Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

دو رای‌گیری مهم درباره خط لوله نفت و گاز TMX در این هفته

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این هفته دو رای‌گیری مهم، یکی در دولت و دیگری در مجلس، می‌توانند تاثیری بزرگ بر پروژه‌های انرژی در کانادا بگذارند و تکلیف خط لوله TMX را هم روشن کنند.

کابینهٔ دولت فدرال سه‌شنبه تصمیم خود درباره اجرای خط لوله Trans Mountain را اعلام می‌کند. این تصمیم پس از برگزاری دور دوم مشورت با جوامع بومی در مسیر این خط لوله، گرفته خواهد شد. پیش‌تر دادگاه استیناف فدرال اعلام کرده بود که دور اول این مشورت، در ایجاد دیالوگ بین طرفین بی‌تاثیر بوده و نیاز به تجدید آن هست.

مجلس نیز رای‌گیری نهایی خود درباره بازنگری اساسی در قانون فدرال ارزیابی زیست محیطی —معروف به لایحه C-69— را برگزار خواهد کرد.

بدیهی است که نظراتی کاملا ضد و نقیض در مورد خروجی این تصمیم‌ها وجود دارد.

مدیرعامل Enbridge آقای اَل موناکو به برنامهٔ The House از CBC Radio گفته است: «به نظر من، اگر به وضع حوزهٔ انرژی در کانادا نگاه کنید، به وضوح شاهد مانع‌تراشی هستیم.»

دولت لیبرال این هفته تغییرات جدی در  لایحه C-69 را قبول کرد، اما تقریبا تمام اصلاحیه‌های پیشنهادی توسط محافظه‌کارها را رد کرد. این لایحه باعث یک بازنگری جدی در نحوهٔ ارزیابی و تصویب پروژه‌های بزرگ منابع طبیعی، مثل خطوط لوله و معادن، خواهد شد.

گروه‌های زیست محیطی می‌گویند که مفاد لایحه C-69 کار چندانی از پیش نمی‌برند و همزمان افرادی مثل نخست‌وزیر جدید آلبرتا، جیسون کنی، می‌گویند که این لایحه آنقدر سختگیرانه به صنعت منابع طبیعی می‌پردازد که تقریبا اجرای هر طرح انرژی جدیدی غیرممکن است.

این لایحه حالا به مجلس برگشته و در صورتی که نمایندگان با اصلاحات دولت لیبرال ترودو موافقت کنند، لایحه C-69 می‌تواند تبدیل به قانون شود.

دو گمشده: شفافیت و قطعیت

در هر دو سوی مرز، اجرای خطوط انتقال انرژی، تبدیل به چالش شده است. آقای موناکو با این شروع، می‌گوید که قوانین پیشنهادی هم بدون ایراد نخواهند بود و موانعی را ایجاد می‌کنند.

او می‌گوید: «بحث اصلی شفافیت و قطعیت در طول فرآیند است و در نهایت برای جذب سرمایه‌ها باید محیطی قابل پیش‌بینی داشته باشیم.»

در حالی که بررسی قانونی پروژه‌ها در امریکا هم سخت است، ولی به نظر موناکو، می‌توان از پس آن بر آمد.

«زمان تایید در امریکا قطعا در بیشتر موارد کمتر از کانادا است.»

کمپانی Enbridge اکنون دو پروژه خود در مرز کانادا-امریکا را بر لبه پرتگاه می‌بیند.

خط لوله شماره ۳ این شرکت —که قرار است نفت خام را از ترمینالی در نزدیکی Hardisty در آلبرتا، و از طریق شمال مینه‌سوتا به ویسکانسین منتقل کند— چندبار توسط قانونگذاران مینه‌سوتا به تاخیر افتاده است.

خط لوله ۵ همیشه توسط دادستان میشیگان در خطر تعطیلی قرار داشته و دارد زیرا او تهدید می‌کند که دولت ایالتی و Enbridge باید هر چه سریع‌تر درباره رسیدگی به وضعیت این خط لوله ۶۵ ساله، توافق کنند.

با این حال آقای موناکو می‌گوید که امکان توسعه پروژه‌های انرژی همزمان با رعایت خط قرمزهای محیط زیستی وجود دارد.

«پول، تنها پیشنهاد آنها ست»

اما در حالی که دولت فدرال کانادا به دنبال راهی برای شروع خط لوله Trans Mountain است، یک گروه بومی که در مسیر آن زندگی می‌کند، قصد عقب نشستن از خواسته‌های خود در فرآیند تصمیم‌گیری را ندارد.

رییس گروه Coldwater Indian آقای T. Lee Spahan می‌گوید: «گفتگوهای واقعی که قرار بود داشته باشیم هرگز برگزار نشدند و فرآیند مشورتی هم ناقص است.»

اعضای گروه او نگرانی آلوده شدن آب‌های محلی توسط خط لوله TMX هستند. او از بی‌احترامی دولت به مردم بومی هم ناراضی است زیرا به گفته او، دولت حق نگهداری زمین‌ها برای نسل‌های آینده را از آنها سلب کرده است.

Spahan از ادامه دعوت خود برای دیدار با چندین وزیر و خود جاستین ترودو خبر داده و می‌خواهد آنها به بازدید از زمین‌های این گروه در بریتیش کلمبیا بیایند و به بحث بنشینند. Spahan می‌گوید از پاسخ آنها ناراضی است—یا بهتر بگوییم، از عدم پاسخگویی آنها،‌ زیرا فقط وزیر منابع طبیعی آمارجیت سوهی به دیدار از منطقه رفته است.

سخنگوی وزیر خدمات بومیان، سیموس اورگان در بیانیه‌ای گفته که فرستاده‌های ویژه‌ای را برای کار روی مشکلات Coldwater به دیدار آقای Spahan و گروهش خواهد فرستاد.

«دو وزیر، سوهی و اورگان، و کل دولت فدرال، متعهد به اجرای صحیح این امورند.»

Spahan می‌گوید که چشم امیدی به دو تصمیم هفتهٔ آینده درباره خطوط انرژی ندارد.

«احتمالا از نتیجه راضی نخواهم بود و برای مشورت برای ادامهٔ تلاش‌هایمان به دیدار اعضای گروهمان خواهم رفت.»

البته دغدغه‌های اقتصادی را هم نباید نادیده گرفت. Spahan می‌گوید که مبالغ جبرانی برای مردمی که خانه و زندگی‌شان در مسیر خط لوله است، با قیمت زمین آنها همخوانی ندارد.

«قرار است همه از کنار این پروژه پولدار شوند. پول، تنها چیزی است که آنها جلوی ما می‌گذارند.»

منبع: CBC