Thursday, April 25, 2024
11.2 C
Calgary

 نوسان شدید قیمت بنزین در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ایالت‌های آلبرتا و آنتاریو بزرگ‌ترین میزان کاهش و نوسان شدید قیمت بنزین در کانادا را نشان دادند به طوری که قیمت نسبت به سال پیش در هر لیتر ۱۷ سنت پایین‌ترآمده است. سقوط جهانی قیمت نفت معجزه کریسمسی قیمت پایین بنزین را در بیشتر ایالت‌های کانادا به همراه آورده است اما یک کارشناس در زمینه قیمت سوخت می‌گوید دارندگان خودرو و وسایل نقلیه از هم‌اکنون باید باک‌های خود را پر کنند زیرا انتظار می‌رود که قیمت‌ها در سال ۲۰۱۹ به شدت نوسانی باشد. نوسان شدید قیمت بنزین در کانادا در راه است.

دان مک تیگو (Dan McTeague)، یک تحلیل‌گر ارشد در زمینه صنعت پتروشیمی در وبسایت GasBuddy.com)) می‌گوید قیمت بنزین طی ۱۸ ماه گذشته پایین بوده است زیرا قیمت جهانی نفت در ۲ ماه گذشته کاهش داشته است آن هم به دلایلی چون  نگرانی‌ها بابت رکود اقتصادی، جنگ تجاری بین آمریکا و چین و دل‌نگرانی‌های اعضای سازمان اوپک در این مورد که در صورت کاهش تولید نفت حیات کشورهایشان به خطر خواهد افتاد.

یک تحلیل‌گر دیگر به نام مایکل اروین (Michael Ervin) در شرکت (Kent Group Ltd) کاهش یافتن قیمت بنزین را به نوع دیگری تشریح می‌کند. او می‌گوید در بازار آمریکای شمالی شاهد عرضه بیش از تقاضای بنزین هستیم که این موضوع سبب شده است پالایشگاه‌ها مجبور شوند بنزین بیشتری تولید کنند تا بتوانند سوخت موتورهای دیزلی را که جزو محصولات جانبی بنزین است و تقاضای زیادی هم در بازار دارد تامین کنند. اروین اظهار کرد:

این مساله مختص به اقتصاد آلبرتا نیست در واقع مختص به اقتصاد کانادا هم نیست بلکه در حقیقت انعکاس میزان کنونی بنزین موجود در بازارهای داخلی آمریکای شمالی است.

با وجود یک افزایش مختصر که روز چهارشنبه در قیمت‌های بنزین دیده شد میانگین قیمت معمول بنزین در قیمت‌های زیر ثابت است:

  • ۱۷ سنت پایین‌تر از سال پیش در هر لیتر بنزین در ایالت‌های آلبرتا و آنتاریو
  • ۱۲ سنت پایین‌تر در مانیتوبا
  • ۶ سنت پایین‌تر در ایالت کبک
  • ۱۱ سنت پایین‌تر در نوااسکاتیا (Nova Scotia)
  • ۳ سنت پایین‌تر در نیوفاندلند (Newfoundland) و لابرادور (Labrador)
  • و در ایالت پراینس ادوارد آیلند (Prince Edward Island) ۷ سنت پایین‌تر عرضه می‌شود.

مک تیگو می‌گوید نوسان شدید قیمت بنزین در کانادا برای ایالت بریتیش کلمبیا فعلا مشهود نیست و بنزین با قیمتی معادل ۲ تا ۶ سنت بالاتر نسبت به سال پیش عرضه می‌شود اما در صورتی که واردات سوخت از واشنگتن در نیمه دسامبر به دلیل فرسودگی خطوط لوله‌های انتقال نفت (Olympic Pipeline) آن ایالت متوقف شود تاثیر کاهشی آن را روی بروز نوسان شدید قیمت بنزین در بریتیش کلمبیا شاهد خواهیم بود.

قیمت نفت شرکت (benchmark West Texas Intermediate) آمریکا روز عید کریسمس به ۴۲/۵۳ دلار سقوط کرد که نسبت به قیمت ۷۶/۴۱ دلاری نفت در ۳ اکتبر به میزان ۴۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. روز چهارشنبه قیمت‌ها به ۴۶/۲۲ دلار رسید اما دوباره روز پنجشنبه پایین آمد.

مک تیگو می‌گوید انتظار می‌رود که نوسان شدید قیمت نفت در بازارهای نفتی ادامه پیدا کند و در نهایت منجر به نوسان شدید قیمت بنزین در کانادا در ماه‌های اولیه سال ۲۰۱۹ شود. درضمن اروین فکر می‌کند که قیمت‌ها همچنان پایین خواهند ماند تا زمانی که تقاضای بازار در فصل بهار به اوج برسد.

منبع: cbc