Friday, April 26, 2024
2.7 C
Calgary

قانونگذار آلبرتایی پیش از اخراج از سوی جیسون کنی استعفا داد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یکی از اعضا مجمع قانونگذاری انرژی استان آلبرتا که از سوی جیسون کنی به عنوان دشمن توسعه انرژی این استان خطاب شده بود، استعفا داد.

اد وایتینگام می‌گوید که او این تصمیم را در شب 16 آوریل و پس از قطعی شدن پیروزی جیسون کنی در انتخابات استانی گرفته است.

وایتینگام طی یک مصاحبه گفت: من این احساس را دارم که دیگر قادر به همکاری با دولت نیستم و این را نیز می‌دانم که دولت فعلی قصد همکاری با من را ندارد. برخورد مسئولان دولت جدید موجب وارد شدن فشار زیادی به من شده و نمی‌توانم بیش از این مورد حمله آن‌‌ها قرار گیرم.

وایتینگام با ارسال نامه‌ای به شیلا اوبرین که رییس هیئت‌مدیره سازمان قانونگذاری انرژی آلبرتا است، از سمت خود استعفا داد.

این استعفا تنها چند روز پیش از زمان وعده داده شده از سوی کنی برای اخراج وایتینگام انجام شده است. حقوق وایتینگام در این انجمن سالانه 76،500 دلار بوده است.

کنی و کابینه جدید دولت در روز سه‌شنبه گذشته سوگند خوردنده‌اند و کار خود را آغاز کرده‌اند. پیش از این کنی با جدیت گفته بود که اخراج وایتینگام یکی از نخستین کارهایی خواهد بود که پس از شروع کار انجام می‌دهد.

جیسون کنی همچنین وعده داده که سایر اعضای هیئت AER را نیز تغییر خواهد داد. به گفته او تایید پروژه‌های انرژی در این سازمان بسیار دیرتر از معمول انجام می‌شود و جدال با حقوقدانان به اقتصاد آلبرتا آسیب خواهد زد.

کنی در کمپین‌های انتخاباتی بارها به وایتینگام حمله کرده بود. وایتینگام مدیر اجرایی موسسه پمبینا در آلبرتا است. این موسسه طرفدار توسعه صحیح انرژی است. جیسون کنی در سخنرانی‌های خود وایتینگام را متهم کرده بود که با دریافت میلیون‌ها دلار رشوه از گروه‌هایی خارج استان سعی کرده با اقداماتش در این موسسه موانعی بر سر اجرا نشدن پروژه‌های نفتی آلبرتا ایجاد کند. این در حالی است که موسسه مذکور گفته تنها هدف آن‌ها ساختن آلبرتایی سبزتر برای آیندگان است و طرفدار حفظ ذخایر نفتی در درون زمین هستند. وایتینگام تمامی این اتهامات را رد کرده و آن‌ها را بی‌اساس می‌داند.

وایتینگام در اینباره می‌گوید: نظرات من درباره توسعه مسئولانه انرژی در وبلاگ‌های گوناگون وجود دارد. ما همواره خواهان اطمینان درباره توسعه صحیح منابع نفت و گاز هستیم تا خطری محیط‌زیست را تهدید نکند.

به گفته وایتینگام در زمان حضور او در این موسسه هیچ دخالت قانونی برای مقابله با توسعه خط لوله انجام نشده از سوی آن‌ها انجام نشده است. او می‌گوید که حدود 85 درصد از درآمد پمبینا از کمک‌های مردمی و سایر موسسات کانادایی تامین می‌شود و باقی بودجه آن‌ها را دیگر تشکل‌های بین‌المللی که دارای اهداف مشابه هستند تامین می‌کنند. وایتینگام می‌افزاید که ساختار مالی و سیاسی این موسسه همانند صدها گروه و شرکت غیرانتفاعی دیگر کانادا است.

وایتینگام اولین قربانی جنگی است که کنی وعده داده در دوره ریاست با مخالفان و به گفته او برهم‌زنندگان توسعه صنعت نفت و گاز آلبرتا انجام خواهد داد. جیسون کنی یک تیم برای مبارزه با کسانی که می‌گوید در حال شایعه‌پراکنی حول موضوع نفت هستند تشکیل داده که بودجه آن 30 میلیون دلار است. او همچنین وعده داده تا یک تحقیق گسترده درباره منابع مالی و حمایت‌های خارجی از کمپین‌های مخالف نفت شن این استان انجام دهد.

جیسون کنی می‌گوید که هر شرکت‌ تحریم‌ کننده نفت شن را تحریم خواهد کرد و دولت او با کمپین‌های خیرخواهانه که به مبارزه با نفت شن مشغول هستند، مقابله می‌کند.

یکی از وعده‌های کنی در دوران انتخابات برچیدن برنامه‌های محیط‌زیستی دولت قبلی از جمله مالیات کربن و حذف نیروگاه‌های برق زغال‌سنگی آلبرتا تا سال 2030 بوده است.

وایتینگام در نامه خود ابراز نگرانی کرده که رویکرد کنی درباره انرژی و محیط‌زیست می‌تواند باعث توسعه برنامه‌های آسیب‌زننده به این استان شود. او می‌گوید که تغییر رویکرد زیست‌محیطی آلبرتا باعث خدشه‌دار شدن اعتبار آن در مجامع جهانی خواهد شد.

شنون فیلیپس که وزیر محیط‌زیست دولت پیشین بوده شدیدا با رویکرد کنی مخالفت است. او می‌گوید که تصمیم جیسون کنی برای اخراج هیئت‌مدیره AER و سایر سیاست‌های زیست‌محیطی او مطمئنا زیان‌های اقتصادی و خسارت‌های فرراوانی به اشتغال این استان وارد خواهد کرد. فیلیپس در یک مصاحبه گفته: متاسفانه رویکرد جیسون کنی پافشاری و عملی کردن تفکرات و سپس تحقیق درباره درستی آن‌ها است. او عملا هیچ اهمیتی به مفاهیم شغلی و ثبات سیاسی که برای جذب سرمایه‌گذاران انرژی حیاتی است، نمی‌دهد.

منبع: nationalpost