Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

اگر زیاد در اینترنت درباره بیماری ها جستجو می کنید، دچار بیماری «سایبرکندریا» هستید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

معمولا افراد پس از احساس درد یا ناراحتی در بدن خود بلافاصله علت احتمالی را در اینترنت جست‌وجو می‌کنند تا شاید آن را بیابند. گاهی اوقات این کار باعث رفع سریع تردید‌ها در فرد می‌شود و اضطراب را از او دور می‌کند. بعلاوه، بیشتر افراد می دانند حتی اگر چیزهایی که در اینترنت خوانده اند نظر افراد متخصص بوده باشد، باز هم این اطلاعات نمی توانند جای تشخیص یک پزشک حرفه ای را بگیرند.

اما برخی از افراد که به بیماری سایبرکوندریا دچار هستند گمان می‌کنند این جست‌وجوی آنلاین پاسخ نهایی را به آن‌ها می‌دهد. به همین دلیل آن‌ها به جست‌وجوی علل بیماری‌های خود در اینترنت اعتیاد دارند و سعی می‌کنند از این طریق ناراحتی‌های خودشان را تشخیص دهند.

این مقاله قصد دارد اطلاعات کاملی درباره این اختلال به شما بدهد و راه‌حل‌هایی را نیز برای درمان آن ارائه کند. اختلالی که با استفاده نادرست از اینترنت برای اهداف پزشکی ایجاد شده و باید جلوی آن گرفته شود.

سایبرکوندریا باعث افزایش اضطراب در افراد می‌شود

امروزه پزشکان گاها با بیمارانی روبرو می‌شوند که ادعا می‌کنند به دلیل داشتن سردرد تومور مغذی در سرشان وجود دارد. علت بوجود آمدن این پدیده را باید در پدیده تشخیص بیماری توسط افراد و یا جست‌وجوی علائم، نشانه‌ها و اختلالات به صورت آنلاین پیدا کرد. سایبرکوندریا حالتی است که در آن شخص به صورت انفرادی اقدام به تشخیص بیماری‌های خود می‌کند و در بسیاری از موارد پس از یک جست‌وجوی آنلاین ساده که تنها در راستای هدف خودش بوده، بیماری‌های مهلک احتمالی را می‌یابند. همین موضوع باعث افزایش استرس در او شده و وظیفه متخصصین و پزشکان را پیچیده‌تر از پیش می‌کند.

پیامدهای منفی جست‌وجوهای ناگهانی

سایبرکوندریا همانند سایر اختلالات روانی دارای پیامدهایی است که افراد مبتلا به آن را آزار می‌دهند. برخی از این اثرات که از جست‌وجوهای وسواس‌گونه درباره بیماری‌ها ناشی می‌شوند عبارتند از:

  • افزایش اضطراب: پس از جست‌وجوی مدام و بررسی بیماری‌ها، مبتلایان به این اختلال اطلاعات بسیار زیادی را کسب می‌کنند و همین موضوع سبب افزایش اضطراب در آن‌ها می‌شود. این افراد درباره ابتلا بیماری‌های احتمالی و بعضا خطرناک نگران هستند که شاید هیچ‌گاه آن‌ها را تجربه نخواهند کرد.
  • خوددرمانی و ممانعت از پیگیری روند حقیقی درمان: برخی از مبتلایان به سایبرکوندریا به درمان خود با روش‌هایی که در اینترنت نوشته شده روی می‌آورند و در این مسیر با متخصصین نیز مشورتی نمی‌کنند. برخی دیگر نیز تا جایی درباره درست بودن تشخیص خود اطمینان دارند که تجویزهای پزشک را نادیده گرفته و اقدام به خوددرمانی می‌کنند. این شرایط خطرناک سلامت جسمی آن‌ها را به شدت تهدید می‌کند.
  • ایجاد اختلالات افسردگی: به دلیل جست‌وجوی بیش از حد سایت‌های آنلاین برای کسب اطلاعات درباره بیماری‌ها و افزایش نگرانی درباره ابتلا به آن‌ها، کسانی که به سایپوکوندریا مبتلا هستند می‌توانند خیلی سریع به افسردگی نیز دچار شوند.
  • نوزوفوبیا: این ترس در میان دانشجویان پزشکی که مدام با اطلاعات گوناگون درباره بیماری‌ها و وضعیت‌های مختلف پزشکی در ارتباط هستند، شایع است. بعلاوه مبتلایان به سایبرکوندریا نیز این شرایط را تجربه می‌کنند. نوزوفوبیا می‌تواند باعث ترس شدید در آن‌ها شود و اضطراب را به شدت افزایش دهد که همین موجب بیمار شدن مبتلایان در برخی موارد می‌شود.

چگونه با سایبرکوندریا مقابله کنیم

این اختلال نیز همانند هایپرکوندریا یا سایر اختلالات روانی دیگر دارای درمان‎‌های روانشناسانه است. بستگان و دوستان بیمار باید به او کمک کنند تا این حقیقت را درک کند که بدنش بیمار نیست. داشتن حمایت اعضای خانواده و نیز شرکت در جلسات روانشناسی روشی بسیار موثر برای مقابله با بیماری سایبرکوندریا است. بعلاوه از آن‌جایی که سایکوفارماکولوژی قادر به کمک به بیماران در پیچیده‌ترین موقعیت‌ها هست، می‌تواند نقش سودمندی ایفا کند.

به خاطر داشته باشید که نباید هیچگاه بر اساس آن‌چه در اینترنت مطالعه کرده‌اید درباره وضعیت سلامتی خود تشخیص آنی دهید. هیچ سایت اینترنتی قادر نیست جای ویزیت پزشک را بگیرد. اگر چیزی شما را نگران می‌کند بدون معطلی با پزشک خود تماس بگیرید. این کار شما را از اضطراب خارج می‌کند و اجازه نمی‌دهد درباره وضعیت‌های پیچیده پزشکی که بی‌مورد هستند دلهره پیدا کنید.

منبع: brightside