Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

چالشی جدید برای صنعت نفت آلبرتا که این روزها حال خوشی ندارد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شرکت Enbridge به تازگی و در خبری شکه‌کننده اعلام کرد که طبق پیشبینی‌ها، وارد مدار شدن خط لوله شماره 3 نفت خامی که در دست احداث دارند، با حدود یکسال تاخیر نسبت به برنامه‌ریزی‌های قبلی عملیاتی خواهد شد.

پیش از این پیش‌بینی می‌شد که با اتمام این پروژه، بزودی و در سه ماه پایانی امسال شاهد انتقال نفت‌خام توسط این خط لوله باشیم. اما حالا برآوردها نشان می‌دهند که خط لوله شماره 3 تا نیمه دوم سال 2020 عملیاتی نخواهد شد. این شرکت که مقر اصلی آن در شهر کلگری قرار دارد روز جمعه اعلام کرد عملیات ساخت و توسعه این پروژه، بدلیل صادر نشدن مجوز اجرای عملیات از جانب ایالت مینه‌سوتا تا ماه نوامبر، طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش نخواهد رفت و به عقب خواهد افتاد. از سوی دیگر دولت فدرال هم تا 60 روز پس از صدور این مجوزها توسط مینه‌سوتا، مجوزهای خود را نخواهد داد.

این تاخیر یک خبر ناراحت کننده برای تولیدکنندگان نفت کانادایی است. این شرکت‌های نفتی مدت زیادی است که از نبود خط لوله کافی برای انتقال نفت خود در عذاب هستند. شرایط انتقال نفت خام به پالایشگاه‌ها بسیار بد است و همین موضوع باعث بی‌ثبات شدن قیمت نفت تولیدی شرکت‌ها می‌شود. اهمیت احداث سریع‌تر خط لوله شماره 3 شرکت Enbridge از این بابت بود که دولت آلبرتا به تازگی اعلام کرده قصد دارد سقف تعیین شده برای نفت خام، که برای مقابله با تحریم نفت خام صورت گرفته بود را، بردارد.

به عقب افتادن برنامه پروژه 9 میلیارد دلاری توسعه خط لوله شماره 3، که انتقال روزانه 370،000 بشکه نفت خام را به شبکه اضافه خواهد کرد، اخرین قطعه از پازل لغو و یا توقف پروژه‌های نفتی استان آلبرتا است، که صنعت انرژی کانادا را به ستوه آورده‌اند. هم‌اکنون بیش از یک دهه است که شرکت Keystone XL که متعلق به TransCanada می‌باشد، به دلیل مخالفت‌های فعالان محیط‌زیستی و زمین‌داران امکان فعالیت ندارد. پروژه توسعه Trans Mountain نیز که دولت کانادا از شرکت Kinder Morgan خریداری کرد تا مانع از شکست خوردن آن شود، هم‌اکنون بخاطر چالش‌های قانونی متوقف شده است.

بعلاوه در سال‌های اخیر صنعت انرژی کانادا بخاطر لغو شدن پروژه خط لوله Energy East شرکت TransCanada و نیز عدم پذیرش پروژه خط لوله Northern Gateway شرکت Enbridge توسط دولت کانادا، ضربه‌های شدیدی بر بدنه خود دیده است.

عملیاتی شدن و توسعه خط لوله شماره 3 موجب انتقال نفت خام بیشتر در طول مسیر 1،659 کیلومتری، از حوزه نفتی آلبرتا در هاردیستی به مقصدهای تعیین شده خواهد شد. در حال حاضر مراحل احداث پروژه Wis. در ویسکانزین به اتمام رسیده و سایر مقاصد تعیین شده در مسیر این خط لوله نیز در حال تکمیل شدن هستند. پیش از این شرکت Enbridge در تاریخ 15 فوریه اعلام کرده بود که قرار است این خط لوله را تا پایان امسال عملیاتی کند.

منبع: edmontonjournal