Thursday, April 18, 2024
2.5 C
Calgary

نگرانی و ناامیدی سراسر آلبرتا از کاهش قیمت نفت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

خیابان اطراف هتل Hyatt که در مرکز شهر کلگری واقع شده است روز پنجشنبه گذشته شاهد اجتماع معترضین به کاهش قیمت نفت بود که این جریان پلیس را وادار کرد تا رفت و‌ آمد در این خیابان شلوغ را مسدود کند زیرا جمعیت در حال افزایش به سمت پیاده‌روها کشیده شده بودند. درحالی که صاحبان کسب وکار به داخل هتل سرازیر می‌شدند تا به سخنرانی نخست وزیر کانادا گوش کنند جمعیت بیرون از هتل که تعدادشان زیاد هم بود یکصدا فریاد می‌زدند:

لوله انتقال نفت را بسازید! و  ترودو باید برود

اما در میان هیاهوی این جمعیت معترض یک عده به طور غیره‌منتظره  سرود ملی کانادا را سر دادند. خواندن سرود ملی کانادا توسط عده‌ای از معترضین حس یک نمایش آهنگین را القاء می‌کرد، در واقع یک نوع سیگنال استمدادطلبی به کشور و رهبران آن در مورد تعهدشان نسبت به ایالت مذکور ارسال می‌کرد.

در حالی که قیمت فلاکت بار نفت خام سبب نگرانی بسیاری از مردم آلبرتا شده است این ناامیدی هم وجود دارد که به این مشکل با فوریت کافی رسیدگی نمی‌شود حتی با این وجود که اقتصاددانان در مورد تاثیر گسترده این رویداد هشدارهای لازم را داده‌اند. مین نگوین (Minh Nguyen) ۳۹ ساله که در این بخش مشغول کار است در اجتماع روز پنجشنبه گفت:

مردم نمی‌دانند که بخش نفت و انرژی تا چه حد در رشد اقتصادی کشور سهیم است. این بخش هم از خاواده‌ها و هم از کشور پشتیبانی می‌کند. این مشکل فقط برای ایالت آلبرتا نیست بلکه مشکل تمام مردم کانادا است.

دلنگرانی‌های نگوین در میان قانون‌گذاران شرکت oilpatch و حتی مقامات آلبرتا هم انعکاس یافته است و این یعنی شرایط بسیار خطیر است. طبق توضیحات سازمان Scotiabank Economics مشکل اساسی این است که خطوط کافی برای انتقال نفت خام از محل تولید و استخراج در منطقه غربی کانادا به مقصد نهایی جهت مصرف وجود ندارد که این مقصدها عمدتا پالایشگاه‌های ایالات متحده هستند.

این موضوع سبب کاهش قیمت نفت خام کانادا نسبت به انواع نفت استخراج شده در ایالات متحده شده است زیرا طبق گزارش Scotiabank بشکه‌های نفتی کانادا به دلیل هزینه‌های بالاتر انتقالشان به قیمت کمتری فروخته می‌شوند.  میزان کاهش قیمت‌ها در حدود ۱۳ دلار آمریکا به ازای هر بشکه در زمان‌های عادی است و طبق گزارش منتشر شده جهت پوشش هزینه‌های بالای انتقال نفت مانند هزینه حمل از طریق خطوط ریلی تا مبلغ ۲۰ دلار هم بالا می‌رود. در ادامه گزارش آمده است:

اما وقتی تولید نفت فراتر از ظرفیت خطوط انتقال نفت و خط آهن می‌رود، درست همانگونه که شرکت oilpatch کانادا امروز تجربه‌اش کرد، تولیدکنندگان مجبور می‌شوند متدهای انتقال با هزینه به مراتب بالاتر را به کار بگیرند یا منتظر شوند که طوفان به پا شده در تانک‌های نفتی ایالت که همگی لبالب از نفت هستند فرو بنشیند. ارزش این بشکه‌های استاندارد نفت کاهش می‌یابد و به دنبال آن سبب نزول قیمت تعیین شده برای نفت ایالتی هم می‌شود.

نتیجه ناشی از عرضه بیش از تقاضای نفت برای بسیاری از تولیدکنندگان مشکل‌زا بوده است به طوریکه روند کاهش قیمت که به حدود ۴۰ دلار به ازای هر بشکه در هفته‌های اخیر رسیده بود اکنون تا میزان ۵۰ دلار بالا رفته است.

تحلیل‌گران انتظار دارند که این شرایط در ماه‌های پیش رو تا حدودی بهبود یابد اما تا آن موقع صنایع نفتی روزانه میلیون‌ها دلار ضرر خواهند کرد. در حالی که این کاهش مشکل عمده ماسه‌های نفتی خام بوده است اما در همانجا متوقف نشد.

به گفته پیتر ترتزاکیان (Peter Tertzakian)، مدیر ارشد موسسه ARC Energy Research Institute اگر مشکل عرضه بیش از تقاضای نفت در هفته‌های بعدی حل وفصل نشود می‌تواند روی هزینه‌های مالی و شغل‌های سراسر غرب کانادا تاثیر منفی بگذارد.

این شرایط بحرانی خطر ایجاد شکاف در منابع مالی آلبرتا را بیش از پیش محتمل کرده است اما هشدارهایی در رابطه با تاثیرات گسترده‌تر این شرایط وجود دارد. راشل ناتلی (Rachel Notley)، نخست وزیر دولت محلی تخمین می‌زند که این جریان روزانه به اندازه ۸۰ میلیون دلار ضرر مالی برای کانادا در پی خواهد داشت.

مساله‌ای که این شرایط را بحرانی‌تر می‌سازد این است که قیمت تعیین شده نفت خام ایالات متحده متعلق به شرکت نفتی West Texas Intermediate نیز کاهش داشته است به طوریکه روز جمعه به پایین‌ترین سطح قیمتی خود از سپتامبر ۲۰۱۷ تا به الان رسید. یک تحلیل انجام گرفته در روز جمعه توسط موسسه اقتصادی BMO Capital Markets نشان داد هرچقدر روند کاهش قیمت نفت خام کانادا به طول بینجامد اقتصاد ایالت آلبرتا و همچنین اقتصاد ملی کانادا خسارات بزرگ‌تری به خود خواهند دید.

این شکاف قیمتی برخی از تولیدکنندگان نفت را وادار به انجام اقدامات غیره‌منتظره‌ای کرده است از جمله اینکه از دولت ایالتی درخواست کرده‌اند کاهش تولید نفت را دائمی کند تا بدین وسیله بتوانند شکاف بین عرضه و تقاضای نفت را از بین ببرند. اما مشخص شده است که این درخواست تاثیرات مخربی در پی دارد به طوریکه شرکت‌های بزرگ ادغام شده مانند Suncor، Husky Energy و Imperial Oil از این ایده استقبال نکرده و ادعا کرده‌اند که کاهش تولید نفت می‌تواند سبب ایجاد تهدیدات اقتصادی و تجاری برای کشور شود.

خانوم ناتلی نخست وزیر محلی آلبرتا قرار است با فرستادگان یک گروه سیاسی دیدارهایی داشته باشد تا راهکارهایی برای برون‌رفت صنایع نفتی از این مشکل جستجو کنند هرچند به نظر می‌رسد راهکار سریع و آسانی برای این مشکل وجود ندارد. در همین اثناء خانوم ناتلی به فراخواندن مقامات دولت مرکزی برای پیدا کردن یک استراتژی مناسب جهت انتقال نفت بیشتر از طریق خطوط ریلی ادامه می‌دهد.

جانت براون (Janet Brown )، ناظر انتخاباتی مستقر در کلگری اظهار کرد که با وجود رکود اقتصادی، بازیابی دشوار شرایط و مشکلات مستمر در راستای ساخت خطوط انتقال نفت ممکن است نگرانی‌های عمیق‌تری در این زمینه وجود داشته باشد. او گفت برخی از مردم تصور می‌کنند یک جریان راضی در خارج از آلبرتا وجود دارد که از مشاهده به چالش افتادن و دست‌وپا زدن این ایالت لذت می‌برد.

روز پنجشنبه جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اعتراف کرد که ایالت آلبرتا در یک بحران ناشی از افت شدید قیمت‌های نفت قرار گرفته است اما مردمی که انتظار داشتند او با اخبار امیدوارکننده و کمک‌رسانی به کلگری بیاید احتمالا ناامید خواهند شد.

مدیران شرکت Oilpatch که به طور محرمانه با ترودو دیدار داشتند گفتند نخست وزیر به نظر می‌رسیده است که به اظهار نگرانی‌های اعضای این بخش در مورد قیمت‌های نفت، ایجاد خطوط انتقال و موضوع لایحه Bill C-69 گوش می‌دهد که کل فرایند تاییدیه برای پروژه‌های نفت و انرژی را کاملا زیرورو خواهد کرد. آلکس پوربیاکس (Alex Pourbaix)، مدیرعامل شرکت  Cenovus که بلافاصله بعد از این دیدار با گزارشگران رسانه‌ای صحبت کرده بود اظهار کرد:

نخست‌وزیر به مدیران شرکت‌ها اطمینان داد که کاملا متوجه نگرانی‌های صنایع نفتی در این زمینه است. اما با گذشت زمان و کاهش قیمت نفت نگرانی‌ها و ناامیدی به وجود می‌آیند. این به شما ثابت می‌کند که گذشت زمان چقدر ناامیدکننده است.
منبع: cbc