Wednesday, April 24, 2024
2.9 C
Calgary

مذاکرات جدید NAFTA تحت عنوان جدید USMCA به ثمر رسید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانادا، ایالات متحده آمریکا و مکزیک به یک توافق تجاری تحت یک عنوان جدید دست یافتند. بعد از ۱ سال مذاکره بر سر قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا به اختصار (NAFTA)، طرفین این توافق از جمله کانادا، ایالات متحده آمریکا و مکزیک  در نهایت قرارداد تجاری جدیدی به امضا رساندند.

کریستیا فریلند (Chrystia Freeland) وزیر امور خارجه کانادا و رابرت لایتیزر (Robert Lighthizer) نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا یکشنبه شب یک بیانیه مشترک در مورد این توافق جدید منتشر کردند که تحت عنوان توافق بین ایالات متحده آمریکا، مکزیک و کانادا (USMCA) نامیده خواهد شد.

دراین بیانیه مشترک آمده است:

امروز کانادا و ایالات متحده به همراه مکزیک به توافق جدیدی بر سر امضای یک معاهده تجاری جدید و مدرن در قرن ۲۱ میلادی دست یافتند، معاهده‌ای تحت عنوان توافق ایالات متحده، مکزیک و کانادا یا (USMCA).

یک مقام رسمی گفت  که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده قرار است این توافق تجاری جدید را در پایان ماه نوامبر امضا کند و سپس آن را در اختیار کنگره قرار دهد.

خبر این مذاکره قبل از اتمام مهلت اعلام شده توسط کنگره ایالات متحده برای نیمه شب یکشنبه با حضور جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در ملاقات با اعضای کابینه دولت در ساعت ۱۰ یکشنبه  عصر در اوتاوا منتشر شد.

مقامات ارشد کاخ سفید اعلام کردند که این توافق یک پیروزی بزرگ برای مکزیک و کانادا است  و شامل دسترسی گسترده به بازارهای جدید ازجمله دسترسی ایالات متحده به بازار لبنیات کانادا است که به عنوان یک پیروزی بزرگ برای ایالات متحده توصیف شده است. مقامات رسمی همچنین اظهار کرده‌اند که این نظام تجاری جدید بر سر جلوگیری از برونی شدن مدیریت تامین عرضه از خارج کانادا توافق کرده است.

گزارشات حاکی از این هستند که کانادا امتیاز انحصاری دسترسی به بازار لبنیات خود را اعطا کرده که اندکی بیشتر از توافق جامع و تصاعدی برای پیمان تجاری اقیانوس آرام (CPTPP) است. فصل نوزدهم این قرارداد یعنی سازوکار حل مناقشات که از نقاط اصلی مورد تاکید درمذاکرات بود بدون تغییرات چندانی حفظ شده است.

در رابطه با تعرفه‌های گمرکی استیل و اتومبیل، مقامات ایالات متحده می‌گویند که این موضوع جداگانه دنبال می‌شود و جزو توافقات جانبی محسوب می‌شود که همچنان موضوع مذاکره بین طرفین است.

مقامات همچنین می‌گویند که مرور و بررسی این توافق هر ۶ سال یکبار انجام خواهد شد.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در حین ترک جلسه کابینه دولت در اوتاوا اظهار کرد که این یک روز خوب برای کانادا است.

طبق اظهارات سخنگوی دولت کانادا کریستیا فریلند وزیر امور خارجه نیز سخنرانی روز دوشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل را کنسل کرد و از اوایل یکشنبه در اوتاوا حضور داشته است و به دلیل افزایش فشارها مشغول کار روی این قرارداد جدید بود.

کانادا  دراوایل ماه آگوست به یک توافق جداگانه با ایالات متحده و مکزیک پیوسته بود. بعد از اینکه  صحبت ها با کانادا منجر به تبعیض‌گذاری هدفمند و عمیق در صنعت لبنیات این کشور و عدم رعایت فصل نوزدهم قرارداد، یعنی سازوکار حل مناقشات تجاری شد، شورای تجاری به ریاست ترامپ تهدید کرده بود که به معاهده تجاری منحصر بین ایالات متحده و مکزیک  بدون حضور کانادا ادامه خواهد داد.

یک منبع کانادایی گفت که کانادا در پی اقدام شورای تجاری به ریاست ترامپ برای تعیین تعرفه جهانی واردات وسایل نقلیه به دلایل امنیت ملی موافقت کرده است که میزان صادرات وسایل نقلیه به ایالات متحده را کاهش دهد.

این منبع در ادامه افزود این اقدام سبب رشد صادرات بدون تعرفه وسایل نقلیه از کانادا بیشتر از میزان تولید کنونی آن خواهد شد. مهلت تالیف متن رسمی معاهده جدید NAFTA تا قبل از دوشنبه تعیین شده است تا الزامات مربوط به مطرح شدن آن در کنگره ایالات متحده رعایت شده باشد و به دونالد ترامپ ریاست جمهوری ایالات متحده و انریکه پنانیتو (Enrique Peña Nieto) رییس جمهوری پیشین مکزیک این امکان را می‌دهد که معاهده را تا روز ۳۰ نوامبر، روز آخر حضور نیتو در دفترش، به امضا برسانند.

به طور جداگانه‌ای وزیر اقتصاد مکزیک توئیتی با این مضمون کرده است که متن به روزشده معاهده NAFTA تا اواخر روز یکشنبه در اختیار سنای مکزیک قرار خواهد گرفت. وزیر اعلام کرده است که در صورت رسیدن به توافق با کانادا این متن سه‌جانبه خواهد بود و در صورت عدم حصول توافق به صورت دوجانبه اجرا خواهد شد.

آندرس مانوئل لوپز ابرادور(Andres Manuel Lopez Obrador ) رئیس جمهور منتخب مکزیک قبلا گفته بود که اصرار دارد تا هر ۳ کشور بخشی از معاهده  NAFTA باشند و اینکه واشنگتن یک پیشنهاد جایگزین به اوتاوا ارائه کرده است.

مذاکرات NAFTA از تاریخ ۱۶ آگوست ۲۰۱۷ جریان داشته  و هدف این مذاکرات به روزکردن معاهده تجاری بین ایالات متحده، مکزیک و کانادا بوده است. انتظارات اولیه مقامات رسمی کشورها این بود که مذاکرات در اوایل سال ۲۰۱۸ به دلیل برگزاری انتخابات در اواخر امسال به نتیجه برسد.

منبع: globalnews