Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

بارش شهابی در ماه آوریل آسمان کانادا را روشن خواهد کرد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شهاب‌واره‌ها در ماه جاری، آسمان کانادا را نور باران خواهند کرد. از ۱۶ تا ۲۵ آوریل بارش شهابی شلیاقی را خواهیم داشت.

به گزارش EarthSky، در سال ۲۰۱۹، اوج آن —که معمولا انفجاری ست و کمتر از یک روز طول می‌کشد— قبل از طلوع ۲۳ آوریل از راه می‌رسد «که البته در زیر نور ماه محدبِ رو به افول، ولی درخشان، رخ خواهد داد.»

می‌گویند، برای تماشای این پدیده، فرقی ندارد کجای زمین باشید فقط بدانید که «بیشترین شهاب‌واره‌ها معمولا در ساعاتِ باقی مانده به طلوع سقوط می‌کنند.»

وقتی ماه در آسمان نباشد، هنگام اوج بارش شهابی مُنجمین می‌توانند بین ۱۰ تا ۲۰ شهاب‌واره را در هر ساعت ببینند. اما وبسایت EarthSky می‌گوید که امسال روشنایی ماه ممکن است ساعات صبحگاهی کم‌فروغی را برای علاقمندان رقم بزند.

EarthSky نوشته است:

«هر چند برای ۲۰۱۹ پیش‌بینی دقیقی برای وقوع آن نشده است، اما فوران شلیاقی همیشه یک احتمال است. اگر شهابی دیدید…دقت کنید که آیا ردی از خودش در آسمان به جا می‌گذارد یا نه —این رد یک گاز یونیزه است که بعد از عبور شهاب برای چند ثانیه می‌درخشد. تقریبا یک‌چهارمِ شهاب‌های شلیاقی رد مشهودی از خود به جا می‌گذارند.»

بارش شهابی شلیاقی از قدیمی‌ترین بارش‌های جوی ست و تاریخچه رصد آن تا ۲,۷۰۰ سال به عقب برمی‌گردد.

این بارش با عبور زمین از بین تودهٔ ذرّات باقی‌مانده از دنباله‌دار C/۱۸۶۱ G۱ ایجاد می‌شود.

ذرات و قطعاتی که از این دنباله‌دار در فضا باقی مانده‌اند لایهٔ بالایی اتمسفر زمین را با سرعت ۱۷۷,۰۰۰ کیلومتر در ساعت بمباران می‌کنند. این ذرات در شبانگاه یک بارش شهابی سریع را ایجاد می‌کنند، و اوج آن در زمانی است که زمین از خوشهٔ ضخیم این ذرات عبور می‌کند و تعداد برخوردها زیاد می‌شود.

برای داشتن بهترین نمای ممکن، بایستی از شهرهای پرنور دور شوید و با پتو و دوربین دوچشمی به تماشاگاه‌های آسمان شب بروید.

البته داشتن بهترین منظره بستگی زیادی هم به صاف بودن آسمان دارد، پس حتما وضعیت آب‌و‌هوای آسمانِ محلی را قبل از بیرون رفتن بررسی کنید.

با چند دوست، وسایل گرمایشی کافی و غذای سبک به دل طبیعت بروید و از این آتش‌بازی طبیعی لذت ببرید.

منبع: Dailyhive