Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

برج سی ان تورنتو ، آشنایی با یکی از معروف ترین نمادهای کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آیا بلندترین برج مخابراتی جهان را می شناسید؟ آیا دوست دارید تا ۱۲۰ کیلومتری شهر تورنتو را تماشا کنید؟ در این مطلب شما میتوانید با قسمت های از برج سی ان تورنتو آشنا شوید.

آشنایی با برج سی ان تورنتو (CN TOWER)

برج سی ان تورنتو بلندترین برج مخابراتی جهان است که در شهر تورنتو یکی ازمهمترین شهرهای کانادا واقع شده است. این برج ،راهنمای قایق هایی است که بر روی دریاچه آنتاریو تردد می کنند. ساخت این برج از سال ۱۹۷۳ آغاز گردید و در مجموع ۴۰ ماه به طول انجامید.

به جهت جابجایی افراد از آسانسورهایی با جداره های شیشه ای استفاده شده تا کاربران از این سفر کوتاه لذت ببرند.طبق آماری که تهیه شده این برج هر ساله ۵/۱ میلیون نفر بازدید کننده داشته که این آمــار در مقوله جلب توریست قابل توجه است. در این برج ۴ عدد آسانسور سریع السیر با توانایی جابجایی ۱۲۰۰ مسافر در ساعت و با سرعت متوسط m/min 360 (متر در دقیقه ) پیش بینی شده است. این ۴ آسانسوراز طبقه همکف تا تأسیسات رأس برج امتداد یافته و آسانسور دیگری ازتأسیسات رأس برج تا عرشه فضایی امتداد می یابد.این آسانسوردر فضای یک داکت تردد کرده و همانند ۴ آسانسور دیگر مشهود نیست.

معماری برج سی ان تورنتو

رهبری تیم طراحی این برج را ادوارد آر بالدوین عهده دار بود. او دارای کارنامه درخشانی در طی دوره کاری خود می باشد و عضو انجمن و تشکل های متعــــدد فنی ازجمله عضویت در موسسه معماری سلطنتی کانادا است. برج سی ان تورنتو خصوصی بوده و توسط یک شرکت خصوصی اداره می شود. این برج طی زمان بهره برداری خود توانسته مورد توجه توریست ها و صنــایع ارتباطی قرار گیرد.

شافت برج دارای ضخامت ۶۰ سانتیمتر بوده که به وسیله قالب لغزنده اجرا شده است بتن ریزی شبانه روزی بوده ودر هر روز حدوداً ۶متر ارتفاع بتن ریزی انجام شده است.با این سرعت ساخت وارتفاع زیاد احتمال انحراف سازه ای زیاد می باشد که برای ضمانت قائم بودن آن، متخصصین از وسایل اپتیـــکی دقیق استفاده نموده اند و برای دسترسی به یک امتداد شـــاقولی از یک استوانه فولادی یکصد کیلو گرمی که به یک کابل مقاوم آویزان است ودر مرکز شـــافت برروی ســـکو متصل شده استفاده می گردید.

در داخل شافت علاوه بر آسانسور ،راه پله های فلزی که مجموعاً دارای ۲۵۷۰ پله هستند دسترسی از پایین به بالا را تأمین می نماید. سازه شافت دارای سه یال در قســـمت پایه می باشد که طول یال ۹۰فـــوت وعرض آن۲۳فـــوت می باشــد. ضخامت دیوار انتهایی یال ها ۶فوت در پایین و۵/۱ فوت در بالا می باشد .

محتوای داخل برج سی ان تورنتو

در رأس این برج فضاهای مختلف تفریحی و تجاری جانمایی شده. همچنین کلوپ ها،سالن های ورزشی ،گالری های متعدد وبا توجه به ارتفاع این برج که مشرفیت کامل بر مناظراطراف ایجاد می کند تلسکوپ و دوربین هایی جهت مشاهده چشم اندازهای اطراف در قسمتی از ســـازه قرار داده شده است.

در چهارمین طبقه برج سی ان تورنتو،رستوران گردان واقع شده که در زمان صرف غذا امکان لذت بردن از چشم انداز شهر تورنتو را فراهم می کند ومی توان گفت در یک روز روشن امکان رویت مناظر تا فواصل ۱۲۰ کیلومتری وجود دارد.

بخش های مخطلف برج سی ان تورنتو

تــــراز محل احداث برج در ارتفاع ۷۲ متری ازسطح دریا واقع شده است،تأسیســات رأس برج در ارتفاع۳۳۸ متری از زمین قرار گرفته است و شامل۷ طبقه می باشد .هر طبقه وظیفه خاصی دارد.

  1. طبقه اول:جهت انتقال امواج کوتاه
  2. طبقه دوم:عرشه مشاهده فضای باز ( در ارتفاع ۳۴۲ متری)
  3. طبقه سوم:عرشه مشاهده فضای بسته
  4. طبقه چهارم :رستوران گردان که با سرعت، یک دور در عرض ۷۰ الی ۹۰ دقیقه گردش می کند.
  5. طبقه پنجم :اطاق تلویزیون
  6. طبقه ششم:اطاق رادیو FM
  7. طبقه هفتم: اطاق های الکتریکی ومکانیکی
مقاومت برج سی ان تورنتو

سازه در برابر باد با سرعت mph 120 و تند بادهای با سرعت mph 200 طراحی شده است،تغییر مکان ایجاد شده در برابر چنین بادهایی در آنتن ،عرشه فضایی و طبقه میکروویــــو در ساختمـــان رأس برج به ترتیـب برابر m 07/1،m 46/0 وm 23/0 می باشد .پنجره های ساختمان های فوقانی برای فشار باد طراحی شده است ضخامت لایه بیرونی شیشه این پنجره ها cm 96/0 و لایه داخلی cm64/0 میباشد .برای فونداسیون برج ،۲/۱۵ متر حفاری در زیر زمین ایجاد شده ،ونهایتاً فونداسیون روی بستری از جنس شیل قرار گرفته است. ضخامت فونداسیون ۷۱/۶ متر وجنس آن از بتن مسلح می باشد . فونداسیون به شکل Y که دارای ۷۰۴۶ متر مکعب بتن و۵۰۰ تن میلگرد و۴۰ تن کابل پس تنیده بوده اجراء شده است.