Thursday, April 25, 2024
10.1 C
Calgary

نظرسنجی‌ها شایعات جدایی آلبرتا از دولت فدرال را رد می‌کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نتایج آراء عمومی نشان می‌دهد که آلبرتا هنوز آماده جدایی از کانادا بر سر آشفتگی ناشی از خطوط لوله‌های انتقال نفت نیست. در حال حاضر مقامات محلی آلبرتا چندان دل خوشی از دولت مرکزی کانادا ندارند و درست به دلیل همین عدم رضایت است که این روزها زمزمه‌های جدایی از کانادا دهان برخی از کاندیداهای انتخاباتی تندرو را پر کرده است. در حالی که ناخرسندی آلبرتا از اوتاوا و محکمه دولتی کاملا قابل درک است اما یک رای‌گیری جدید از عموم نشان می‌دهد که شایعات مبنی بر حمایت عمومی از مساله جدایی از کانادا صرفا شایعاتی بیش نیستند.

هرچند ایده برپا کردن یک جنگ جدایی‌طلبانه دیگر می‌تواند تیتر بسیاری از رسانه‌ها باشد اما تعداد مردم آلبرتا که معتقد هستند منافعشان در استقلال یافتن از کانادا است هنوز کم است و این نتیجه‌ای است که نظرسنجی جدید موسسه Research Co)) به ما نشان می‌دهد.

در یک نظرسنجی اینترنتی از ۶۰۱ آلبرتایی بزرگسال، ۲۵ درصد از مشارکت کنندگان با جمله « آلبرتا در صورت تبدیل شدن به یک کشور مستقل وضعیت بهتری خواهد داشت» موافقت کردند و در مقابل بیشتر از دو سوم ساکنان آلبرتا (۶۹ درصد) با این نظریه مخالف بودند که در این میان ۵۸ درصد از آن‌ها شدیدا با این نظریه مخالفت کردند.

ماریو کانسکو (Mario Canseco)، رئیس موسسه نظرسنجی Research Co))، در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد:

سطح حمایت عمومی از ایده آلبرتای مستقل دقیقا همان میزان مشابهی را نشان می‌دهد که در نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ به دست آمده بود. ۴ سال قبل، با وجود یک دولت ترقی‌خواه محافظه‌کار در ادمونتون و یک دولت محافظه‌کار در اوتاوا نتایج آراء عمومی مشابه آن چیزی بود که در سال ۲۰۱۸ مشاهده شد.

ایده آلبرتای مستقل بیشتر برای اشخاصی جذاب است که در سن ۵۵ سالگی و بالاتر قرار دارند (۳۴%). همچنین میزان حمایت بین آن دسته از کسانی که در انتخابات ایالتی سال ۲۰۱۵ به حزب Wildrose که اکنون بخشی از حزب موتلفه محافظه‌کار تحت رهبری جیسون کنی است رای دادند بالاتر است (۳۸%).

این نتایج بدان معنی نیست که ایالت تصور می‌کند مانند سایر بخش‌های کشور پاگیر کانادا است زیرا ۶۹ درصد از مردم آلبرتا می‌گویند که دیدگاه‌هایشان از سایر مردم کانادا متفاوت است. آن‌ها همچنین نسبت به آلبرتایی بودن خود کمتر افتخار نمی‌کنند زیرا ۸۴ درصدشان می‌گویند که به ایالتشان افتخار می‌کنند.

از هر ۵ شرکت کننده در نظرسنجی ۳ نفرشان (۶۰%) می‌گویند خودشان را اول از همه یک کانادایی و سپس یک آلبرتایی می‌دانند اما تنها کمتر از یک سوم آن‌ها (۳۱%) ادعا می‌کنند که اول یک آلبرتایی و سپس یک کانادایی هستند. آن دسته از آلبرتایی‌های ۵۵ ساله و بالاتر(۴۰%) نسبت به اشخاص ۳۵ تا ۴۰ ساله (۳۰%) و اشخاص ۱۸ تا ۳۴ ساله (۲۰%) تمایل بیشتری دارند که ایالت را مقدم بر کشور بدانند.

چشم انداز آتی اقتصاد آلبرتا دچار نوسان شده است زیرا این ایالت در جریان تلاش برای ساخت و راه‌اندازی لوله‌های انتقال نفت خود  با مخالفت سرسختانه ایالت همسایه یعنی بریتیش کلمبیا مواجه شده است. در حال حاضر، مقامات ایالتی منتظر این هستند که دولت فدرال وظیفه خود را در رابطه با مشورت با جمعیت بومی تمام وکمال انجام دهد و هیئت ملی انرژی (National Energy Board) نیز ارزیابی‌های دیگری روی این پروژه انجام دهد قبل از این که بتوان عملیات ساخت و ساز را از سر گرفت.

منبع: dailyhive