Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

گزارش ماه ژانویه از بازارکار کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنا به گزارش مشاغل کانادا که به تازگی منتشر شده‌است، در ماه ژانویه 66،800 شغل جدید به بازارکار کانادا اضافه شده است.

نرخ بیکاری به نسبت گزارش پیشین که 5.6 درصد بود افزایش پیدا کرده و به 5.8 درصد رسیده است.. در جمعیت زیر 25 سال مشاغل پاره‌وقت بیشتر از مشاغل تمام‌وقت رشد کرده‌اند. بطورکلی جوانان کانادایی 15 تا 24 سال در ماه ژانویه در 52،800 موقعیت شغلی شروع به کار کردند.

پت دویچر متخصص علوم اقتصاد درمورد این گزارش مصاحبه کرده و نظر خود را اینگونه بیان می‌کند: بطورکلی من نتایج گزارش را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم. این گزارش نشان می‌دهد که اقتصاد کانادا جهش قابل توجهی داشته است. استناد کردن به اطلاعات دریافتی از یک گزارش ماهانه مطمئنا صحیح نیست، اما از این گزارش می‌توان این را دریافت کرد که پویایی و روند رشد قوی گذشته همچنان ادامه دارد.

به گفته این استاد اقتصاد بدلیل خطرات جهانی شاهد تغییری منفی در پیشبینی‌های اقتصادی هستیم (تنش‌های ایجاد شده با چین و تاثیر حمایت‌ها از تولید داخلی جزو این خطراتند). با ادامه این شرایط سرعت رشد در سال 2019 آهسته‌تر از سال 2018 خواهد بود اما همانطور که این گزارش نیز نشان داده، اقتصاد کانادا رو به جلو حرکت می‌کند.

بخش خصوصی جهش بزرگی در ماه ژانویه داشته و 111،500 شغل جدید را اضافه کرده است (این میزان بالاترین افزایش مشاهده شده در گزارش‌های ماهانه ثبت‌شده از شروع این پروژه در سال 1976 است). اما در سوی دیگر تعداد موارد خوداشتغالی 60،700 مورد کاهش پیدا کرده است. هر دو استان اونتاریو و کبک از نظر تعداد استخدام‌ها در رتبه‌های بالای گزارش هستند.

اما از نظر بیکاری ساحل شرقی بالاترین آمارها را به خودش اختصاص داده است. Newfoundland و Labrador (11.4 درصد) ، Prince Edward Island (9.9 درصد) و Nova Scotia (6.9 درصد) بالاترین آمار بیکاری را داشته‌اتد که آمارشان به نسبت بریتیش‌کلمبیا با 4.7 درصد بسیار بدتر است. لیست کامل را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

  • Newfoundland و Newfoundland: 11.4 درصد
  • Prince Edward Island: 9.9 درصد
  • Nova Scotia: 6.9 درصد
  • آلبرتا: 6.8 درصد
  • New Brunswick: 8.2 درصد
  • اونتاریو: 5.7 درصد
  • مانیتوبا: 5.5 درصد
  • Saskatchewan: 5.5 درصد
  • کبک: 5.4 درصد
  • بریتیش‌کلمبیا: 4.7 درصد

آقای دویچر که در دانشگاه کبک اقتصاد سیاست اجتماعی را نیز تدریس می‌کند می‌گوید: ما نباید افزایش نرخ بیکاری را خبر بدی بدانیم. بنظر من افزایش نرخ مشارکت افراد و بیشتر شدن تعداد کسانی که در جست‌وجوی کار هستند (و معمولا آن را پیدا می‌کنند) موجب افزایش نرخ بیکاری شده، و این خبر خوبی است.

بعلاوه این گزارش نشان می‌دهد که در بخش خصوصی و در حوزه خدمات شاهد رشد بوده‌ایم. در ماه ژانویه و در حوزه خدمات معاملات عمده‌فروشی و خرده‌فروشی 34،000 مورد افزایش پیدا کرده است. استان‌های اونتاریو، آلبرتا و بریتیش‌کلمبیا در این افزایش نقش مهمی ایفا کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید که بخش صنعت هرساله تاثیر اندکی بر اشتغال ملی دارد.

به گفته این گزارش تعداد افراد مشغول در بخش کشاورزی و سایر صنایع تولیدکننده کالا کاهش پیدا کرده، اما از سویی شاهد استخدام وسیع در بخش خصوصی بوده‌ایم.

در ماه ژانویه تعداد مشاغل جدید اونتاریو 41،000 مورد افزایش پیدا کرده که بیشتر آن در بخش مشاغل تمام‌وقت بوده‌اند. در آلبرتا نیز برای دومین ماه پیاپی شاهد کاهش این مورد بوده‌ایم که خطرناک بنظر می‌رسد. ولی در Nova Scotia و مانیتوبا نیز همانند اونتاریو و کبک بترتیب به نسبت ماه دسامبر 2018، 6،100 و 4،400 مورد شغل جدید ایجاد شده است.

بگفته این گزارش کشور کانادا در ماه گذشته 30،900 شغل تمام‌وقت و 36،000 شغل پاره‌وقت ایجاد کرده است. در همین بازه زمانی تعدا نیروی کار جوان (سنین 15 تا 24 سال) زن و مرد جدید شاهد رشدی تقریبا مساوی بوده و بترتیب 26،000 و 27،000 مورد افزایش یافته‌اند. در مورد نیروی کار بالای 55 سال نیز شاهد کاهش اندکی در نیروی کار زن به نسبت نیروی کار مرد بوده‌ایم.

دویچر می‌افزاید بدلیل آن‌که رشد سریع مشاغل پاره‌وقت در ماه گذشته تا حد زیادی بخاطر افزایش نیروی کار جوان و زیر 25 بوده، نباید از این بابت نگران بود. او در ادامه اضافه می‌کند که نیروی کار جوان تاثیر زیادی بر مشاغل این ماه داشته‌اند و مقداری از این موج از سال گذشته به امسال منتقل شده است. اگر جمعیت جوان شاغل را بطور کلی بررسی کنیم خواهیم دید که در دوازده ماه گذشته هیچگونه رشدی در نرخ اشتغال نداشته‌اند.

گزارش‌هایی مانند این از نظر آگاهی‌بخشی به مردم کانادا بسیار حیاتی هستند. جورج رازالاتوس مدیرعامل صندوق رشد تجاری کانادا (CBGF) با نظر دویچر موافق است. او می‌گوید که این گزارش‌ها به ما نشان می‌دهند کشور کانادا در چه شرایطی بسر می‌برد. رازالاتوس به دیلی‌هایو می‌گوید که این اعداد تمام اتفاقات روی داده در حوزه اشتغال، اقتصاد و شرکت‌های بزرگ را یکجا به ما نشان می‌دهند.

صندوق رشد تجارت کانادا (CBGF) براساس نمونه بریتانیایی خود طراحی شده، و حدود سه تا بیست میلیون دلار در کسب‌وکارهای متوسط سرمایه‌گذاری می‌کند. رازالاتوس نگران آن است که کسب‌وکارهای کانادایی به کمک‌های مالی بیشتری نیاز داشته باشند. از نظر او مشکل بیشتر شرکت‌ها آن است که در بازه‌ای سه تا پنج ساله فروخته می‌شوند و رشد طولانی‌مدت شرکت جزو اولویت‌های صاحبان آن‌ نیست.

رازالاتوس در ادامه اضافه می‌کند که ما در کانادا به اندازه کافی سرمایه درحال رشد نداریم. بنظر او کانادایی‌ها در تاسیس شرکت‌ها بسیار خوب عمل می‌کنند و به بهترین شکل نیز این شرکت‌ها را می‌فروشند، اما در رشد شرکت‌ها و تبدیل شرکت‌های کوچک به بزرگ ضعف دارند.

صندوق CBGF در دستورالعمل خود آورده که سرمایه شرکت بشکل صندوق سهام خصوصی است و نیازی به فروش شرکت در قبال دریافت آن ندارید.. موسسان کانادایی شرکت‌ها و کسب‌وکارها باید بخوبی به این نکته توجه کنند.

رازالاتوس می‌افزاید که هدف بیشتر صندوق‌های سهام خصوصی آن است که کنترل شرکت‌ها را در اختیار بگیرند. آن‌ها می‌خواهند قدرت استخدام و یا اخراج مدیرعامل را داشته باشند و در بازه زمانی سه تا پنج ساله (به پیروی از ساختار خود) شرکت را بفروش برسانند.

منابع مالی همچون CBGF و مراکز نوآوری مانند MaRS از معدود مراکزی هستند که کارآفرینان کانادایی باید برای دریافت مشاوره و کمک بمنظور رشد کسب‌وکار خود در کانادا به آن‌ها مراجعه کنند.

ما موارد متعددی از ایده‌های موفق مانند Shopify را داشته‌ایم. کسب‌وکارهای کوچک متعددی نیز مانند Wattpad، Carboncure (که در لیست صدتایی Cleantech در سال 2018 قرار گرفت)، Rubikloud، Swift Medical،You.i TV و Ritual بسرعت رشد کرده‌اند. اما برای رسیدن به رفاه و برتری درخور کانادا به حمایت و منابع مالی بیشتری نیاز داریم.

یک نکته اساسی که از گزارش روز جمعه می‌توان فهمید و دویچر نیز به آن اشاره کرد آن است که رشد جمعیت جوان به نسبت جمعیت میانسال و مسن بسیار آهسته‌تر است. با این وجود رشد آهسته درآمدها که در گزارش به آن اشاره شده موضوع نگران‌کننده بزرگتری است.

این گزارش می‌گوید که درآمد کارکنان تمام‌وقت به نسبت افزایش نرخ تورم رشد بسیار کم و ناچیزی دارد و به اندازه تورم افزایش پیدا نمی‌کند.

شما می‌توانید متن کامل گزارش را در اینجا مشاهده کنید.

منبع: dailyhive