Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

بزرگترین غار دنیا «سون دونگ در تایلند» حتی از تصورهای قبلی هم بزرگتر است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

چندی پیش، جویندگان رازهای طبیعت از سرتاسر دنیا یکی از بزرگترین کشفیات علمی را انجام دادند. عملیات تفحص در عمیق‌ترین بخشِ «درازگودالِ ماریانا» در نزدیکی فیلیپین منجر به کشف گونه‌های جانوری جدید شد.

حالا، گروهی دیگر در یک سفر زیرزمینی —و زیرآبی— در ویتنام کشف دیگری این‌بار در مورد ابعاد بزرگترین غار دنیا، یعنی «غار سون دونگ» (Hang Son Doong) انجام داده‌اند.

این غار بزرگتر از چیزی است که تصور می‌شد.

سون دونگ (که معنای محلی آن رودخانهٔ درون کوه است) بزرگترین غار دنیا با حجم ۳۸.۵ میلیون متر مکعب است و در قلب پارک ملی فونگ نها-که یانگ قرار دارد.

ماه قبل یک گروه اکتشافی از بریتانیا قصد کردند که راه‌های آبی این غار را بکاوند و یافته‌های آنها که منتشر شده به معنی واقعی کلمه، جذاب است.

https://www.instagram.com/p/BxlrAxHJ5Xz/?utm_source=ig_embed

این اکتشاف را سه داوطلب حرفه‌ای به نام‌های جیسون مالینسون، ریک استانتون و کریس جول انجام دادند. اگر نام آنها آشنا ست باید یادآوری کنیم که این سه نفر در کنار اریک براون از اهالی ونکوور، پارسال نجات‌دهندگان کودکانی بودند که در یک غار در تایلند گیر افتاده بودند.

عملیات نجات قهرمانانه آنها یکی از دلایلی بود که Oxalis، که تنها شرکت دارای مجوز برای تور گذاشتن در سون دونگ است، از آنها برای این اکتشاف خیره‌کننده دعوت کند.

آقای هوارد لیمبرت، مشاور فنی شرکت Oxalis می‌گوید: «این غواص‌ها عملیات نجات معرکه‌ای را در تایلند انجام دادند و این شد که ما از آنها دعوت کردیم تا به پاس زحماتشان به سون دونگ بیایند.»

«اما آنها می‌خواستند در جریان سفرشان کارهای جالب انجام دهند. این شد که با هم به این فکر رسیدیم که در سان دونگ شیرجه بزنند، کاری که هرگز تا پیش از این انجام نشده بود.»

در جریان این عملیات اکتشافی جالب، آنها به یک تونل زیرآبی ناشناخته رسیدند. در حالی که مسیر خود را ادامه می‌دادند پی بردند که این تونل در واقع غار سون دونگ را به غار بزرگ دیگری به نام هانگ تانگ وصل می‌کند. حالا با این کشف ۱.۶ میلیون متر مکعب به حجم غار اضافه شده است.

لیمبرت می‌گوید: «این کشف مثل آن است که یک نفر در بالای قله اورست یک بلندی جدید پیدا کند که ارتفاع کل آن را ۱,۰۰۰ متر افزایش دهد.»

https://www.instagram.com/p/BvOb–zhDi3/?utm_source=ig_embed

این غواص‌ها با کمک تانکرهای هوا خود را به عمق ۷۸ متری رساندند و سپس بازگشتند. باور آنها این است که عمق این تونل به ۱۲۰ متر می‌رسد و طول آن ۱ کیلومتر است. با اینکه وسعت غار زیاد است ولی هیچ‌کدام از تونل‌های قبلی دارای چنین عمقی نبوده‌اند.

لیمبرت می‌گوید: «وقتی همه بخش‌های سون دونگ را به هم وصل کنیم، هر یک از غارهای بزرگ دنیا به راحتی در آن جا می‌گیرد.»

قدم بعدی تامین تجهیزات و تانکرهای هوای بزرگتر است که دسترسی به عمق تونل را میسر می‌کنند. این سه نفر در آوریل ۲۰۲۰ به سون دونگ برمی‌گردند زیرا در آن فصل سطح آب‌ها نسبتا پایین‌تر است و شفافیت بیشتری دارند که غواصی را راحت‌تر می‌کند.

بزرگترین غار دنیا در سال ۲۰۰۹ خیلی اتفاقی توسط کشاورزی کشف شد که به دنبال یک سرپناه برای فرار از طوفان می‌گشت. اما تا سال ۲۰۰۹ مثل یک راز باقی ماند، به خصوص که مردم محلی از صدای رودخانه‌ای که در دل آن بود می‌ترسیدند و نمی‌خواستند این راز بر ملا شود.

لیمبرت می‌گوید: «به نظر من جای خوشحالی دارد که بزرگترین غار دنیا هنوز گوشه‌های ناشناخته‌ای برای اکتشاف و بررسی دارد.»

«قبل از ۲۰۰۹ هیچ‌کس وارد سون دونگ نشده بود… ولی این کشف اخیر نشان می‌دهد که برای یافتن همهٔ زوایای ناشناخته سیاره‌مان هنوز مسیری طولانی داریم.»

در ویدیوی زیر می‌توانید عمق رازآلود سون دونگ را بهتر ببینید:

منبع: Daily Hive