Thursday, April 25, 2024
14.5 C
Calgary

امروز و فردا سراسر کانادا شاهد شهاب‌باران کوادرانت خواهد بود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هوای بیرون ممکن است سرد باشد اما در صورتی که آسمان صاف بود پیشنهاد می‌کنیم عصر روزهای ۳ و ۴ ژانویه (امروز وفردا)بیرون بروید اما چرا؟ زیرا در این ۲ روز انتظار می‌رود که آسمان کانادا شاهد شهاب‌باران کوادرانت(Quadrantid Meteor Shower) باشد.

شهاب‌باران کوادرانت که منشاء وجودی احتمالی آن‌ از یک ستاره دنباله‌دار منقرض شده با عنوان (2003 EH1) سرچشمه می‌گیرد یکی از ۲ شهاب‌باران شناخته شده‌ای است که از بدنه شهاب‌سنگ‌ها فرو می‌ریزند. شهاب‌باران جوزائی (December Geminids) نوع دیگری از دسته شهاب‌باران‌هایی است که منشاء ریزش آن از یک سیاره با بدنه صخره‌ای با عنوان (3200 Phaethon) است و با این که نور ماه ممکن است سبب کم‌نور دیده شدن شهاب‌باران کوادرانتشود اما همچنان تماشای این پدیده ارزشش را دارد.

طبق گزارش سازمان هواشناسی (Weather Network) موردی که نمایش شهاب‌باران کوادرانت امسال را با سال پیش متفاوت می‌کند این حقیقت است که بر خلاف نمایش شهاب‌باران کوادرانت۲۰۱۸ که تقریبا می‌شود گفت نور ماه کامل سبب محو و مات دیده شدنش شده بود شهاب‌باران کوادرانت امسال زمانی دارد اتفاق می‌افتد که ماه صرفا یک هلال نازک است که قبل از غروب آفتاب پنجشنبه در افق محو می‌شود و قبل از طلوع آفتاب روز جمعه مشاهده نخواهد شد.

طبق گزارش هواشناسی این بدان معنی است که ما یک آسمان تاریک و مناسب برای کل شب در پیش داریم و تماشاکنندگان شهاب‌باران کوادرانتبهترین شانس را در اختیار دارند در اوج شهاب باران که ۳ و ۴ ژانویه رخ می‌دهد حتی کم‌نورترین شهاب‌سنگ‌ها را چشمک‌زنان در آسمان ببینند.

هرچند شهاب‌باران کوادرانت به اندازه سایر شهاب‌باران‌ها معروف نیست اما انتظار می‌رود در اوج این پدیده در هر ساعت شاهد بارش ۱۲۰ شهاب باشیم اما طبق اظهارات سازمان (Space) هرچه قدر شهاب‌سنگ‌ها کم‌نورتر و محوتر می‌شوند پدیده شهاب‌باران کوادرانت می‌تواند گلوله‌های آتشینی با دنباله‌های عظیم و درخشان تولید کند که مسیر عبور شهاب‌سنگ‌ها را در آسمان مشخص می‌کنند.

حتی اگر در لحظات پایانی اوج نمایش شهاب‌باران کوادرانت خودتان را به تماشای آن برسانید هنوز می‌توانید انتظار دیدن در حدود ۲۵ شهاب‌سنگ را در هر ساعت داشته باشید. سازمان هواشناسی همچنین فهرست کارهای ۳ گانه‌ای برای تماشای شهاب‌باران تدارک دیده است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • چک کردن مداوم وضعیت هوا
  • دوری کردن از آلودگی ایجاد شده توسط سایر نورها
  • صبور بودن

برای داشتن بهترین نما از آسمان تاریک صبر کنید تا چشمانتان به تاریکی شب عادت کند. این فرایند به طور معمول بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. در مجموع بهترین زمان برای تماشاکنندگان کانادایی شهاب‌باران کوادرانتزمانی است که درست بعد از غروب آفتاب بیرون بروند و خود را آماده تماشای شهاب‌باران در اولین ساعات شب کنند در این صورت امیدوار هستیم که بتوانند این نمایش نورانی را در اوج آن تماشا کنند.

سازمان هواشناسی خاطرنشان می‌کند که تماشاکنندگان شهاب‌باران کوادرانت در نیمه شرقی کشور موفق‌تر از مردم سایر نقاط خواهند بود زیرا امکان دارد اوج شهاب باران قبل از غروب آفتاب در نیمه غربی کشور کاملا محو شود. از نمایش نورها لذت ببرید!
منبع: dailyhive