Thursday, April 18, 2024
-1.2 C
Calgary

نرخ بیکاری در ایالت آلبرتا با یک کاهش شدید به ۶/۳ درصد رسید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بالا رفتن ناگهانی نرخ استخدام شاهد ایجاد ۲۴۰۰۰ فرصت شغلی جدید بوده است که سبب معکوس شدن روند افزایش بیکاری در چندین ماه گذشته شده است. طبق گزارش روز جمعه سازمان Statistics Canada نرخ بیکاری در ایالت آلبرتا با یک کاهش شدید در ماه نوامبر به میزان ۶/۳ درصد رسیده است که این بزرگ‌ترین میزان کاهش بیکاری در این ایالت طی بیشتر از یک دهه بوده است.

نظرسنجی مختص نیروی کار این سازمان گزارش داد که روند استخدام در آلبرتا در مقایسه با ماه اکتبر شاهد رشد ۲۴۰۰۰ فرصت شغلی جدید بوده است. از نوامبر ۲۰۱۷ تا نوامبر ۲۰۱۸ یعنی طی ۱ سال نیروی کار در ۵۹۰۰۰ عنوان شغلی رشد داشته است.

طبق گزارش سازمان Statistics Canada به ویژه در کلگری نرخ بیکاری سه دهم درصد کاهش را نشان می‌دهد و از اکتبر تا نوامبر سال جاری  از نرخ ۸/۲ درصد به ۷/۹ درصد رسیده است. نرخ بیکاری در ادمونتون (Edmonton) از اکتبر تا نوامبر ثبات بیشتری داشته و از ۶/۳ درصد به ۶/۲ درصد رسیده است.

شان کاکلی (Sean Coakley)، تحلیل‌گر بازار در موسسه Cambridge Global Payments می‌گوید این احتمال وجود دارد که رهبران کسب وکار در کلگری دلایلی را شاهد هستند که سبب می‌شود در مقابل دورنمای اقتصاد آلبرتا سرسختی بیشتری نسبت به آنچه تیترهای خبری می‌گویند از خود نشان دهند. او در ادامه گفت:

این مساله واقعا تاثیرگذار است. ما در حقیقت قادر نیستیم داده‌هایی در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مربوط به کسب وکار جمع‌آوری کنیم. اما شانس این وجود دارد که با توجه به طبیعت جغرافیایی کلگری، این شهر تبدیل به مقر اصلی استقرار شرکت‌های آلبرتا شود. در حقیقت سازمان‌های شرکتی ایالت آلبرتا به روند سرمایه‌گذاری یا افزایش دستمزدها ادامه می‌دهند زیرا انتظارات آن‌ها از آینده اقتصادی ایالت با انتظارات پیش‌بینی کننده‌های بازار تفاوت زیادی دارد.

در مجموع تعداد ۹۵۰۰۰ شغل جدید در سراسر کشور به وجود آمده است. این موضوع نرخ بیکاری در کانادا را تا ۵/۶ درصد کاهش داد و این پایین‌ترین سطح از زمانی است که سازمان Statistics Canada شروع به جمع‌آوری داده‌های مربوط به بیشتر از ۴۰ سال قبل کرد.

نرخ استخدام در ۶ ایالت کانادا افزایش داشته و ایالت‌های پیشرو در این افزایش کبک و آلبرتا هستند. کاهش ناگهانی نرخ بیکاری در آلبرتا روند افزایشی بیکاری را که در چند ماه اخیر مشهود بود معکوس کرده است. این نرخ هم‌اکنون در کمترین نقطه خود در مقایسه با چندین سال قبل ایستاده است.

از بین ۲۴۰۰۰ شغل جدیدی که از اکتبر تا نوامبر سال جاری به ایالت اضافه شده است بیشتر از ۱۰۰۰۰ مورد شغلی در بخش تولید کالا بوده که شامل بخش منابع طبیعی است. هرچند صرفا حدود ۹۰۰ شغل جدید در این بخش اضافه شده است.

افزایش شغل در بخش تولید ۴۳۰۰۰ مورد بوده است؛ ۲۳۰۰ مورد شغلی جدید در بخش کشاورزی اضافه شده است؛۱۸۰۰ شغل جدید در بخش تسهیلات و ۱۳۰۰ مورد شغلی جدید در بخش ساخت وساز مسکن اضافه شده است. رشد موقعیت‌های شغلی در بخش خدمات شامل ۱۳۲۰۰ شغل جدید بوده است که این موارد شامل ۸۲۰۰ شغل در بخش بهداشت و مددکاری اجتماعی می‌شود. هرچند بخش عمده‌فروشی و خرده‌فروشی ۴۱۰۰ شغل را از دست داده است.
منبع: cbc