Tuesday, April 23, 2024
2 C
Calgary

شفاف‌سازی قوانین تاکسیرانی ادمونتون برای جلوگیری از فعالیت افراد سابقه‌دار

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مسئولین شهریِ ادمونتون در حال شفافسازی قوانین ناظر بر فعالیت رانندگانِ وسایل نقلیهٔ کرایه‌ای هستند تا دیگر افراد تبهکار و متجاوزهای جنسی نتوانند تاکسیرانی کنند.

آیین‌نامهٔ دریافت لیسانس برای رانندگی با خودروهای مسافرکشی در شهر، مثلا تاکسی‌ها، در ژوئن ۲۰۱۷ تغییر کرده بود تا با قانون استانی تطبیق یابد. طبق قانون استانی بررسی سوابق جنایی بایستی تا ۱۰ سال قبل را در بر بگیرد.

اما، این آیین‌نامهٔ جدید به وضوح اشاره نکرده بود که چه نوع محکومیت‌هایی مانع از اعطای لیسانس به یک راننده خواهد شد.

در گزارشی که چهارشنبهٔ گذشته به دست کمیتهٔ خدمات عمومی و اجتماعی رسید، مسئولین شهری دقیقا اعلام کرده‌اند که کدام محکومیت‌ها مانع جذب یک راننده خواهند شد. در فهرست به این موارد برمی‌خوریم:

  • حمله فیزیکی
  • حمل سلاح
  • تجاوز جنسی
  • قاچاق
  • مبادلات مالی کلاهبردارانه
  • سرقت خودرو یا عملیات غیرقانونی با آن

در این گزارش آمده است: «این آیین‌نامه با افزودن چند قانون کمک می‌کند که خدمات خودروهای کرایه‌ای در ادمونتون امن و قابل اطمینان ارایه شوند.»

ابهام زمینه‌ساز اختلاف

اختلاف‌ها بر سر قانون فعلی زمانی به وجود آمد که رانندگان تاکسی در جلسهٔ قبلی کمیته استانداردهای شغلی و تجدیدنظر در لیسانس، به شورای شهر اعتراض کردند.

آنها معترض بودند که به خاطر قوانین جدید از تمدید لیسانس کاری‌شان بازمانده‌اند و می‌گفتند از آنجا که بعد از محکومیت‌های قبلی‌شان (مواردی مثل حمله یا رانندگی خطرآفرین)، مجوزشان لغو نشده بود، پس بایستی دوباره بتوانند آن را تمدید کنند و به کار ادامه دهند.

متاسفانه از آنجایی که قوانین به اندازه کافی شفاف نبودند، بعضی از اعضای شورا با رای خود اجازه دادند که این افراد به کار ادامه دهند.

اما اسکات مک‌کین از اعضای شورا، و عضو کمیتهٔ تجدیدنظر که علیه این مصوبه رای داده است، امیدوار است که بقیه اعضا هم «روی آیین‌نامهٔ مصوب خود تاکید بورزند.»

او در مصاحبه‌ای گفته است: «به نظر من هر کاربری، به خصوص کاربران آسیب‌پذیر سیستم، بایستی مطمئن باشند که در امنیت کامل از خدمات آن استفاده می‌کنند.»

او با این استدلال که کاهش اعتماد عمومی منجر به کاهش استفاده از خدمات سیستم تاکسی‌رانی خواهد شد، افزود: «و در ضمن، اگر ما اعتماد عمومی به این سیستم را خدشه‌دار کنیم همهٔ رانندگان تاکسی آسیب خواهند دید.»

آقای مک‌کین ترجیح می‌دهد که قوانین را سختگیرانه اجرا کند، زیرا نمی‌خواهد که دختر خودش سوار خودروی یک فرد سابقه‌دار شود.

گزارش جدید که به صحن کمیته خواهد رفت، شامل یک پژوهش است که شهرداری انجام داده و در آن نظر مردم درباره چکِ اطلاعات توسط پلیس را جویا شده است. در این پژوهش که نوامبر ۲۰۱۸ انجام شده حدود ۹۴ درصد از ۲,۱۰۰ مشارکت‌جو، چنین بازرسی‌هایی را مهم قلمداد کرده‌اند.

در ضمن اکثر مردم باور دارند که سابقه و مهارت‌ رانندگان و داشتن بیمه‌نامه برای دریافت لیسانس شغلی ضروری هستند.

منبع: The Star