Wednesday, April 24, 2024
15.7 C
Calgary

تلاش قانون‌گذاران کانادایی برای تحریم ایران

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

قانون‌گذاران کانادا را تحت فشار گذاشته‌اند تا تحریم‌های معروف به Magnitsky  را علیه ایران اجرا کند. قانون‌گذاران کانادایی و وزیر دادگستری سابق در حال وارد آوردن فشار به دولت جاستین ترودو (Justin Trudeau) هستند تا تحریم‌های جدیدی علیه مقامات کلیدی ایران وضع کند با این استدلال که در سال جاری وضع نقض حقوق بشر در ایران افزایش داشته است.

ایروین کاتلر (Irwin Cotler)، وزیر سابق دادگستری که اکنون اداره مرکز حقوق بشر Raoul Wallenberg Centre را بر عهده دارد روز دوشنبه گزارشی منتشر کرد که در آن دولت کانادا را به وضع تحریم‌ها علیه وزرای ایرانی، قضات، عاملین کیفری و روسای زندان‌ها فراخوانده است. قانون‌گذاران حزب لیبرال ترودو و ۲ نفر از رقبای بزرگ او نیز با کاتلر در فراخوان دولت به وضع تحریم‌های معروف به Magnitsky علیه ایران هم‌صدا شده‌اند.

کانادا سال گذشته قانونی را تصویب کرد که به نام سرگی مگنیتیسکی (Sergei Magnitsky) وکیل فقید روسی نامیده شد، کسی که دستگیری و مرگش در زندان توجه بین‌المللی را به خود جلب کرد. این قانون امکان وضع تحریم‌های گسترده در موارد نقض حقوق بشر را فراهم می‌کند و ماه گذشته نیز برای متهم کردن ۱۷ مقام سعودی در جریان مرگ روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی یعنی جمال خاشقچی استفاده قرار گرفت. کاتلر روز دوشنبه در اوتاوا گفت:

سال ۲۰۱۸ سالی سرشار از موارد گسترده نقض حقوق بشر در ایران بوده است.

قانون‌گذاران از ۳ حزب سیاسی بزرگ در کانادا به او ملحق شده‌اند از جمله میشل لویت (Michael Levitt)، یکی از اعضای حزب لیبرال ترودو که ریاست کمیته روابط خارجی House of Commons را بر عهده دارد. لویت اظهار کرد:

رژیم حاکم در ایران باید در زمینه پایان دادن به معافیت نقض گسترده حقوق بشر پاسخگو باشد.

گزارش منتشر شده خواهان وضع تحریم‌ها علیه ۱۹ شخص از جمله محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، سید علیرضا آوائی، وزیر دادگستری و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور است. قانون‌گذاران کانادایی همچنین خواستار آزادی چند شخصیت شده‌اند که یا در ایران زندانی هستند یا ممنوع‌الخروج شده‌اند. این اشخاص شامل مریم ممبینی همسر  پروفسور و فعال محیط زیستی است  که در یکی از زندان‌های ایران درگذشت و نیز سعید ملکپور ایرانی مقیم کانادا می‌شود که بیشتر از یک دهه از زندانی شدنش در ایران می‌گذرد.

کریستیا فریلند (Chrystia Freeland)، وزیر امور خارجه کانادا ماه گذشته اظهار کرد که الویت‌هایش در رابطه با ایران آزاد کردن مریم ممبینی به صورت امن از زندان است. یک بار ترودو اظهار خوشبینی کرده بود که کانادا می‌تواند با ایران مذاکرات مجددی بر سر این موضوع داشته باشد و اختلافات فی‌مابین را حل وفصل کند اما این خوشبینی دیگر از میان رفته است. ترودو و فریلند از جمله قانون‌گذارانی بوده‌اند که در اوایل امسال در پارلمان موضع ممتنعی در رابطه با توقف تمام مذاکرات یا گفتگوها جهت حل اختلافات با ایران داشتند.

منبع: thestar