Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

مدیر مالی هوآوی به خاطر دستگیری‌اش از دولت کانادا شکایت می‌کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اخیرا وزارت دادگستری کانادا به طور رسمی روند استرداد مدیر مالی شرکت هوآوی، خانم «مِنگ وانژو» به ایالات متحده را آغاز کرد. حالا خبر رسیده که خانم مِنگ در واکنش به وضعیت خطیر خود، از دولت کانادا، پلیس سواره نظام سلطنتی، و گشت مرزی کانادا شکایت کرده است.

به گزارش بلومبرگ، خانم مِنگ جمعه شکایت خود را ثبت و به شرایط حبسش حین دستگیری در فرودگاه بین‌المللی ونکوور اعتراض کرده و آن را غیرقانونی خوانده است.

در شکایت می‌خوانیم: «افسرهای امنیتی فرودگاه در ۱ دسامبر طبق درخواست استرداد ایالات متحده، عمل کردند ولی به جای دستگیری فوری، او را فریب دادند و گفتند که یک بررسی روتین در جریان است و با این ترفند به شکل غیرقانونی او را قانع به ارائه شواهد و اطلاعات کردند.»

در گزارش بلومبرگ آمده است که او شکایت خود را در دادگاه عالی بریتیش کلمبیا ثبت کرده، و از گشت مرزی کانادا، یک افسر سواره نظام سلطنتی، و دولت کانادا شکایت کرده است.

وزارت دادگستری کانادا هفته پیش اعلام کرد که بعد از بررسی دقیق شواهد پرونده، تصمیم گرفته که اجازهٔ پیشرفت پرونده را بدهد.

«وزارتخانه قانع شده که الزامات توافق استرداد بین امریکا و کانادا در این پرونده صدق می‌کند و در نتیجه می‌توان شواهد را برای تصمیم نهایی در مقابل قاضی استرداد گذاشت.»

خانم مِنگ در حالی ۱ دسامبر بازداشت شد که داشت در فروگاه ونکوور پرواز خود را عوض می‌کرد. طبق اعلام وزارت دادگستری کانادا، ایالات متحده از مدت‌ها قبل به دنبال استرداد او بوده است.

به دنبال دستگیری مِنگ، ژنگ شوانگ از وزارت امور خارجهٔ چین در واکنش به اخبار، تقاضای شفاف‌سازی درباره علت دستگیری او را کرد—و البته تقاضا کرد که او فوری آزاد شود.

آقای شوانگ گفت: «نه ایالات متحده و نه کانادا هیچ توضیحی درباره دلیل دستگیری مِنگ نداده‌اند.»

به دنبال این صحبت، گزارش‌هایی منتشر شد که می‌گفت خانگ مِنگ در «لاپوشانیِ» نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران دست داشته است. به نظر می‌رسد که او با این کار به هوآوی کمک کرده تا «با مستقل جا زدن یکی از زیرمجموعه‌های خود نزد موسسات مالی، تحریم‌های امریکا را دور بزند.»

ترس امریکا از هوآوی

آقای جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده هم درباره این پرونده نظر داده و می‌گوید که کشورش «سال‌ها این نگرانی را نسبت به شگردهای مختلف شرکت‌های چینی برای سرقت دارایی‌های فکری امریکایی» داشته است.

او هوآوی را یکی از شرکت‌هایی دانسته که ایالات متحده همیشه نسبت به آنها احساس خطر می‌کرده است.

حالا قرار است صبح ششم مارس ۲۰۱۹ جلسه‌ای در دادگاه عالی بریتیش کلمبیا برگزار شود و بعد از صدور تایید برای ادامهٔ فرآیند استرداد، جلسهٔ رسیدگی به درخواست استرداد تشکیل شود.

در جریان جلسهٔ رسیدگی، دادستان جزئیات بحث خود را مطرح می‌کند تا در ادامه شواهد ثبت و بخشی از مدارک عمومی کانادا شوند.

جلسهٔ رسیدگی از نوع محاکمه نیست و رای به گناهکاری یا بی‌گناهی افراد نمی‌دهد. اگر شخصی از کانادا به دیگر کشورها مسترد شود، محاکمهٔ او در مقصد برگزار می‌شود.

در حالی که مقدمات اجرا می‌شوند، خانم مِنگ که دخترِ بنیانگذار هوآوی، آقای رِن ژنگ‌فِی هم هست، به قید ضمانت در کانادا آزاد خواهد بود، که شامل اقامت در یکی از دو آدرس او در ونکوور است. و البته بایستی مچ‌بند الکترونیکی موقعیت‌نما هم به پا داشته باشد و پاسپورت‌های خود را در اختیار مقامات کانادایی قرار دهد.

او قبلا هر گونه نقشی در رابطه با ادعاهای امریکا را تکذیب کرده و در بیانیهٔ خود آورده است:

«پدر من هوآوی را تاسیس کرد و من هرگز صدمه‌ای به اعتبار کمپانی نخواهم زد. ادعای بی‌گناهی خودم نسبت به ادعاهای طرف امریکایی را ادامه می‌دهم. من نه در چین و نه در کشورهای دیگر، سابقه مجرمانه‌ای ندارم و هرگز در مواجه با مقامات قضایی به مشکلی برنخورده‌ام.»

نامهٔ سرگشادهٔ هوآوی

در ادامهٔ اتفاقات اخیر، هوآوی یک نامهٔ سرگشاده منتشر کرده و از مردم خواسته که ادعاهای مطروحه را باور نکنند.

رئیس هیئت مدیره هوآوی، در این نامه از دیگران خواسته که بدون واسطه با روش ادارهٔ کمپانی و افراد شاغل در آن آشنا شوند و تحت تاثیر پروپاگاندا قرار نگیرند.

در این نامه می‌خوانیم:

اخبار را باور نکنید. بیایید و ما را ببینید.

من کترین چِن، رئیس هیئت مدیره هوآوی هستم. مسئولیت روابط عمومی و دولتی با من است.

ایالات متحده نمونهٔ درخشانی در برانگیختن اشتیاق برای نوآوری و توسعه فناوری است. ما هم از این تاریخچهٔ خلاقیت و تلاش الهام گرفته‌ایم.

من این نامه را با این امید می‌نویسم که به درک متقابل بهتری برسیم. در سال‌های اخیر، دولت ایالات متحده نسبت به ما دچار سوءتفاهم شده است. ما دوست داریم توجه شما را به حقایق جلب کنیم.

هوآوی در بیش از ۱۷۰ کشور و منطقه فعالیت دارد، از جمله بریتانیا، آلمان و فرانسه. ما تجهیزات امن و نوآورانه‌ای را برای شبکه‌های مخابراتی می‌سازیم و در کنار آن با تلفن‌های هوشمندمان، به بیش از ۳ میلیارد نفر در دنیا خدمت ارایه می‌کنیم.

هوآوی بیش از ۳۰ سال قبل تاسیس شده است، و ما به کار و حضورمان در برخی از سخت‌ترین و خطرناک‌ترین مناطق دنیا افتخار می‌کنیم. ما قلب و روحمان را وقف وصل کردن دنیا به هم و کاهش شکاف دیجیتال در چهارگوشه جهان کرده‌ایم— مناطقی که بسیاری از کمپانی‌ها حتی در آنها حاضر نمی‌شوند.

ما با شرکت‌های امریکایی زیادی در توسعه فناوری، مشاوره کسب‌و‌کار، و تامین و توزیع مشارکت داریم. به علاوه، پشتیبان برنامه‌های پژوهشی در دانشگاه‌های امریکا بوده‌ایم، و به آنها کمک کرده‌ایم که پیشرفتی محسوس در فناوری‌های ارتباطی داشته باشند، که به باورمان همهٔ دنیا از آن نفع می‌برند.

من از طرف هوآوی مایلم رسانه‌های امریکایی را دعوت کنم تا به بازدید از مقر ما و دیدار با کارمندان‌مان بیایند. امیدوارم آنچه را که می‌بینید برای مخاطبین خودتان بازگو کنید. به امید شناخت بهترِ طرفین از یکدیگر.

منبع: Dailyhive