Friday, April 26, 2024
7.2 C
Calgary

صعود از بلندترین آبشار یخی کانادا توسط یخنورد آلبرتایی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ویل گاد آلبرتایی پس از این صعود گفت: آبشار کاملا یخ زده بود و می‌توانم به جرات بگویم که این صعود یکی از سردترین برنامه‌هایی بوده که تاکنون انجام داده‌ام.

این صحبت‌های ویل گاد پس از صعود بلندترین آبشار کانادا در فصل زمستان بود. این مجموعه آبشار که Della Falls نام دارد در ونکوور آیلند در استان بریتیش‌کلمبیا قرار گرفته و 440 متر ارتفاع دارد. دلا فالز بلندترین آبشار کشور کانادا است.

این ماجراجوی اهل کَنمور استان آلبرتا این صعود را در ماه جاری و پس از نزدیک به سه سال انتظار برای محیا شدن زمان و شرایط مناسب صعود انجام داد. در این برنامه کریس جنسن که از کوهنوردان محلی است نیز ویل گاد را همراهی کرد.

گاد در مصاحبه تلفنی با دیلی‌هایو گفت: من به عنوان یک صعودکننده حرفه‌ای آبشارهای یخی همیشه در جست‌وجو برای یافتن آبشارهای مرتفع هستم. علاقه برای رسیدن و فتح بزرگترین‌ها در همه وجود دارد و برای مثال برخی دوست دارند بزرگترین ماهی‌ها را صید کنند. من هم به دنبال مرتفع‌ترین آبشارها برای صعود می‌گشتم تا این‌که دلا فالز را پیدا کردم.

براساس  گفته‌های گاد رسیدن به پای این آبشار مرتفع خود چالشی بسایر بزرگ و سخت برای آن‌ها بوده است. برای رسیدن به محل صعود، او و همراهانش سفری چهار روزه را پشت سر گذاشته‌اند. آن‌ها ابتدا باید مسیری 35 کیلومتری را در طول دریاچه گریت سنترال طی می‌کردند و سپس 15 کیلومتر دیگر را نیز در خشکی و با پای پیاده پشت سر می‌گذاشتند. او درباره این سفر گفت: عبور از این مسیر در طول تابستان کار چندان دشواری نیست زیرا مسیر عبور کاملا مشخص است و شما گم نخواهید شد. اما رسیدن به آبشار در فصل زمستان، آن هم زمستان امسال، داستانی کاملا متفاوت است. شما حداقل به دو روز زمان برای رسیدن به پای این آبشار احتیاج خواهید داشت.

گاد پیش از عبور از مسیر پیاده‌روی و کمپ زدن در عصر روز اول مسیر را اینگونه توصیف کرد: پیاده‌روی از میان درختان و مسیر پوشیده از برف توان زیادی از شما می‌گیرد. شما می‌دانید جاده جایی زیر این برف‌ها قرار دارد. تمام راه از بین درختان سرو و کاج خیس و پوشیده از برف می‌گذرد. من هیچ وقت در طول عمرم حین پیاده‌روی در خشکی به این اندازه خیس نشده بودم.

او در ادامه گزارش داد که آن‌ها پیاده‌روی خود را از صبح روز بعد ادامه داده و پس از حدود 11 ساعت، و طی مسیر با پای پیاده، سرانجام همراه با همنورد محلی و عکاس گروه به پای آبشار کاملا یخ زده دلا فالز رسیدند.

به گفته گاد، او پس از رسیدن به آبشار و تماشای عظمت آن بلافاصله به دشواری این صعود پی برده است. او در اینباره می‌گوید: صعود این آبشار به دو تا سه حلقه طناب نیاز دارد که نشان می‌دهد با مسیری طولانی طرف هستید. ما پس از آن‌که شروع به بالا رفتن کردیم به عظمت، ارتفاع و دشواری این صعود بیشتر پی بردیم. در میانه صعود مسیر را تا حدودی گم کردیم چون آبشار در چند قسمت از بین صخره‌ها حرکت کرده و تغییر جهت می‌دهد تا نهایتا به پایین برسد. ما گاها تصور می‌کردیم در نقطه‌ای بالاتری نسبت به جایی که حقیقتا قرار داشتیم، حضور داریم.

گاد درباره این صعود گفت: بالا رفتن از مسیر آبشار واقعا سخت بود. برای این صعود باید از قطعات بسیار بزرگ و معلق یخ که در اصطلاح یخنوردی به آن قارچ می‌گویند، می‌گذشتیم. برنامه این صعود بسیار دشوار، و پر از چالش بود. ما در محیطی دورافتاده صعود می‌کردیم و برای همین باید بیش از حالت معمول از خودمان مراقبت می‌کردیم. در اطراف این آبشار هیچ جاده و یا شهر و روستایی وجود ندارد و اگر حین صعود مچ پای هرکدام از ما پیچ می‌خورد نمی‌توانستیم خود را به ماشین خود در کنار جاده برسانیم و برنامه را به روز دیگری موکول کنیم. همین شرایط باعث شده بود که حواس خود را بیشتر جمع کرده و با وسواس بیشتری به صعود خود ادامه دهیم.

ویل گاد 35 سال است که به یخنوردی مشغول است. به گفته او هر برنامه فرد را برای برنامه بعدی آماده می‌کند. گاد می‌گوید بلافاصله پس از پایان این برنامه به دنبال یک ماجراجویی جدید خواهد گشت. البته او از همین حالا برای تابستان آینده برنامه دارد. گاد قرار است در یک برنامه تحقیقاتی و علمی به نام “زیر سطح یخ” که برای شبکه تلویزیونی ردبول تهیه می‌شود شرکت کند. او برای ساخت این برنامه به گرینلند خواهد رفت تا به دانشمندان کمک کند غارهای یخی زیر پهنه‌های وسیع یخ را بررسی و مشاهده کنند.

منبع: dailyhive