Thursday, April 18, 2024
-2.7 C
Calgary

کانادا اولین کشور امضاکنندهٔ تعهدنامه بین‌المللی خودروهای تجاریِ بی‌آلاینده

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

خانم کترین مک‌کنا، وزیر محیط زیست در دولت فدرال کانادا، این هفته اعلام کرد که کانادا یک طرح بین‌المللی معروف به تعهدنامه Drive to Zero را امضا کرده است. او این ابتکار را یک فرصت بزرگ می‌داند.

این تعهدنامه —که از سپتامبر ۲۰۱۸ مطرح بوده— یک طرح بین‌المللی است که طراحی شده تا رشد خودروهای بی‌آلاینده و خودروهای تقریبا-بی‌آلایندهٔ سنگین و نیمه‌سنگین،‌ از جمله اتوبوس‌ها و کامیونت‌ها را ترویج کند.

مک‌کنا این اقدام را در کارگاه Drive to Zero در ونکوور اعلام کرد، جایی که در همکاری با Clean Energy Canada برگزاری دو سمینار مشترک وزرا، یعنی دوره دهم Clean Energy Ministerial و دوره چهارم Mission Innovation Ministerial را در مرکز کنوانسیون ونکوور بر عهده دارد.

او گفت: «خیلی مهم است که به حوزهٔ فعالیت خودمان و خودروهای سنگین بیشتر بپردازیم.»

او امضای این تعهدنامه را همزمان با انتشار گزارش کامل شورای مشورتیِ اقدامات آب‌و‌هوایی اعلام کرد.

در این زمینه دو صنعت اصلی وجود دارند که روی هم رفته بیش از ۳۳ درصد از گازهای آلاینده کانادا را منتشر می‌کنند: صنعت حمل‌و‌نقل و صنعت ساختمان‌سازی.

در جریان مصاحبه‌ای پس از اعلام این خبر، خانم مک‌کنا گفت: «کمک گرفتن از کانادایی‌های نخبه در زمینه ارتقای نقش دولت کانادا در زمینه تغییرات آب‌و‌هوایی عالی است.»

Screen-Shot-2019-05-30-at-3.10.56-PM.png

این وزیر کانادایی می‌گوید که در مورد یافته‌های این گزارش تردیدی ندارد:

«تهیه‌کننده‌های این گزارش به استانداردهای جهانی پرداخته‌اند و با شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای کانادایی و دولت‌ها صحبت کرده‌اند تا از اوضاع جهان مطلع شوند. ضمن اینکه خودشان هم تجربه بسیار زیادی دارند.»

مک‌کنا می‌گوید بهترین جنبهٔ این گزارش از نظرش «این است که به موارد عملی پرداخته و بر اساس فعالیت‌های واقعی و فرصت‌ها و تهدیدهای بازار تهیه شده است.»

این گزارش به نظر او «با این دیدگاه نوشته شده که «بسیار خوب، وضعیت چنین است. قدم‌های بعدی چه‌اند؟ فرصت‌های دیگر چستند؟».»

کانادا برنامه آب‌و‌هوایی خودش را دارد که خانم مک‌کنا آن را در یک سال اخیر با استان‌ها و مردم بومی در میان گذاشته است و می‌گوید که بر اجرای آن توسط دولت‌های استانی نظارتی سختگیرانه خواهد داشت، به خصوص بر اجرای مالیات آلاینده‌ها.

او می‌گوید: «قبل از انتشار گزارش نهایی، گزارشی موقتی داشتیم که درباره نقش‌های احتمالی دولت قبل از انتخابات نظر می‌داد. ما آن را اجرا کردیم و یکی از توصیه‌هایش برنامهٔ خودروهای بی‌آلاینده بودند.»

او می‌گوید امضای این تعهدنامه یک حرکت کاملا عملی برای کانادایی‌ها است و به اعتقاد او علاقه عمومی زیادی به خودروهای الکتریکی وجود دارد.

با این حال مک‌کنا می‌گوید: «هنوز هم هزینه یکی از عوامل تصمیم‌گیری مهم است و مردم بر اساس آن تصمیم می‌گیرند. برای همین باید این تعهدنامه را به برنامه‌ای مقرون به صرفه تبدیل کنیم که استان‌ها از عهده اجرایش بر آیند.»

«چیزی که بسیاری از صاحبین کسب‌و‌کارها در نظر نمی‌گیرند این است که هزینهٔ تبدیل ناوگانشان به خودروهای بی‌آلاینده در همان سال اول جبران می‌شود.»

در مورد اجرای پروژه‌های ساختمانی و خانه‌سازی هم «یکی از چیزهایی که در این گزارش بود، اثر فقدان اطلاعات کافی برای سازندگان بود تا بتوانند با دانش کافی به این تغییرات فکر کنند، و مزایای آن‌ها را بهتر درک کنند.»

او اجرای تمام موارد پیش‌بینی شده در گزارش کامل را برنامه‌ای بلندمدت می‌داند.

اکنون فقط چند ماه به انتخابات فدرال مانده است، اما مک‌کنا می‌گوید ایدهٔ وزارتخانه‌اش این است که «دولت بعدی توسط هر حزبی که تشکیل شد» بتواند گزارش را بر دارد و برای پرداختن به نیازهای آینده گام‌های لازم را بردارد.

او می‌گوید: «البته بعضی چیزها خیلی ریزه‌کاری دارند و در عمل کار بیشتری باید انجام شود. ماجرا همیشه به تصویب قوانین و سرمایه‌گذاری دولتی مربوط نیست.»

منبع: Daily Hive