Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

کانادا قصد دارد طی ۳ سال آینده اقدام به پذیرش بیشتر از ۱ میلیون مهاجر کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آیا تمایل دارید در کشور کانادا زندگی وکار کنید؟ این رویا در حال حاضر که دولت برنامه‌هایی برای پذیرش بیشتر از ۱ میلیون مهاجر در طی ۳ سال بعد اعلام کرده است می‌تواند تبدیل به واقعیت شود. احمد حسین (Ahmed Hussen )، وزیر امور مهاجرتی کشور در گزارش سالانه ۲۰۱۸ خود به پارلمان در رابطه با مهاجرت برنامه‌های دولت را در مورد پذیرش ۱۰۸۰۰۰۰ نفر شهروند دائمی بین سال‌های ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۱ اعلام کرد که در این میان تعداد پذیرش شدگان برای سال ۲۰۲۱ تا سقف ۳۷۰۰۰۰ نفر خواهد بود. این تعداد، ۸۴۰۰۰ نفر بیشتر از ۲۸۶۰۰۰ مهاجری است که در سال ۲۰۱۷ به عنوان شهروند دائمی کانادا پذیرفته شدند.

احمد حسین که خودش به عنوان یک پناهنده سومالیایی به کانادا آمده است در مقدمه این گزارش می‌گوید:

مهاجران و فرزندانشان سهم بی‌اندازه‌ای در کشور کانادا دارند و موفقیت‌های آتی ما در گرو اطمینان مستمر از این امر است که درهای کشور را به روی این مهاجران باز کرده و آن‌ها را به خوبی در بافت اجتماع جامعه‌پذیر کنیم.

طبق این گزارش، از بین هر ۵ نفری که ساکن کانادا هستند ۱ نفرشان در خارج از این کشور متولد شده است و این در حالی است که بیشتر از ۶ میلیون مهاجر جدید از سال ۱۹۹۰ تا به حال وارد کانادا شده‌اند.

جمعیت در حال پیر شدن

مهاجرت و مهاجرپذیری به عنوان کلید کمک به توانمندتر کردن اقتصاد کانادا در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه میانگین مهاجران به کانادا در سن جوانی هستند این موضوع می‌تواند کمکی در راستای مقابله با چالش پیر شدن جمعیت کشور باشد. طبق گزارش مطرح شده پیش‌بینی می‌شود که نرخ تعداد کارگران به بازنشستگان تا سال ۲۰۳۶ به نسبت ۱ به ۲ برسد و این در مقایسه با نسبت ۴/۲ به ۱ است که در سال ۲۰۱۲ تخمین زده شده بود.

تنها کمتر از نیمی (۴۸ درصد) از بالاترین نرخ مهاجرپذیری برای سال ۲۰۲۱ تحت پوشش برنامه‌های اقتصادی انجام خواهد گرفت تا به پر شدن شکاف مهارتی در بازار کار کمک کند. در ادامه گزارش آمده است:

با روند پیر شدن جمعیت و نرخ پایین زاد و ولد، مهاجرت نقش مهمی در اطمینان یافتن از رشد مستمر جمعیت کانادا و همچنین نیروی کار این کشور ایفا می‌کند. با رشد سطح مهاجرت به‌ویژه در بخش اقتصادی قادر خواهیم بود انسجام نیروی کار را حفظ کنیم و در نهایت از رشد اقتصادی و تهییج افکار خلاقانه جهت پیشرفت کشور حمایت لازم را به عمل بیاوریم.

گزارش جهانی رقابت‌پذیری سال ۲۰۱۸ در مجمع اقتصاد جهانی، کانادا را در رتبه ۱۲ فهرست خود قرار داده است که در این میان ثبات اقتصادی کشور با امتیاز عالی ۱۰۰ بالاتر از کشورهایی قرار گرفته است که دارای بیشترین تنوع نژادی در نیروی کارشان هستند.

بیشتر از نیمی از مهاجران پذیرش شده در سال ۲۰۱۷ تحت پوشش برنامه‌های بخش اقتصادی وارد کشور شدند که از این تعداد ۴۴۰۰۰ نفر پناهنده، اشخاص تحت حفاظت و افرادی بودند که با ملاحظات حقوق بشری، دلسوزی و سیاست‌های عمومی کشور پذیرش شدند.

برنامه کشور برای پذیرش مهاجر در سال‌های ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۱ شامل دامنه گسترده‌تری از پناهندگان و افراد تبعید شده خواهد بود به طوری که از حداقل ۴۳۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۹ به حداکثر ۶۴۵۰۰ نفر در ۲۰۲۱ خواهد رسید.

کانادا به دلیل سیاست‌های مهاجرتی خود یک پیشروی جهانی در امر مهاجرت‌پذیری به شمار می‌رود به طوری که فیلیپو گراندی (Filippo Grandi)، مامور عالی رتبه سازمان ملل در امور مهاجرت، کانادا را به دلیل آنچه که او سخاوت، گشودگی و اشتیاق مافوق تصور این کشور برای کمک به مردم آواره خوانده است مورد تحسین قرار می‌دهد.

اما باید توجه داشت که تعهد جدید کانادا در این رابطه در مقایسه با تعداد افرادی که نیاز به سکنای مجدد دارند صرفا یک قطره از اقیانوس محسوب می‌شود. مامور عالی رتبه سازمان ملل در امور مهاجرت اظهار کرد مجموع افرادی که به اجبار از کشور خود رانده شده و آواره هستند به رکورد ۶۸/۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ رسید و این در حالی است که تعداد پناهندگان نیازمند به سکنای مجدد در پایان سال ۲۰۱۷ به رقم ۱/۱۹ میلیون نفر رسیده بود.
منبع: weforum