Tuesday, April 16, 2024
1.9 C
Calgary

طرح پیشنهادی حزب UCP برای آوردن چهل هزار مهاجر جدید به شهرهای کوچکتر آلبرتا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در صورت تصویب طرح پیشنهادیِ حزب UCP، جوامع روستایی اطراف آلبرتا می‌توانند حدود ۴۰,۰۰۰ نومهاجر را در ۴ سال آینده جذب نمایند و از فواید این جمعیت جدید بهرمند شوند.

در بهار امسال اهالی آلبرتا برای انتخاب دولت استانی پای صندوق رای می‌روند و تعدادی از نظرسنجی‌ها حکایت از برتری UCP و رهبر آن، آقای جیسون کِنی (Jason Kenney)، در بین رای‌دهندگان دارد.

آقای کِنی، که از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ وزیر مهاجرت کانادا بوده، این هفته گفت که اهالی آلبرتا باید از نیروی بزرگ مهاجران استفاده کنند تا جوامع کوچکتر و روستایی آلبرتا احیا شوند و حزب UCP می‌تواند این کار را با اجرای یک استراتژی مهاجرتی با دو بخش کلیدی انجام دهد:

  • برنامه نوسازی روستایی (Rural Renewal Program)
  • جریان کارآفرینی روستایی (Rural Entrepreneurial Stream)

این دو بخش در کنار هم می‌توانند سالانه ۱۰,۰۰۰ نفر را به جوامع روستایی آلبرتا بیاورند که در ۴ سال به چهل هزار نفر می‌رسد، البته اگر UCP بتواند حزبِ حاکم فعلی، NDP را شکست دهد.

کِنی می‌گوید: «هدف این است که کارهای انباشته را تمام کنیم، سرعت پردازش را بالا ببریم، مهاجرین نخبهٔ جدیدی را از خارج بیاوریم، محیط خوبی برای کارآفرین‌ها ایجاد کنیم و سکونت در مناطق روستایی آلبرتا را تشویق کنیم، که مهمترین ابزار برای انجام این کارها آوردن جمعیت جدید به اینجا ست.»

برنامه نوسازی روستایی می‌تواند در قالب Alberta Immigrant Nominee Program اجرا شود و اولویت مهاجرت اقتصادی را به کاندیداهایی بدهد که علاقمند به سکونت در جوامع روستایی کوچکتر هستند.

برنامه نوسازی روستایی

آقای کنی می‌گوید که این برنامه پتانسیل جذب ۳۲,۰۰۰ مقیم دایمی در ۴ سال را دارد که شامل متقاضیان و خانواده‌های آنها (همسر و فرزند) است. او می‌گوید:

«جوامع روستایی که در این طرح مشارکت می‌کنند قادر به استخدام، غربال کردن و حتی معرفی کاندیداهای مناسب هستند. شاید چنین افرادی الآن هم با مجوز کار موقتی در کانادا باشند یا در وطن خود منتظر تعیین تکلیف پرونده‌شان مانده باشند.»

کنی ارتباطی بین برنامه نوسازی روستایی و سیستم فدرال Express Entry برقرار کرده و می‌گوید افرادی که نامزد مهاجرت برنامه روستایی شوند امتیازهای اضافه‌ای در قالب Express Entry دریافت خواهند کرد.

کاندیداهای Express Entry که گزینه جذب استانی هم شده باشند ۶۰۰ امتیاز بیشتر دریافت خواهند کرد که تضمینی است برای دریافت دعوتنامه از دولت کانادا برای نام‌نویسی در برنامه اقامت دائمی.

کنی با اشاره به استان مَنیتوبا از موفقیت طرح جذب و اقامت مهاجرین در مناطق روستاییِ آن گفته و اینکه امیدوار است بعد از انتخاب شدن، حرکت مشابهی را به سرانجام برساند.

او می‌گوید: «در کل کشور، تقریبا ۶ درصد مهاجرین در مناطق روستایی سکونت می‌کنند. در مَنیتوبا ۲۰ درصد در جوامع کوچکتر مقیم می‌شوند و این کمک بزرگی به بازسازی بخش‌های روستایی مَنیتوبا بوده است.»

«شهر موردِن (Morden) در دههٔ پیشین تقریبا جمعیتش را دو برابر کرده است، یعنی از ۵,۰۰۰ به ۹,۰۰۰ نفر. این نتیجهٔ مستقیم برنامه نوسازی روستایی بوده است.»

جریان کارآفرینی روستایی

آوردن مهاجرین کارآفرین به مناطق کوچک در سرتاسر آلبرتا، بخش دوم استراتژی پیشنهادی UCP است.

با تشویق نسل جدیدی از مهاجرین کارآفرین برای تاسیس کسب‌و‌کارشان در مناطق روستایی در سرتاسر آلبرتا و ایجاد شغل برای افراد محلی، می‌توان بخشی از چالش‌های مهمی را که ساکنین این شهرهای کوچکتر دارند، برطرف کرد. کنی می‌گوید:

«وقتی صاحب یک ابزارفروشی تصمیم به بازنشستگی می‌گیرد و هیچ‌کس نیست که آن را از او بخرد، آن فروشگاه تعطیل می‌شود و خدماتش که برای آینده منطقه ضروری بودند، دیگر ارایه نخواهند شد.»

به گفته آقای کِنی UCP می‌خواهد با اجرای «جریان کارآفرینی روستایی» سالانه ۵۰۰ مهاجرِ کارآفرین را به آلبرتا بیاورد.

در بین معیارهای این برنامه، کارآفرین‌های بالقوه بایستی حداقلِ سرمایه‌گذاری و حداقلِ دارایی مد نظر دولت آلبرتا را داشته باشند و تعهد بدهند که علاوه بر سهم ۵۱ درصدی در کسب‌و‌کار، در مدیریت و ادارهٔ آن نیز حضور فعالی خواهند داشت.

آقای کِنی می‌گوید: «در صورتی که کاندیداهای این برنامه معیارهای مذکور و بقیه موارد را داشته باشند، ما آنها را به آلبرتا دعوت می‌کنیم، زیر چتر دولت مرکزی کاندیدای دریافت مجوز کار ۲ ساله می‌شوند، و اگر تلاش و باور خوبی برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار کوچک داشته باشند، به آنها اقامت دایم می‌دهیم که گام بعدی برای شهروندی است.»

هدف این برنامه جذب ۸,۰۰۰ نفر در ۴ سال است که شامل خانواده‌های افراد کارآفرین هم می‌شود. ضمن اینکه این کسب‌و‌کارهای جدید حداقل ۴,۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد می‌کنند که البته به نظر آقای کِنی یک تخمین حداقلی است:

«استان ما با کار و تلاش فراوان و کارآفرینیِ همراه با خطرپذیری توسط نسل‌های مختلف مهاجرین ساخته شده و این داستان همچنان ادامه خواهد داشت.»

منبع: CIC News