Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

3 دلیل برای پایین ماندن قیمت نفت در آلبرتا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در حال حاضر شکاف قیمت نفت در آمریکا و کانادا بیش از هر زمان دیگری است. در حالی که تمام دنیا با افزایش قیمت نفت مواجه شده است، وضعیت قیمت نفت در آلبرتا چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. قیمت نفت در سرتاسر دنیا در حال افزایش است، به جز آلبرتا که در آن قیمت یک بشکه نفت کمتر از نصف قیمت آن در ایالات متحده است.

از آنجایی که چند کشور مهم تولیدکننده نفت دچار مشکل شده‌اند، قیمت نفت در حال افزایش است. نفت ایران با تحریم‌های جدید روبرو شده و اقتصاد ونزوئلا نزدیک به فروپاشی است. علاوه بر این حتی سرعت رشد تولید نفت در ایالات متحده نیز رو به کاهش گذاشته است. همه این دلایل دست به دست هم داده‌اند تا قیمت نفت روند افزایشی داشته باشد.

قیمت نفت برنت که بنچمارک جهانی است به بیش از 85 دلار در هر بشکه رسیده است. در ایالات متحده West Texas Intermediate از 75 دلار در هر بشکه عبور کرده است. اما در آلبرتا Western Canada Select در قیمت 35 دلار برای هر بشکه ثابت مانده است.

مارتین کینگ تحلیلگر  Calgary’s GMP First Energy می‌گوید: تفاوت قیمت بین WCS و WTI هرگز اینقدر نبوده است. قیمت شدیداً پایین نفت کانادا نسبت به نفت ایالات متحده می‌تواند هزینه‌ای میلیاردی برای شرکت‌های تولیدکننده نفت در آلبرتا داشته باشد.

مشکل اصلی انباشته شدن نفت آلبرتا است. در ادامه به 3 علت این امر اشاره می‌کنیم.

توقف فعالیت پالایشگاه‌ها

بعضی از پالایشگاه‌های آمریکایی برای تعمیرات تعطیل شده‌اند. این اتفاق یک سورپرایز بد برای شرکت‌های نفتی کانادا در سپتامبر و آگوست بود. چرا که این پالایشگاه‌ها نفت آلبرتا را فرآوری می‌کردند. یکی از این پالایشگاه‌ها که هنوز هم تعطیل است BP Plc’s Whiting در ایندیانا است. این پالایشگاه به تنهایی یکی از بزرگترین خریداران نفت کانادا در ایالات متحده است.

توقف فعالیت پالایشگاه‌ها یک مشکل موقتی است ولی به هر حال باعث کاهش شدید تقاضا برای نفت آلبرتا شده است.

لوله‌های انتقال نفت ظرفیت انتقال بیش‌تر ندارند

با توجه به اجرای پروژه‌هایی مثل  Suncor’s Fort Hills facilityتولید نفت افزایش یافته است. Judith Dwarkin کارشناس اقتصادی ارشد RS Energy Group می‌گوید: مشکل اینجاست که تولید و عرضه به قدری بالا رفته است که برای انتقال نفت به بازار مصرف دچار کمبود لوله انتقال نفت شده‌ایم.

لوله‌های صادرات نفت آلبرتا با ظرفیتی نزدیک به حداکثر ظرفیت ممکن کار می‌کنند و بعضی از شرکت‌ها برای صادرات نفت خود دچار مشکل کمبود ظرفیت لوله‌های انتقال شده‌اند. تأخیرهای به وجود آمده در ساخت پروژه توسعه Trans Mountain پایان دنیا نیست، چرا که پروژه تعویض Enbridge Line 3 تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

گزینه دیگر انتقال نفت استفاده از خطوط راه آهن است که در ماه‌های اخیر میزان نفت انتقالی از این طریق رشد قابل توجهی داشته و به رکوردهای جدیدی دست یافته است. با توجه به اینکه شرکت‌های بیشتری در حال امضای قرارداد با خطوط راه آهن هستند، پیش‌بینی می‌شود که حجم این نفت انتقالی از راه آهن باز هم افزایش داشته باشد. کارشناسان می‌گویند این کار می‌تواند از انباشت نفت بکاهد و شکاف بین قیمت نفت کانادا و ایالات متحده را پر کند.

استانداردهای جدید سوخت دریایی

یک عامل مؤثر دیگر که کمتر از آن صحبت می‌شود وضع استانداردهای جدید برای سوخت صنایع حمل و نقل دریایی است. سازمان بین‌المللی دریانوردی The International Maritime Organization یک محدودیت برای میزان گوگرد موجود در سوخت مورد استفاده در حمل و نقل دریایی وضع کرده که در سال 2020 آن را اجرایی خواهد کرد، این محدودیت به IMO 2020 معروف شده است.

این سیاست عموماً برای نفت‌های ترش و سنگین مثل نفت تولیدی آلبرتا محدودیت وضع می‌کند، چرا که نفت شیرین میزان گوگرد کمتری دارد. بعضی شرکت‌های حمل و نقل دریایی اعلام کرده‌اند که حاضرند به جای خرید نفت با گوگرد پایین در تجهیزات خود از اسکرابر scrubber استفاده کنند. بعضی کارشناسان نیز می‌گویند پالایشگاه‌های آمریکای شمالی برای فرآوری و کاهش گوگرد نفت سنگین کانادا به اندازه کافی پیشرفته هستند.

علی رغم تمام این موارد باز هم این محدودیت قانونی اثر کاهشی بر قیمت نفت سنگین داشته است، چرا که تأثیرات جانبی آن نامعلوم است.

پس از شروع کار مجدد پالایشگاه‌ها بعد از انجام تعمیرات چندین ماه طول خواهد کشید تا نفت انباشته‌شده کانادا تمام شود. مشکل محدودیت حجم لوله‌های انتقال و صادرات نفت نیز بعد از حدود 12 ماه با افزایش حجم لوله‌ها و استفاده از حمل و نقل ریلی حل خواهد شد.

اما تأثیر قانون جدید سوخت مورد استفاده در صنعت حمل و نقل دریایی مشکلی است که صنعت نفت همچنان با آن روبرو خواهد بود.

منبع: CBC News