Friday, April 26, 2024
3.6 C
Calgary

خلاصه توافق آمریکا، مکزیک و کانادا USMCA

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این توافق آمریکا، مکزیک و کانادا، جایگزین NAFTA در قانون تجارت و سرمایه گذاری قانونی آمریکای شمالی، و پس از تصویب توسط هر دولت، اجرایی خواهد شد. احتمال تصویب این توافق در آمریکا با توجه به انتخابات پیش رو در این کشور و برنده شدن دموکرات ها در کنگره، زیاد است، اما قطعی نیست.

به رغم اینکه، رئیس جمهور ترامپ، NAFTA را بدترین معامله تجاری که تا کنون توسط آمریکا امضا شده می داند،  تغییرات زیادی در USMCA ایجاد نشده است.

تغییرات عمده ای که در NAFTA صورت گرفته، در خصوص بخش خودرو است. افزایش فعالیت های داخلی، و بالا رفتن حداقل دستمزد، سبب افزایش هزینه تولید خودرو در آمریکای شمالی خواهد شد. از سویی وضعیت برای مصرف کنندگان کانادایی بدتر خواهد شد، اما از سوی دیگر، ممکن است باعث افزایش سودآوری شرکت های خودروسازی کانادا شود، چراکه بایستی برخی فعالیت های تولیدی خود را از مکزیک به کانادا منتقل کنند.

صادرات لبنیات از آمریکا به کانادا تاحدودی، افزایش می یابد. مدیریت عرضه در کانادا تغییری نخواهد کرد، که به ضرر مصرف کنندگان کانادایی است.

حفاظت از اموال معنوی، به ویژه برای داروهای بیولوژیکی، در کانادا تقویت خواهد شد. این ممکن است به معنای قیمت های بالاتر برای کانادایی ها باشد اما احتمالا باعث افزایش دسترسی به داروهای جدید می شود.

قوانین فرهنگی کانادا بدون تغییر باقی خواهد ماند. اینکه آیا آنها می توانند در عمل با رشد اینترنت، باقی بمانند، یک سوال بدون پاسخ قطعی است.

مکانیزم حل اختلافات همچنان در حال بررسی است. با این حال، با توجه به قدرت رئیس جمهور آمریکا در خصوص محدود کردن شرایط تجارت با توجه منافع امنیت ملی، باید دید که آیا ادامه این روند برای کانادا ارزش دارد یا خیر؟

تعرفه های حاضر در خصوص فولاد و آلومینیوم آمریکا به قوت خود باقی خواهند ماند.

منبع: fraserinstitute