Friday, April 26, 2024
8 C
Calgary

کانادایی‌ها به دنبال حق حذف نتایج منفی درباره خودشان از موتورهای جستجو هستند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانادایی‌ها خواهان حق حذف نتایج منفی جستجوهای اینترنتی در مورد خودشان هستند. در حین این که اینترنت یک شیوه عالی برای در ارتباط بودن با دوستان، جستجو در منوی جدید غذاهای رستورانی یا تماشای برنامه‌های سرگرم کننده ویدیویی است اما در عین حال می‌تواند سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم شود به‌ویژه وقتی پای سوابق اشخاص به میان می‌آید.

یکی از این اشخاص فردی به نام ماریو کاستجا گونزالس (Mario Costeja González) است، مردی که شرکت گوگل را در سال ۲۰۱۴ دادگاهی کرد آن هم بعد از این که موتور جستجوی این شرکت مشکلات مالی این شخص را که سال‌ها پیش حل و فصل شده بود همچنان در صدر فهرست جستجوهای کسانی نشان می‌داد که نام او را جستجو می‌کردند.

دادگاه رای به اجرای قانون ویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت عنوان « حق فراموش شدن» داد که بر اساس آن شهروندان اتحادیه اروپا اجازه دارند که از صاحبان موتورهای جستجوی اینترنتی درخواست کنند تا اطلاعات مربوط به سوابقشان در موتورهای جستجو در صورت منقضی شدن، نادرست بودن یا مرتبط نبودن به وضعیت کنونی این اشخاص حذف شوند.

با وارد شدن به سال ۲۰۱۹ موسسه علمی (Angus Reid Institute) نتایج یک مطالعه اخیر را منتشر کرده است که نشان می‌دهد بیشتر کانادایی‌های شرکت کننده در این مطالعه خواهان دست‌یابی به حق مشابه در کشور خود یعنی حق حذف نتایج منفی جستجوهای اینترنتی هستند.

این موسسه بین ۲۱ تا ۲۶ نوامبر یک نظرسنجی اینترنتی با یک نمونه تصادفی از ۱۵۰۰ کانادایی برگزار کرد و از آن‌ها پرسش‌هایی در رابطه با جستجوهای اینترنتی، سوابق شخصی و قانون حق فراموش شدن در اتحادیه اروپا پرسید.

نتایج مطالعه مذکور نشان داد که ۵۱ درصد از کانادایی‌ها معتقد هستند مردم باید حق حذف نتایج منفی جستجوهای اینترنتی را در مورد خودشان داشته باشند و قادر به تغییر نتایج جستجو باشند. این دسته از افراد با عبارت زیر موافق بودند:

مردم باید حق فراموش شدن و حق حذف نتایج منفی جستجوهای اینترنتی را در مورد خودشان داشته باشند تا این اطلاعات منفی نتوانند تا ابد بر رکوردهای اینترنتی افراد حاکم باشند.

تنها ۲۶ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند که نتایج جستجوهای اینترنتی نباید پاک شوند زیرا این اطلاعات بخشی از رکوردهای عمومی هستند. این اشخاص با عبارت متضاد زیر که توسط موسسه تعیین شده بود موافقت کردند:

جستجوهای اینترنتی شکلی از رکوردهای عمومی در فضای مجازی هستند در نتیجه پاک کردن اطلاعات منفی حتی اگر مدت زمان زیادی از ثبت آن‌ها گذشته باشد یا دیگر مرتبط به وضعیت کنونی اشخاص نباشد باز هم مانند این است که درحال حذف سوابق و حقایق هستید.

۲۳ درصد باقی‌مانده صرفا مطمئن نبودند که باید طرف کدام یک از این عبارات را بگیرند. زنان جوان جزو بزرگ‌ترین طرفداران حق حذف نتایج منفی جستجوهای اینترنتی در کانادا بودند که در این بین ۵۹ درصد از زنان ۱۸ تا ۳۴ ساله موافق به اجرا درآمدن قانون مشابه با تصمیم سال ۲۰۱۴ اتحادیه اروپا بودند.

همچنین مشخص شد که ۵۲ درصد از مردان در همان رده سنی نظر مشابهی داشتند هرچند که بخش بزرگی از این جمعیت یعنی ۳۳ درصد نیز جزو بزرگ‌ترین مخالفان حق حذف نتایج منفی جستجوهای اینترنتی بودند.

طبق یافته‌های این مطالعه تمایل مردم به داشتن حق حذف نتایج منفی جستجوهای اینترنتی از موتورهای جستجو با افزایش سطح آموزش بالاتر رفته بود به طوری که بین اشخاصی که دیپلم دبیرستان یا مدرک تحصیلی پایین‌تری داشتند و آن‌هایی که وارد دانشگاه شده بودند به میزان ۱۰ درصد افزایش نشان می‌داد.

هرچند باید خاطرنشان کرد که درصد افراد مخالف با حق حذف نتایج منفی جستجوهای اینترنتی نیز همراه با افزایش در سطح آموزش بالاتر رفته بود که البته این میزان تنها ۱ درصد بوده است. تفاوت چشم‌گیر در دسته گزینه‌های «مطمئن نیستم/ نظری ندارم» مشاهده شد که به میزان ۱۰ درصد کاهش نشان داد.

وقتی از شرکت کنندگان در نظرسنجی پرسیده شد اگر کانادا قانون مشابه با قانون اتحادیه اروپا یعنی حق فراموش شدن را به اجرا درآورد آیا از آن حمایت خواهند کرد یا خیر کل ۵۶ درصد در پاسخ گفتند که از اجرای این قانون حمایت خواهند کرد یا به شدت از آن حمایت خواهند کرد.

تنها ۸ درصد به شدت مخالف به کارگیری و اجرای قانون مشابه با قانون اتحادیه اروپا بودند هرچند ۱۶ درصد دیگر بیان کردند مخالف این ایده هستند. ۲۱ درصد باقی‌مانده نیز گزینه «مطمئن نیستم/ نظری ندارم» را در رابطه با حق حذف نتایج منفی جستجوهای اینترنتی انتخاب کردند.

منبع: dailyhive