Friday, April 26, 2024
8 C
Calgary

وعده کمک سیاست‌مداران به کارگران شرکت جنرال موتورز

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

داگ فورد (Doug Ford)، نخست وزیر محلی ایالت آنتاریو روز دوشنبه تاکید کرد که دولت متبوعش هرچیزی که در توان داشته است برای صحبت و مذاکره با شرکت GM به کار بسته تا آن‌ها را قانع کند برنامه خود را برای تعطیل کردن کارخانه در پایان سال آتی کنار بگذارند.

رهبران ایالتی در کنار رهبران دولت فدرال روز دوشنبه به بیهوده بودن تلاش‌ها جهت ترغیب جنرال موتورز برای ادامه فعالیت این کارخانه خودروسازی در اوشاوای آنتاریو (Oshawa, Ont) برای بعد از سال ۲۰۱۹ اذعان کردند و در مقابل به دنبال راه‌هایی هستند که بشود آلام بیشتر از ۲۵۰۰ کارگر این کارخانه را که در معرض از دست دادن شغلشان هستند تسکین داد.

فورد و سایر قانون‌گذاران در اوتاوا قسم یاد کرده‌اند که با همکاری یکدیگر به فریاد کارگران لطمه دیده از این جریان، خانواده‌های این افراد و کل شهر برسند که در حال از دست دادن بزرگ‌ترین کارفرمای خود است. فورد در تماس تلفنی روز دوشنبه خود با رئیس شرکت GM Canada پرسیده بود که چه کاری می‌توانیم برای جلوگیری از این پیشامد انجام دهیم؟ و رئیس شرکت در پاسخ گفته بود که متاسفانه برای هر اقدامی دیر شده است. فورد افزود:

این که بگوییم ناامید شده‌ایم در واقع کتمان حقیقت است.

تعطیل شدن فعالیت شعبه GM در اوشاوا که درست در شرق تورنتو قرار دارد سبب وارد آمدن یک شوک منفی اقتصادی به این ناحیه خواهد شد که پیامدهای آن در خود آنتاریو و حتی سطوح ملی حس خواهد شد. علاوه بر شعبه واقع در اوشاوا، این کارخانه خودروسازی دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد ۴ شعبه دیگر خود را در ایالات متحده و ۲ شعبه را در سایر کشورها تا پایان سال ۲۰۱۹ تعطیل کند و این تعطیل کردن شعبات کارخانه به عنوان بخشی از برنامه بازسازی جهانی این کارخانجات است که تصمیم دارند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند و بیشتر روی خودمختاری و ساخت ماشین‌های برقی تمرکز داشته باشد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز دوشنبه در یک پست توئیتری نوشت که به ماری بارا (Mary Barra)، مدیر عامل شرکت GM مراتب تاسف عمیق خود را از شنیدن خبر تعطیل شدن شعبات این شرکت اظهار کرده و گفته است که دولت متبوع او هرکاری در توان داشته باشد برای کمک به کارگران بیکار شده و خانواده‌های آن‌ها انجام خواهد داد.

ترودو در جلسه پرسش وپاسخ در House of Commons و قبل از بحث در این مورد که دولت او برای حمایت از صنایع خودروسازی مبلغ ۵/۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است اظهار کرد:

قطعا دل‌های ما پیش کارگران این منطقه است که از این جریان لطمه دیده و بیکار شده‌اند.

ناودیپ بینس (Navdeep Bains)، وزیر صنعت دولت فدرال و یک عضو کابینه به نام جین یووس داکلوس (Jean-Yves Duclos) که وزیر امور اجتماعی نیز هست اظهار کردند مقامات دولتی اوتاوا به دنبال راه‌هایی برای کمک به کارگران لطمه دیده از تعطیلی کارخانه هستند. آن‌ها وارد جزئیات امور نشدند اما تاکید کردند که تمام گزینه‌های ممکن را مد نظر قرار داده‌اند. داکلوس روز دوشنبه به زبان فرانسوی به خبرنگاران گفت:

ما از شنیدن بیانیه شرکت خودروسازی  GM که همین دیروز به گوشمان رسید همزمان هم دچار حس ناامیدی و هم غافلگیری شدیم. این یک خبر ناامیدکننده است زیرا پیامدهای این جریان به طرز بی‌رحمانه‌ای هزاران خانواده را هدف قرار می‌دهد.

مقامات محلی آنتاریو روز دوشنبه از دولت فدرال تقاضا کرده‌اند تا در ۵ هفته مدت استفاده از بیمه بیکاری برای کارگران بیکار شده کارخانه خودروسازی را به میزان حداکثر ۵۰ هفته افزایش دهد. فورد اظهار کرده است که دولت ایالتی به سرعت اقدامات لازم جهت کمک به استخدام مجدد این کارگران و آموزش به آن‌ها را در دستور کار خود قرار خواهد داد. فورد گفت:

من از این کارگران و خانواده‌هایشان حمایت می‌کنم و ما قصد داریم هر آنچه در توانمان است را برای اطمینان از سرپا شدن مجدد این افراد انجام دهیم.

سیاست‌مداران دولت‌های ایالتی و فدرال کانادا که مکررا در انظار عمومی با یکدیگر برخورد مخالفت‌آمیزی دارند تلاش‌هایی را شروع کرده‌اند که نشان می‌دهد در مورد مساله به وجود آمده از ناحیه شرکت GM اختلافات خود را کنار گذاشته‌اند و متحدانه عمل می‌کنند. بینس گفت:

این دیگر یک مساله سیاسی نیست بلکه انگشت همه به سوی ما نشانه رفته است. این مساله در مورد حمایت از بخش خودروسازی و مهم‌تر از آن حمایت از کارگران صنعت خودروسازی است.

فورد بیان کرد که او و همتایانش در دولت فدرال دست در دست هم به حل و فصل این مشکل کمک خواهند کرد اما در این میان سیاست‌مداران مخالف دولت‌های کنونی ایالتی و فدرال فشار زیادی روی آن‌ها می‌آورند. در سطح دولت فدرال، اندرو شییر (Andrew Scheer)، رهبر حزب محافظه‌کار از پارلمان کانادا درخواست کرده است تا روز دوشنبه یک جلسه اضطراری برای بحث در مورد این موضوع برگزار کند. شییر اظهار کرد که حاکمان لیبرال‌ دولت باید فورا توضیح دهند که چگونه می‌خواهند به کارگران کمک کرده و از سایر شغل‌های موجود در صنایع تولیدی آنتاریو محافظت کنند.

شییر در تورنتو گفت:

چیزی که ما مایل هستیم از این دولت بشنویم این است که گزینه‌های مورد نظرشان برای حل این مشکل چیست؟ چه راهکارهایی ممکن است به حل مشکل کمک کنند؟ ما می‌دانیم که برخی از این دلایل عنوان شده و بحث شده مربوط به بالا رفتن هزینه‌های انرژی است. ما متوجه هستیم که شرکت خودروسازی GM و سایر تولیدکنندگان خودرو دچار تاثیرات منفی از ناحیه افزایش مالیات بر کربن دولت لیبرال شده‌اند بنابراین قبل از اینکه به نتیجه نهایی برسیم می‌توانیم به سایر نظرات در این زمینه توجه کنیم.

محافظه‌کاران به طور مرتب حملاتی علیه برنامه پیش روی دولت ترودو برای افزایش مالیات بر کربن انجام می‌دهند. روز دوشنبه پییر پویلیور (Pierre Poilievre)، عضو پارلمان از توری (Tory) به دنبال بیانیه شرکت GM  لیبرال‌ها را موظف کرد تا مساله را در دستور کار قرار دهند.

حزب جدید دموکرات مستقر در دولت فدرال لیبرال‌ها را موظف کرده است یک استراتژی ملی در زمینه خودروسازی پیش بگیرند تا اطمینان حاصل شود که خطوط محصولات و فرایندهای تولیدی با نیازهای در حال تغییر این صنعت هماهنگی لازم را دارند. این حزب همچنین به انتقاد از بیانیه هفته قبل دولت ترودو پرداخت که بر اساس آن قرار است در طول نیم دهه آینده مشوق‌های  مالیاتی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار برای شرکت‌ها فراهم شود. گای کارون (Guy Caron)، عضو پارلمان از حزب جدید دموکرات  در طول جلسه پرسش و پاسخ اظهار کرد:

ما نمی‌توانیم میلیاردها دلار درآمد مالیاتی کشور را به این شرکت‌های بزرگ اختصاص دهیم آن هم زمانی که این شرکت‌ها در حال متوقف کردن فعالیت‌های خود و از کار بیکار کردن مردم ما هستند.

در سطح ایالتی اندرو هورواث (Andrea Horwath)، رهبر حزب جدید دموکرات مستقر در آنتاریو دولت محلی فورد را متهم به کنارگذاشتن تلاش‌های خود برای جلوگیری از اقدام کارخانجات خودروسازی در جهت ترک اوشاوا کرد. هووارث گفت:

در طول ۱۴ سال حضورم در دولت هرگز شاهد این نبوده‌ام که دولتی به این زودی میدان را خالی کند و با این کارش سبب از دست رفتن شغل‌های خوب در ایالت شود.

جان فریزر (John Fraser)، رهبر حزب میانه‌روی لیبرال از موضوع تعطیلی کارخانه GM با عنوان بدترین فاجعه اقتصادی یاد کرد که از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ به بعد گریبان این ایالت را گرفته است.

اتحادیه حمایت از کارگران خودروسازی در اوشاوا در یک بیانیه تحت عنوان «مبارزه برای زندگی‌هایمان» می‌گوید تمام تلاش خود را برای ادامه یافتن فعالیت این واحد صنعتی به کار خواهد بست. جری دیاس (Jerry Dias)، رئیس اتحادیه Unifor روز دوشنبه اعلام کرد:

به آن‌ها اجازه نخواهیم داد این کارخانه لعنتی را بدون وارد شدن به جهنم مبارزه با ما تعطیل کنند. ما حال خوبی نداریم و از اینکه این طرف وآن طرف فرستاده می‌شویم خسته شده‌ایم اما دیگر اجازه نمی‌دهیم کسی با ما بازی کند…ما مستحق احترام هستیم.

منبع: canadianbusiness