Wednesday, April 17, 2024
-0.6 C
Calgary

توقف احداث خط لوله در بریتیش کلمبیا بعد از کشف مصنوعات بومی باستانی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به دنبال گزارش کشفیات باستانی در منطقه احداث خط لوله نفت و گاز در شمال بریتیش کلمبیا، کار در این ناحیه موقتا تعطیل شد.

چند روز قبل، اعضای Unist’ot’en Camp خبر از پیدا کردن دو ابزار سنگی در محوطهٔ کارگاهی شرکت Coastal Gaslink  در شمال هوستون دادند.

این گروه اتفاق مذکور را یک «کشف باستان‌شناسی بزرگ» قلمداده می‌کند که «نشانگر یک رابطه قدیمی و تاریخی بین مردم کهن Wet’suwet’en و این قلمروی باستانی است.»

شرکت CGL می‌گوید که بعد از مطلع شدن از این کشف، بی‌درنگ منطقه قرنطینه‌ای در کارگاهش مشخص کرده و از یک باستان‌شناس معتبر و کمیسیون نفت و گاز برای بررسی منطقه، دعوت کرده است.

CGL مدعی است که به عنوان بخشی از فرآیند صدور پروانه احداث این خط انتقال نفت و گاز، قبلا برآوردی از تاثیرات باستان‌شناسانه به عمل آورده، اما منطقهٔ خاصی که کشف اخیر در آن صورت گرفته را بررسی نکرده بود.

در بیانیهٔ شرکت می‌خوانیم: «متاسفانه، در فرآیند دریافت مجوزهای قانونی، CGL و باستان‌شناسان امکان بررسی منطقه 9A را پیدا نکردند زیرا به جاده‌ها دسترسی نداشتند و از این رو نتوانستند بررسی محیطی لازم را ترتیب بدهند.»

«در نتیجه، بررسی‌های لازم به باستان‌شناس‌های محلی از بریتیش کلمبیا محول شد که احتمال وجود اقلام باستانی را اندک ارزیابی کردند و از این رو بررسی بیشتری لازم نبود.»

احتمال توقف کامل پروژه

اما Unist’ot’en Camp می‌گوید که به خاطر انجام نشدن ارزیابی باستان‌شناسی اولیه، حالا خودش در حال بررسی محوطه کارگاه برای یافتن شواهد فرهنگی کهن است.

اعضای این گروه ابزارهای سنگی کشف شده را به انستیتو اسمیت‌سونیان نشان داده‌اند که به گفتهٔ این انستیتو عمر آنها می‌تواند ۲,۴۰۰ تا ۳,۵۰۰ سال باشد.

در بیانیهٔ Unist’ot’en Camp می‌خوانیم: «ابزارهای سنگی بیشتری در محوطه کارگاه کشف و ثبت شده‌اند اما مقیاس و حجم کارهای باقی‌مانده در این زمینه، وجود افراد خبرهٔ این علم را می‌طلبد.»

«Unist’ot’en به وضوح نشان داده که این منطقه محل زندگی و کار قوم Wet’suwet’en از دیرباز تا لحظهٔ ورود بولدوزرهای CGL بوده است.»

شنبه، گروهی از بومیان ناحیه و باستان‌شناسان امریکای شمالی نامه‌ای سرگشاده به شاخهٔ باستان‌شناسیِ ادارهٔ جنگل‌ها، زمین‌ها و منابع طبیعی بریتیش کلمبیا ارسال کردند و خواستار توقف کامل کار CGL و بررسی دوبارهٔ مجوزهای باستان‌شناسی آن در این پروژه شدند.

این ماجرا هنوز به پایان خود نرسیده است.

منبع: Global News