یک خانە است. فیلترهای معمولی حد اکثر هر دو ماە یک بار بایستی تعویض شود تا بتوان هوای نسبتا تمیز در خانە را دارا بود و فرنس هم در مقابل گرد و غبار در خانە محفوظ نگە داشت.

اصولا فیلترهای در حد متوسط بهم تنیدە باشد بهترین حالت ممکنە برای فرنس هست. فیلترهای خیلی ارزان کە خیلی بهم تنیدە نیست خیلی راحت گرد و غبار از آن عبور کردە، کە هم بە فرنس زیان می رساند و هم بقیە گرد و غبار دوبارە بە داخل ساختمان می فرستد. و از طرفی فیلترهایی کە نسبتا خیلی گران هم نیستند ولی خیلی بهم تنیدە بە نظر می رسد، در واقع اجازەی نفس کشیدن بە فرنس نمی دهد و فرنس ها هر از چندگاهی سویچ حرارتی را خراب می کند.

فیلترهای با راندمان بالا High Efficiency Air Filter

این نوع فیلترها بە مراتب خیلی بهتر از فیلترهای معمولی است، چون نوع طراحی آن بە شکلی است کە هم گرد و غبار را نسبتا بهتر بگیرد و هم هوای بە داخل فرنس را بلاکە نمی کند. در ٢ قطر ٣ اینچ و ٥ اینچ یافت می شود، کە بهترین نوع آن ٥ اینچ است. کە البتە برای گذاشتن این نوع فیلتر، فیلتر راک (قاب فیلتر) مخصوص خودش را می خواهد.

فیلترهای استاتیک Static Air Filter

این نوع فیلترها قابل شتشو هستند و طوری طراحی و دیزاین شدەاند، کە مکرار آنرا استفادە کرد. ولی مشکلی کە با این نوع فیلترها است، برای یک سال اول خیلی خوب است، ولی بە مراطب مو و خوردە ریزە بە داخل آن رفتە و مثل گرد و غبار با شستن بیرون نخواهد آمد، و حتی با جاروب برقی هم بیرون نخواهند آمد. و مشکل دیگە بزرگی آ بە شکلی است کە در ظرفشویی بە راحتی جای نخواهد گرفت و شتشوی آن راحت نیست.

 فیلترهای استاتیک الکترونیکی Static Electronic Air filter

این نوع فیلترها خیلی متفاوت تر از فیلترهای استاتیکی هستند. از دو لایە مختلف دورست شدەاند. لایەی داخلی آن قابل تعویض هست و مو و خوردە ریزە در اینجا گیر خواهد کرد کە آن قسمت کلا دور ریختە خواهد شد. در واقع همان قسمت داخلی توسط یک برق ١٢ تا ٢٤ ولت حالت استاتیکی پیدا کردە و برای جذب ذرەهای کوچک مناسب خواهد بود. 

فیلتر الکترونیکی تمیز کنندە هوا ELECTRONIC AIR CLEANER

این نوع فیلتر فرنس در واقع بهترین نوع فیلتر فرنس تا کنون از نظر راندمان و بازدهی و راحتی چرخش هوای برگشت بە داخل فرنس و تمیز بودن بە شمار می آیند. این فیلتر قابلیت شتشویی دارد. و ذرات بە قطر ١ ماکرون تا ١٠٠ ماکرون را پودر و داخل فیلتر بە دام می اندازد. این فیلتر از دو بخش اصلی درست شدە است. کە یکی فیلتر قالب شتشو است کە ٤ قسمت است و بە این خاطر شتشوی آنرا آسان می کند. بە دلیل مهم بوند این بخش جداگانە بە آن خواهیم پرداخت.

هپا فیلتر HEPA Filter

این نوع فیلتر جزء تمیز کنندەی هوا بشمار می آید و در واقع بطور مستقیم فیلتر فرنس نیست. یک نوع سیستم فیلتری است کە برای تمیزی بسیار بالای هوا بکار میگیرند. در واقع از آن برای بیمارستانها و اطاق عمل از آن استفادە می شود. ولی بسیاری کە دوست دارند هوای خانەهایشان خیلی تمیز باشد آنرا روی کانال برگشتی هوا نصب می کنند، کە چون بە سیستم اولترا بنفش مجهز هست و فیلترهای مخصوص دارند، برای سرویس آن بهتر است بە تکنسین شرکت های این کار سپردە شود.

[uam_ad id=”11296″]