Friday, April 26, 2024
3.6 C
Calgary

بررسی صنعت نفت جهان در سال 2018

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این گزارش نتایج دوازدهمین بررسی و مطالعه سالانه Fraser Institute نظرات کارشناسان و مدیران صنعت نفت پیرامون موانع سرمایه‌گذاری در اکتشاف نفت و گاز و کارخانه‌های تولیدی در قسمت‌های مختلف دنیا را نمایش می‌دهد.

از نتایج این بررسی برای رتبه‌بندی استان‌ها، ایالت‌ها، کشورها‌ و سایر مناطق جغرافیایی بر حسب شدت موانع سرمایه‌گذاری استفاده شده است. طبق گفته‌های پاسخ‌دهندگان شرکت‌کننده در این مطالعه این موانع شامل مواردی نظیر نرخ مالیات بالا، هزینه‌های بالای تعهدات قانونی، عدم قطعیت موجود در مورد مقررات محیط زیست، تفسیر و اجرای مقررات بالادستی صنعت نفت و همچنین نگرانی‌های موجود پیرامون ثبات سیاسی و امنیت کارکنان و تجهیزات می‌شوند.

در بررسی امسال در مجموع تعداد 256 پاسخ‌دهنده مشارکت داشتند که داده‌ها و اطلاعات کافی در مورد 80 حوزه حاکمیتی جمع‌آوری شد که 53 درصد ذخایر اثبات‌شده نفت و گاز دنیا را در اختیار دارند و همچنین 68 درصد تولید نفت و گاز را به خود اختصاص داده‌اند.

ارزیابی این حوزه‌های حاکمیتی انجام شد و به هر کدام امتیازاتی برای 16 سؤال مربوط به عواملی را که مؤثر بر تصمیم‌های سرمایه‌گذاری تشخیص داده شدند، تخصیص داده شد. سپس از این امتیازات برای تولید یک Policy Perception Index برای هر حوزه حاکمیتی استفاده شد که میزان درک‌شده از شدت موانع سرمایه‌گذاری را نمایش می‌دهد. سپس این حوزه‌های حاکمیتی با توجه به میزان ذخایر اثبات‌شده نفت و گازی که در اختیار دارند در خوشه‌هایی دسته‌بندی شدند تا امکان مقایسه بهتر آن‌ها را از منظر نظرات پاسخ‌دهندگان در مورد منابع موجود برای تجاری‌سازی فراهم شود.

در خوشه مربوط به 11 حوزه حاکمیتی با بیشترین ذخایر نفتی، پنج حوزه‌ای که به عنوان جذابترین حوزه‌ها برای جذب سرمایه یا حوزه‌هایی با کمترین بازدارندگی برای سرمایه‌گذاری رده‌بندی شدند عبارتند از؛ تگزاس، روسیه، آلبرتا، مصر و موزامبیک. آلبرتا تنها حوزه حاکمیتی کانادایی است که در خوشه حوزه‌های حاکمیتی با بیشترین ذخایر نفتی قرار دارد. ونزوئلا کمترین جذابیت برای سرمایه‌گذاری را در بین این حوزه‌ها به خود اختصاص داد.

در خوشه مربوط به 36 حوزه حاکمیتی با ذخایر نفتی متوسط، ده حوزه با بیشترین جذابیت برای سرمایه‌گذاری عبارتند از؛ اوکلاهاما، وایومینگ، داکوتای شمالی، ذخایر نفتی آمریکا در خلیج مکزیکو، حوزه نفتی دریای شمال بریتانیا، لوئیزیانا، عمان، حوزه نفتی دریای شمال نروژ، سایر حوزه‌های نفتی نروژ و نیومکزیکو. یکی از حوزه‌های حاکمیتی کانادایی حاضر در این لیست Newfoundland & Labrador است که از نظر جذابیت برای سرمایه‌گذاری در رتبه 14 از 36 قرار دارد. بریتیش کلمبیا نیز دیگر حوزه کانادایی است که در رتبه 27 از 36 قرار دارد. برای دومین سال پیاپی است که حوزه نفتی بریتیش کلمبیا کمترین جذابیت برای سرمیاه‌گذاری در نفت و گاز را بین حوزه‌های کانادایی به خود اختصاص می‌دهد.

در خوشه‌ای که 29 حوزه حاکمیتی نفتی با ذخایر اثبات‌شده نفت و گاز اندک حضور داشتند، 10 حوزه جذاب برای سرمایه‌گذاری عبارتند از؛ کانزاس، آلاباما، مونتانا، می سی سی پی، حوزه‌های نفتی بریتیانیا (به جز دریای شمال)، مانیتوبا، ساسکاچوان، یوتا، جنوب استرالیا و نوا اسکوشیا.

کانادا هیچ نماینده‌ای در بین ده حوزه برتر دنیا ندارد

اگر بخواهیم رتبه‌بندی از نظر جذابیت سرمایه‌گذاری را بدون توجه به حجم ذخایر نفت و گاز حوزه‌های حاکمیتی انجام دهیم، با توجه به امتیاز Policy Perception Index تمام حوزه‌های کانادایی در پنج-چندک (Quintile) اول قرار دارند و بقیه حوزه‌های این قسمت حوزه‌های آمریکایی و اروپایی هستند ولی با این حال در ده حوزه برتر هیچ حوزه‌ای از کانادا قرار ندارد.

با توجه به بررسی سال 2018، ده حوزه برتر برای سرمایه‌گذاری در نفت و گاز در سراسر دنیا عبارتند از؛ تگزاس، اوکلاهاما، کانزاس، وایومینگ، داکوتای شمالی، آلاباما، مونتانا، حوزه‌های نفتی آمریکا در خلیج مکزیکو، حوزه‌های نفتی بریتانیا در دریای شمال و لوئیزیانا. سه مورد از این حوزه‌های نفتی (تگزاس، اوکلاهاما و داکوتای شمالی) در هفت بررسی سالانه اخیر در میان ده حوزه برتر برای سرمایه‌گذاری قرار داشته‌اند. نه مورد از ده حوزه برتر برای سرمایه‌گذاری در سال 2018 نیز از ایالات متحده بودند که مقدار در سال 2017، 6 مورد بود.

ده حوزه با کمترین جذابیت برای سرمایه‌گذاری که به ترتیب از بدترین آن‌ها شروع می‌شود عبارتند از؛ ونزوئلا، یمن، تاسمانی، ویکتوریا، لیبی، عراق، اکوادور، New South Wales، بولیوی و اندونزی.

تحلیل ما روی بررسی صنعت نفت در سال 2018 نشان داد که شدت عوامل مثبت تأثیرگذار بر سرمایه‌گذاری در نفت و گاز در بیشتر مناطق دنیا افزایش یافته است. ایالات متحده آمریکا همچنان جذابترین منطقه برای سرمایه‌گذاری نفتی است و اروپا نیز آن را تعقیب می‌کند. امتیاز کانادا امسال با کاهش روبرو بوده است و این امر باعث شده کانادا به جایگاه چهارمین منطقه جذاب برای سرمایه‌گذاری در نفت و گاز تبدیل شود.

منبع: Fraser Institute