Friday, April 26, 2024
4.6 C
Calgary

تاثیر دما بر روی آب گرم سیستم های گرمایی در خانەها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نویسنده : سیامک نجفی ، Best Budget Boiler and Plumbing Inc

 افزایش دمای آب در خانەها چە در سیستم گرمایی و چە در آبگرمکن خانەها شامل مواردی چون تغییر فیزیکی و شیمیایی می شود بایستی بە آن دقت کرد.

اکسیدە شدن

اکسیدە شدن یا زنگ زدگی یک عمل شیمیایی است کە بر اثر ترکیب هوا (اکسیژن) وآهن بوجود می آید. آب ترکیبی است کە در آن هوا وجود دارد، کە بخش اعظم هوا البتە نیتروژن است و نیتروژن گازی است خنثی، کە ری اکشن با آهن یا مواد دیگر ندارد.

ولی بخش دیگری از هوا اکسیژن است کە ترکیپی است دارای ری اکشن بالا با آهن، کە این ترکیب باعث زنگ زدگی در لولە شدە، کە در نهایت ٢ اتفاق می افتد، یکی اینکە لولە آهنی بە مرور پوسیدە و خراب می شود، دیگر اینکە رسوب در لولە جمع شدە کە خود باعث می شود لولە گرفتگی بوجود آورد

اگر چە آب خالص هم H2O دارای اکسیژن است و این اتفاق در آن روی می دهد

انحلال پذیری آب

دما روی انحلال پذیری آب تاثیر زیادی دارد و می تواند باعث ترکیب شمیایی شود. دما بالای ٦٠ درجە سانتیگراد باعث سختی آب شدە کە این خود یک لایەایی بوجود آوردە کە جدارەی دیوار را گرفتە و بە مرور لولە گرفتگی بوجود می آید. بە همین خاطر درجەی گرمای آبگرمکن را بهتر است کە بیشتر از ٦٠ درجە سانتیگراد نگذاشت، مگر اینکە آب گرم مدام در حال استفادە باشد. و بە همین دلیل انتخاب سایز و اندازەی آبگرمکن در خانەهای مسکونی بسیار حائز اهمیت است کە بدرستی انتخاب شود. سایز آبگرمکنهای کانادا اصولا، ٤٠ گالن، ٥٠ گالن و ٦٠ گالن است. کە در واقع هر چی سایز تانکر بزرگتر باشد، گرفتگی لولە و رسوبات در آبگرمکن کمتر خواهد بود.

انبساط و انقباض در آب

تغییر دما باعث تغییر در چگالی آب می شود. آب دارای خاصیت خاصی است کە در ٤ درجە سانتیگراد دارای بیشترین وزن حجمی کە در نتیجە بالاترین وزن خود در یک متر مکعب خواهد بود. آب در ٤ درجە سانتیگراد در یک متر مکعب دارای وزنی (در واقع جرمی) معادل ١٠٠٠ کیلوگرم است.

ولی در ١٠٠ درجەی سانتیگراد یعنی در مرحلەایی کە آب شروع بە جوشیدن می کند دارای جرمی معادل ٩٥٨ کیلوگرم است. دلیلش هم همین است کە دما حرکت مولکولها را بالا بردە  کە باعث ازدیاد حجم می شود. در نتیجە در یک حجم خاص مولکولهای کمتری از آب هستند. ولی نکتەی مهم در بحث ما ازدیاد حجم است.

کە بە این دلیل وقتی دمای یک آىگرمکن بالا میرود حجم آن زیاد می شود، کە در این موارد بایستی یک فلکە بنام فلکەی اضطراری فشار و دما برای آبگرمکنها گذاشت (همەی آىگرمکنها دارند). و بهترین حالت این است کە این فلکە را هر ٦ ماه یا حد اقل هر سال آنرا امتحان کرد و دید کە آیا این فلکە بدرستی کار می کند یا نە.

[uam_ad id=”11296″]