Friday, April 26, 2024
3.6 C
Calgary

خطر مرگ در اثر آنفولانزا جدی است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مقامات ایالت نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador) بعد از وقوع ۳۹ مورد مرگ در فصل پاییز از مردم می‌خواهند بیشتر مراقب باشند. رئیس سازمان بهداشت ایالت نیوفاندلند و لابرادور می‌گوید هنوز برای دریافت واکسن آنفولانزا دیر نشده است. خودتان را قانع نکنید که فصل دریافت واکسن آنفولانزا گذشته است زیرا اینطور نیست. دکتر کلودیا ساربو (Claudia Sarbu) در برنامه صبحگاهی رادیو اظهار کرد:

درمانگاه‌های سراسر ایالت به انجام واکسیناسیون آنفولانزا ادامه خواهند داد پس هنوز هم برای دریافت واکسن آنفولانزا دیر نیست.

ساربو گفت تاکنون در فصل شیوع بیماری آنفولانزا که به طور معمول پاییز ۲۰۱۸ تا بهار ۲۰۱۹ را دربر می‌گیرد ۱ نفر در این ایالت جان خود را از دست داده است. همچنین ۱۲۱ مورد آزمایشگاهی تایید شده از بیماری آنفولانزا به دستمان رسیده است و ۲۱ نفر نیز بر اثر ابتلا به آنفولانزا در نیوفاندلند و لابرادور بستری شده‌اند.

ساربو گفت تاکنون حدود ۱۱۶۰۰۰ نفر واکسینه شده‌اند که این تعداد نسبت به دوره مشابه در سال قبل ۶۰۰۰ نفر افزایش نشان می‌دهد.

ساربو با اظهار خوشحالی از این که تعداد افراد دریافت کننده واکسن آنفولانزا در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل افزایش داشته است اعلام کرد که البته کارهای زیادی در این رابطه باید انجام داد. او گفت:

لطفا کودکانتان را واکسینه کنید. کمترین درصد از جمعیتی که در ایالت ما واکسن آنفولانزا دریافت کرده‌اند کودکان بین سنین ۵ تا ۱۹ سال بوده‌اند بنابراین از والدین خواهش می‌کنیم که کودکان را به دریافت واکسن آنفولانزا ترغیب کنند و خود نیز کنار آن‌ها به درمانگاه‌ها مراجعه کنند و واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. هنوز دیر نشده است.

طبق گزارش سازمان بهداشت عمومی کانادا ۶  کودک زیر ۱۰ سال بر اثر ابتلا به آنفولانزا در فصل شیوع بیماری جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۳ نفرشان از ایالت ساسکاتچوان بوده‌اند که واکسن آنفولانزا را دریافت نکرده بودند.

ساربو اظهار کرد والدین باید دریافت واکسن آنفولانزا را در الویت قرار دهند حتی زمانی که کودکان مشغول فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه هستند. او در ادامه گفت:

تنها لازم است در عصر یکی از همین روزها کودک را بعد از انجام تکالیف مدرسه‌اش بیرون ببرید تا واکسن آنفولانزا دریافت کند و بدین ترتیب تمام فصل سرد زمستان بدن آن‌ها در برابر ویروس این بیماری محافظت خواهد شد.

وقوع ۳۹ مورد مرگ در فصل پاییز

طبق گفته دکتر ساربو فصل پاییز جزو فصول واقعا ناخوشایند در زمینه شیوع ویروس آنفولانزا بود. در ایالت نیوفاندلند و لابرادور ۳۹ نفر جان خود را از دست دادند، ۳۵۲ نفر بستری شدند و ۹۱۲ مورد آزمایشگاهی تایید شده از شیوع آنفولانزا به دست آمد. ساربو گفت:

این دوره جزو بدترین‌ها در دهه‌های اخیر بود. تحقیقات نشان می‌دهد مرگ ناشی از آنفولانزا ضرورتا در هفته‌ای که بیمار هستید رخ نمی‌دهد اما ۱ یا ۲ هفته بعد از این که بیماری رفع شد ممکن است دچار تشنج شوید یا عوارض جانبی دیگری در شما ظاهر شود و اگر شما آنفولانزا ندارید هیچ زمانی برای دریافت واکسن آنفولانزا بهتر از همین الان نیست. بعد از دریافت واکسن آنفولانزا بدن نیاز به ۲ هفته زمان دارد تا پادتن‌های محافظ در برابر بیماری را تولید کند اما اگر در حال حاضر دچار
آنفولانزا شده‌اید دیگر برای دریافت واکسن خیلی دیر شده است.
منبع: cbc