Thursday, April 25, 2024
15.1 C
Calgary

گزارش چگونگی عملکرد برنامه پایش حیات وحش کلگری با تصویربرداری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

برنامه پایش حیات وحش کلگری با تصویربرداری از فوریه اغاز شده است و دانشمند-شهروندان (citizen scientists) به تازگی نتایجی از این برنامه را منتشر کرده‌اند.

بنا بر داده‌های جمع‌آوری شده در فصل اول (بین می و آگوست 2017) در مجموع تعداد 120000 تصویر طبقه‌بندی شده در طول برنامه به دست آمده است که در 45000 تصویر گونه‌هایی از حیات وحش حضور داشته‌اند.

یک عکس فقط در صورتی طبقه‌بندی خواهد شد که توسط 5 عضو مورد بررسی قرار بگیرد.

نتایج برنامه پایش حیات وحش کلگری

طبق نتایج به دست آمده در 2500 تصویر مستقل از هم، گوزن دیده می‌شود که بسیار بیشتر از هر حیوان دیگری در تصاویر ثبت شده است. کایوت‌ها نزدیک به 150 تصویر و موس‌ها در 21 تصویر مشاهده شده‌اند.

کمترین تعداد تصاویر دیده شده مربوط به راسو، تشی (porcupine) و روباه قرمز هستند که همگی 1 یا 2 بار در 45000 تصویر ظاهر شده‌اند.

برنامه پایش حیات وحش کلگری

مطلبی که اخیراً توسط City of Calgary منتشر شده است توضیحات دقیق‌تری در مورد نحوه عملکرد برنامه داده است. در این مطلب گفته شده که دوربین‌ها در نقاط کلیدی شهر مستقر شده‌اند و به کوچکترین حرکتی در مقابل خود حساس هستند.

در حال حاضر 60 دوربین فعال هستند و مسئولین دوربین‌ها موظف هستند تا کارت حافظه دوربین هر سه هفته یکبار تعویض کنند.

حیات وحش کلگری

همچنین خطرات مربوط به شرایط آب و هوا، خالی شدن باتری و آسیب رساندن توسط خود حیوانات دوربین‌ها را تهدید می‌کند، از این رو باید با روال منظم و مشخصی مورد نظارت و بررسی قرار بگیرند.

اطلاعات موجود در کارت‌های حافظه پس از اینکه جمع‌آوری می‌شوند در پرتال Calgary Captured Zooniverse آپلود می‌شوند و اعضا می‌توانند تصاویر را از نظر وجود حیوان‌ها در عکس بررسی و طبقه‌بندی کنند.

حیات وحش کلگری 2

هر کس دوست داشته باشد به عنوان شهروند-دانشمند به برنامه پایش حیات وحش کلگری بپیوندند باید به zooinverse.org مراجعه کند و بررسی تصاویر مربوط به فصل بعد را شروع کند.

منبع: Daily Hive