Sunday, April 28, 2024
12.9 C
Calgary

قیمت بنزین تا شروع زمستان کاهش نخواهد یافت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بگفته کارشناسان انتظار می‌رود قیمت بنزین در طول تابستان و پاییز امسال همچنان بالا مانده و حتی افزایش پیدا کند.

براساس داده‌های Canadian Automobile Association (CAA) میانگین قیمت بنزین در سراسر کانادا در تاریخ 16 آگست به 1.693 دلار برای هر لیتر رسید. این درحالیست که یک هفته پیش‎‌تر از آن این نرخ 1.639 دلار برای هر لیتر بود.

بگفته وبسایت GasBuddy که نرخ قیمت سوخت را رصد می‌کند بریتیش‌کلمبیا بیشترین رشد قیمت بنزین را داشته و این نرخ به 1.928 دلار رسیده است. پس از آن نیز استان‌های نوااسکوشیا با نرخ 1.863 دلار به ازای هر لیتر و P.E.I. با نرخ 1.86 دلار برای هر لیتر قرار دارند.

براساس اعلام این وبسایت در چند جایگاه سوخت یوکان قیمت هر لیتر بنزین به حدود 1.93 دلار برای هر لیتر رسیده است.

در این بین کمترین نرخ هر لیتر بنزین 1.464 دلار بوده و به آلبرتا تعلق دارد. پس از آن نیز Northwest Territories با 1.593 دلار و ساسکاچوان با 1.613 دلار به ازای هر لیتر قرار دارند.

طی چند ماه گذشته نرخ بنزین در کانادا روند افزایشی داشته است.

طبق گزارش Consumer Price Index (CPI) در ماه جولای که توسط سازمان آمار کانادا منتشر شده عامل اصلی رشد نرخ تورم در این ماه و رسیدن آن از رقم 2.8 به 3.3 درصد همین بالا رفتن قیمت بنزین بوده است.

بگفته مایکل منجوریس، پروفسور و عضو Global Management Studies در دانشگاه Toronto Metropolitan، شرایط جوی و چرخه تامین نامناسب ازجمله دلایل افزایش قیمت بنزین هستند. او تصمیم اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) را نیز در این امر بی‌تاثیر نمی‌داند.

در ماه جون امسال OPEC عرضه نفت خام خود را تا یک میلیون بشکه در روز کاهش داد. این تصمیم موجب افزایش قیمت‌ها، مخصوصا نرخ بنزین جایگاه‌ها، شد.

ازجمله رویدادهای جوی که موجب بالا رفتن قیمت بنزین شده می‌توان به آتشسوزی جنگل‌ها و بروز تورنادوها و طوفان‌های مهیب اشاره کرد که به خطوط انتقال آسیب می‌زنند؛ بعلاوه در جریان این رویدادهای جوی چرخه طبیعی انتقال نفت و فراورده‌های نفتی متوقف شده که سبب اختلال در توزیع و کاهش عرضه می‌شود. موج‌ گرما نیز می‌تواند بر تجهیزات تکنولوژیک انتقال اثر مخرب گذاشته و در نتیجه شاهد کاهش ظرفیت تولید و انتقال باشیم.

بگفته منجوریس تمامی فاکتورها حاکی از آن هستند که نرخ بنزین در هفته‌های باقی مانده از تابستان و شروع پاییز بالا خواهد ماند. او نرخ‌های نزدیک به لیتری 2 دلار طی هفته‌های آتی را پیشبینی کرده است.

بطورکلی هزینه تهیه ترکیب تابستانی بنزین در مقایسه با ترکیب زمستانی بیشتر بوده که فاکتوری مهم در کاهش نرخ‌ها با شروع زمستان است. از اینرو همیشه باید انتظار داشت قیمت هر لیتر سوخت حدود هشت تا نه سنت در هر لیتر کاهش یابد.

منبع: CTV News