Tuesday, April 23, 2024
4.7 C
Calgary

مدت زمان انتظار برای دریافت خدمات سلامت در کانادا، گزارش 2018

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یکی از شاخص های خدمات سلامت در کانادا، مدت زمان انتظار برای دریافت درمان است. به منظور بررسی این شاخص، موسسه Fraser، – طی دو دهه گذشته – در 10 استان و 12 تخصص مختلف این موضوع را مطالعه کرده است.

این مطالعه نشان می دهد که میانگین مدت زمان انتظار طی سال گذشته کاهش پیدا کرده است. مطالعه ای که بر روی پزشکان متخصص انجام شده است، نشان داده که زمان مراجعه بیمار به پزشک عمومی تا زمان ارجاع او به پزشک متخصص 19.8 هفته می باشد – در حالیکه در سال 2017، این مدت 21.2 هفته بوده است. البته این مدت زمان در مقایسه با سال 1993، که 9.3 هفته بوده، 113% افزایش داشته است.

در این بین، ایالت ساسکاچوان با 15.4 هفته، کمترین مدت زمان انتظار، در حالیکه استان New Brunswick با 45.1 هفته بیشترین مدت  را داشته است. این دوره زمانی در بین متخصصین هم بسیار متفاوت است، به عنوان مثال به طور میانگین بیماری که به پزشک عمومی مراجعه میکند، 39 هفته بعد به جراح ارتوپد معرفی می شود، در حالیکه 3.8 هفته طول می کشد تا به متخصص آنکولوژی معرفی شود.

مدت زمان انتظاری که بیمار با آن روبرو است، به طور کلی به دو بخش تقسیم می شود.

بخش اول: از زمان معرفی پزشک عمومی برای مشاوره با یک متخصص

این بخش از 10.2 هفته در سال 2017، به 8.7 هفته در امسال کاهش پیدا کرده است. این مدت انتظار 136% بیشتر از سال 1993 است وقتی که فقط 3.7 هفته بود. کوتاهترین مدت زمان برای مراجعه به متخصص در استان ساسکاچوان 6.3 هفته است، در حالیکه در New Brunswick، این زمان 28.5 هفته می باشد.

بخش دوم: از زمان مراجعه به متخصص تا دریافت درمان

مدت زمان این بخش از 10.9 هفته در سال 2017، به 11 هفته در سال جدید کاهش پیدا کرده است. البته این مدت 97% بیشتر از سال 1993 با میانگین 5.6 هفته می باشد. کمترین مدت زمان در این بخش در استان انتاریو با 8.3 هفته، و طولانی ترین در استان Manitoba با 19.7 هفته دیده شده است.

پیش بینی شده است که، در 10 استان در مجموع تعداد افرادی که برای درمان در صف هستند 1،082،541 نفر می باشد. اگر فرض کنیم هر شخص فقط برای یک موضوع در صف می باشد، در مجموع 2.9% کانادایی ها در سال 2018 در صف انتظار درمان هستند. درصد افرادی که در صف انتظار می باشند از کمترین در کبک با 1.7% تا بیشترین در Nova Scotia با 6.2% متغیر است. نکته قابل توجه در این موضوع این است که پزشکان اعلام کرده اند، فقط 12.1% مریض ها در صف انتظار می باشند چرا که خودشان درخواست تاخیر انداختن داشته اند.

همچنین، بیماران باید برای استفاده از تکنولوژی های تشخیص مختلف نیز در صف انتظار باشند. امسال، کانادایی ها 4.3 هفته برای سی تی اسکن، 10.6 هفته برای MRI، و 3.9 هفته برای پرتودرمانی در انتظار بودند.

گزارش ها بطور مرتب نشان می دهند که زمان انتظار برای درمان های ضروری ناخوشایند نبوده اند. زمان های انتظار تاثیرات منفی زیادی دارند، از این جمله می توان به افزایش درد و مشکلات ذهنی اشاره کرد. همچنین می توانند در نتایج درمان نیز تاثیرات منفی داشته باشند.

در نمونه های زیادی، بیماران باید هزینه های زیادی را در طول مدتی که منتظر درمان هستند، پرداخت کنند که تبعات منفی هم برای اشخاص و هم برای جامعه در کل دارد.

نتایج گزارش امسال نشان می دهد که با وجود آنکه استان ها استراتژی هایی را برای کاهش زمان انتظار و افزایش هزینه های سلامت در نظر گرفته اند، بیماران در کانادا همچنان برای دریافت خدمات سلامت باید در صف انتظار منتظر باشند.

منبع: fraserinstitute