Monday, March 18, 2024
8.4 C
Calgary

جدایی جانی آیو، خالق دستگاه‌های اپل، پس از ۲۷ سال همکاری با این کمپانی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طراح مشهور دنیای فناوری که در کنار موسس اپل، استیو جابز، با خلق کامپیوترهای شخصی مثل آیمک، آیپاد و سپس آیفون، آیپد و اپل‌واچ این کمپانی را از ورطهٔ نابودی به قلهٔ فناوری دنیا رساند، تقریبا پس از ۳۰ سال از اپل جدا می‌شود تا کمپانیِ دیزاینِ خودش را تاسیس کند؛ و عجیب نیست که، اپل جزو مشتریان اصلی آن خواهد بود.

در بیانیهٔ مطبوعاتی که اپل در این باره منتشر کرده، اشاره شده که جانی آیو در ماه‌های باقی مانده از سال ۲۰۱۹ مسئولیت‌های خودش را به دو نفر از اعضای تیم طراحی اپل (اِوِنز هَنکی مدیر طراحی صنعتی، و آلِن دای مدیر طراحی رابط کاربری) منتقل خواهد کرد.

او سپس کمپانیِ دیزاین LoveFrom را تاسیس خواهد کرد تا ضمن ارائه خدمات طراحی به کمپانی‌های دیگر، بتواند روی پروژه‌ها و علایق شخصی خودش کار کند.

مدیرعامل اپل، تیم کوک، در این باره می‌گوید:

«جانی یک شخص فوق‌العاده در دنیای دیزاین است و نقشش در احیای اپل بی‌تردید برجسته است، از طراحی آیمک در ۱۹۹۸ و آیفون [در ۲۰۰۷] گرفته تا نظارت بر طراحی اپل پارک (مقر جدید اپل) که در سال‌های اخیر بیشتر وقت و انرژی او را گرفته بود.»

«اپل همچنان از استعدادهای جانی استفاده خواهد کرد، هم با همکاری مستقیم در پروژه‌های اختصاصی، و هم به واسطه تیم دیزاین بی‌نظیری که او در اپل به یادگار می‌گذارد. بعد از سال‌ها همکاری، خوشحالم که رابطه ما رو به رشد است و در آینده با جانی همکاری خواهیم داشت.»

Apple-update-tim-cook-jonathan-ive-062619_big.jpg.medium.jpg

جانی آیو در مصاحبه‌ای اختصاصی با فایننشال تایمز، خبر از راه‌اندازی کامل LoveFrom در سال ۲۰۲۰ می‌دهد که اپل اولین مشتری آن خواهد بود.

او می‌گوید:

«هر چند من دیگر کارمند اپل نخواهم بود، اما همچنان حضور زیادی [در فرآیند طراحی محصول‌ها] خواهم داشت—که امیدوارم سال‌های سال ادامه پیدا کند. به هر حال الآن زمان مناسب و طبیعی برای چنین تغییری است.»

بدون یک جانشین فوری

apple-keynote-2017-steve-jobs-theater.jpg

همان‌طور که بالاتر نوشتیم، کسی به عنوان «رئیس طراحی اپل» جانشین جانی آیو نشده است—لااقل فعلا نه—که این نشانگر جایگاه و دستاوردهای بزرگ او در اپل است.

آخرین پروژه بزرگ او برای اپل، نه یک محصول، بلکه مقر جدید این کمپانی است. او بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، در یک همکاری بزرگ با نورمَن فاستر، معماری داخلی Apple Park را بر عهده داشت که در فوریه ۲۰۱۷ گشایش یافت. او سکان‌دار بازطراحی بیشتر فروشگاه‌های اپل در ۲ سال‌های اخیر هم بوده است.

درباره LoveFrom فعلا فقط این را می‌دانیم که «فعلا» در کالیفرنیا خواهد بود و دوست دیرینهٔ جانی آیو، آقای مارک نیوسان که او هم اهل انگلستان است و در طراحی اپل‌واچ با اپل همکاری داشته، در اداره آن نقش خواهد داشت.

آیو درباره محصولات آینده اپل می‌گوید: «تعدادی محصول هست که از چند سال پیش داریم آنها را توسعه می‌دهیم، و من برای ادامه کار روی آنها شوق زیادی دارم. و پروژه‌های جدیدی هم هست که در توسعه‌شان حاضرم.»

تقریبا ۵,۰۰۰ ثبت اختراع (پتنت) به نام جانی آیو ثبت شده است که او را در زمرهٔ مخترعین و طراحان برجستهٔ دنیا قرار می‌دهد. خبر خوب این است که او بازنشسته نشده و هنوز می‌خواهد در دنیای دیزاین حضور فعالی داشته باشد.

دیگر خبر خوب این است که برای اولین بار در تاریخچه اپل، یک خانم، اِوِنز هَنکی، مسئولیت طراحی صنعتی را در اپل بر عهده گرفته است که نشانه خوبی برای نقش‌آفرینی خانم‌ها و افزایش تنوع در رده‌های بالای مدیریت در دنیای فناوری است.

منبع: Cnet و Apple و Financial Times