Wednesday, April 24, 2024
17.4 C
Calgary

گردش آب گرم در خانەهای مسکونی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نویسنده : سیامک نجفی ، Best Budget Boiler and Plumbing Inc

هدف از ارایه مطلب گردش آب گرم دری یک خانەی مسکونی این است که ۳ نکته مهم زیر را بررسی نماییم.

یک حداکثر صرفە جویی از استفادە انرژی بشود، کە در نتیجە این عمل پول پرداختی قبض گاز و برق کمتری است و باز پرداخت آن بە جیب صاحب خانە است. دوم اینکە راحتی استفادە از آب گرم است، کە تا شیر آب گرم را باز می کنیم، آب گرم در دسترس باشد. سوم اینکە از حدر رفتن آب بە لولەی فاضلاب شهری جلوگیری شود.

گردش آب گرم، یک متدی است کە با آن بتوان بلادرنگ کە شیرآب را باز می کنی آب گرم را بگیرید و از آن استفادە شود.

گردش آب گرم در خانەهای مسکونی بە دو طریق انجام می شود  یا پمپ گردش آب (Recirculating Pump) نصب می گردد یا لولەی مجزای آب گرم (Recirc line) کار گذاشتە خواهد شد.

 Recirc lineیا لولەی آب گرم مجزا

این حالت بیشتر برای زمانی است کە خانە تازە می سازند یا اینکە تمام خانە بازسازی کامل می شود یا بە اصطلاح فلیب می شود. چون دسترسی بە همە جای خانە راحت است.

در این حالت از آبگرمکن خانە کە بستە بە نوع ابگرمکن ازجای مخصوص اینکار را می کنند یا از لولەی تخلیەی آبگرمکن کە در پایین آبگرمکن هست یک لولەی مجزا ابە تمام نقاط خانە کە استفادەی آبگرم دارند کشیدە می شود، کە بوسیلەی یک تی از نزدیکترین نقطەی ممکنەی شیرآب این لولەی مجزای آبگرم را متصل می کنند.

در واقع بە مانند این است کە آبگرم از طریق آبگرمکن بە نزدیکترین نقاط شیرآبها رفتە و برگشت بە طرف آبگرم دادە شدە است. کە با این عمل آبگرم مدام در چرخش است کە این عمر باعث می شود آبگرم هر لحظە در دسترس باشد، و چون دمای آبگرم مدام متعادل می ماند، باعث نمی شود کە آبگرمکن نسبتا سرد شود و دوبارە آبگرمکن برای رسیدن بە دمای اشباع نیاز نیست خیلی کار کند و برعکس آنچە کە تصور می شود در حالتی کە آبگرمکن همیشە در یک دمای نسبتا اشباع هست خیلی بیشتر انرژی صرفە جویی می شود تا زمانی کە آبگرمکن سرد شود و بعد ساعتها برای عمل رسیدن بە نقطەی اشباع زیادی کار کند.

پمپ گردش آب (Recirculating Pump)

گذاشتن این نوع پمپ بیشتر برای زمانی است کە خانە ساختە شدە است و لولەی مجزای آبگرم در آن بکار گرفتە نشدە است. برای این امر، یک نوع خاص پمپ برای این منظور وجود دارد کە در بالای آبگرمکن نصب می شود و در دورترین نقطەی خانە کە شیرآب گرم دارد، یک چهارراهی کە قابلیت یک طرفە بودن دارد، نصب می شود. شیر یک طرفە برای این منظور کار گذاشتە می شود، کە اگر زمانی پمپ کار می کند و آبگرم استفادە نشود، پمپ آب نسوزد، چرا کە آبگرم از طریق شیر چهارطرفە بە داخل آبگرمکن از طریق پوش کردن آب سرد بە داخل آبگرمکن این کار عملی می شود، و از طرفی هم وقتی کە پمپ کار نمی کند آب سرد آب گرم را بە داخل آبگرمکن پس نفرستد.

تایمر

پمپ های گردش آب دارای یک تایمر خاص هستند کە با تنظیم آن می شود، فقط زمانهایی کە نیاز باشد کار کند. بە عنوان مثال تنظیم می شود کە ٧ صبح کار کند تا ٩ صبح، بعد خاموش  شود و ٦ بعد از ظهر کار کند تا ١٠ شب.

پمپ های پیشترفتە تر هوشمند ینز وجود  دارند کە در ابتدا ٢٤ ساعت کار می کند و خود تنظیم استفادە آب گرم را پیش خود محاسبە می کند و فقط زمانهایی کە آب گرم استفادە می شود قبلش شروع بە کار کردن می کند.

نوع دیگری از پمپها هستند کە سنسور حرکتی دارند کە تا ٥ نقطە در ساختمان مثل سرویس بهداشتیها و آشپزخانە نصب می گردد کە وقتی کسی بە آنجا برود پمپ شروع بە کار کردن می کند.

[uam_ad id=”11296″]