Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

ایران با تعلیق بخشی از تعهدات هسته‌ای خود، برای حفظ برجام مهلتی ۶۰ روزه به ۴+۱ داد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

رئیس‌جمهوری ایران، آقای روحانی امروز (چهارشنبه ۸ مِی ۲۰۱۹) اعلام کرد که در واکنش به مانع‌تراشی ایالات متحده در اجرای برجام، از امروز فروش مواد هسته‌ای ایران تعلیق می‌شود. او همزمان از مهلتی ۶۰ روزه به امضاکنندگانِ برجام خبر داد تا به قول‌های اقتصادی خود عمل کنند.

آقای روحانی که در سالگرد خروج ایالات متحده از برجام، در جلسه هفتگی هیئت دولت صحبت می‌کرد، گفت که اعضای باقی مانده در برجام —یعنی بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، و روسیه— ۶۰ روز فرصت دارند تا قول‌های خود برای محافظت از فروش نفت و فعالیت‌های بانکداری ایران در مقابل تحریم‌های امریکا را اجرایی کنند.

ایران با ارسال نامه‌هایی جداگانه به سفیران این کشورها خبر از تعلیق دو تعهد داوطلبانهٔ خود «فروش آب سنگین» و «معاوضه اورانیوم غنی شده با کیک زرد» ذیل برجام را به دولت‌های مربوطه منتقل کرده است.

آقای روحانی هشدار داد که چنانچه در واکنش به این تعلیق، پروندهٔ ایران دوباره به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود، ایران واکنش فوری نشان خواهد داد.

به گفته رئیس جمهوری ایران چنانچه در مهلت ۶۰ روزه، طرف اروپایی، چین و روسیه قول‌های اقتصادی خود را عملی نکنند، ایران دو فعالیت دیگر را از سر خواهد گرفت: (۱) افزایش غنی‌سازی اورانیوم به بیش از ۳.۵ درصد و (۲) تکمیل رآکتور آب سنگین اراک.

اما ایران می‌گوید این یک مسیر دو طرفه است و چنانچه طرفین برجام بتوانند نیازهای ایران را برآورده سازند، ایران حاضر است دوباره محدودیت‌های داوطلبانهٔ خود را از سر بگیرد.

همزمان با این تحولات وزیر امور خارجهٔ امریکا به عراق سفر کرده تا ضمن بررسی اوضاع و اطمینان از امنیت نیروهای امریکایی در این کشور، بر معافیت عراق از برخی تحریم‌های همکاری با ایران (انرژی و غیره) تاکید کند. او بعد از این برای دیدار با آقای لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه، به این کشور خواهد رفت.

اما وزیر امور خارجهٔ ایران، آقای ظریف هم راهی روسیه شده و قرار است در مسکو با آقای لاوروف دیدار کند.

آقای روحانی می‌گوید که دولت و حکومت ایران راه دیپلماسی را انتخاب کرده‌اند و همچنان در این مسیر قدم بر می‌دارند تا در چارچوب برجام یک توافق برد-برد را به پیش ببرند. ولی چنانچه این توافق به باخت ایران منجر شود، آمادهٔ کاهش دوبارهٔ تعهدات خود و خروج احتمالی از برجام هستند.

منبع: رویترز