Thursday, April 25, 2024
14.5 C
Calgary

توافق آمریکا و مکزیک بدون کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آمریکا و مکزیک به توافق تجاری دوجانبه دست یافتند تا آینده پیمان تجاری NAFTA بیش از پیش در سایه ابهام قرار بگیرد. این توافق می تواند مذاکرات با کانادا را تحت الشعاع قرار بدهد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: قبلا این پیمان تجاری را نفتا می خواندند. از نام  نفتا خلاص خواهیم شد و نام آن را توافق تجاری آمریکا- مکزیک می گذاریم.

ترامپ در پاسخ به ابراز تمایل مکزیک به پیوستن کانادا به این توافق گفت که واشنگتن خواهان انعقاد توافق جداگانه ای با کانادا می باشد.

وزارت امور خارجه کانادا در واکنش به این توافق اعلام کرد:

پیشرفت در مذاکرات آمریکا و مکزیک به عنوان پیش زمینه ای برای هرگونه توافق جدید و بازمذاکره پیرامون نفتا می باشد. ما در تماس مستمر با شرکای تجاری خود هستیم و به تلاش هایمان برای مدرنیزه کردن نفتا ادامه خواهیم داد. تنها پیمان جدیدی که به نفع کانادا و قشر متوسط باشد را امضاء خواهیم کرد.

توافق مورد اشاره راه را برای کانادا برای بازگشت به مذاکرات جهت بازنگری پیمان تجاری سال 1994 آمریکا-کانادا-مکزیک، باز می کند. یکی از مقامات ارشد آمریکایی ابراز امیدواری کرد که توافق نهایی تا روز جمعه حاصل شود.

مذاکرات بین سه کشور، بیش از یک سال است ادامه دارد. در تمام این مدت، ترامپ بارها با تهدید به لغو پیمان تجاری نفتا، کانادا و مکزیک را تحت فشار قرار داده است. ترامپ می گوید که به زودی با جاستین ترودو گفتگو خواهد کرد. اما در عین حال گفت که تعیین تعرفه بر روی اتومبیل های ساخت کانادا از اضافه کردن کانادا به توافق مکزیک – آمریکا آسان تر خواهد بود!

مذاکرات آمریکا – مکزیک، بر روی تعیین مقررات جدید برای صنعت اتومبیل سازی متمرکز بود. بر اساس توافق مورد اشاره، به جای 62.5 درصد فعلی، 75 درصد از قطعات اتومبیل در منطقه NAFTA ساخته خواهد شد. متن توافقنامه حاوی جزئیات مربوط به قطعاتی است که در مکزیک و آمریکا ساخته خواهند شد.  از دیگر موارد قابل توجه اینکه بین 40 تا 45 درصد از قطعات اتومبیل بایستی توسط کارگرانی ساخته شوند که حداقل ساعتی 16 دلار حقوق و دستمزد دریافت می کنند.

ترامپ تا پایان هفته جاری، گزارش رسمی را به کنگره آمریکا ارائه خواهد کرد. وی قصد دارد ظرف 90 روز آینده توافقنامه تجاری جدید را امضاء کند.