Saturday, April 27, 2024
2.9 C
Calgary

آشنایی با شش باور نادرست در مورد موش‌ها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هرچند می‌توان موش قهوه‌ای را در سراسر کره زمین پیدا کرد، اما اطلاعات ما درباره این جونده بسیار محدود است.

به باور پژوهشگران ترس از موش‌ها باعث شکل‌گیری داستان‌های غیرواقعی درباره آن شده است. در این مطلب با شش باور نادرست که درباره این جوندگان باهوش وجود دارد آشنا خواهیم شد.

باور نادرست اول: موش‌ها باعث ایجاد و انتقال طاعون سیاه شدند

این باور وجود دارد که موش‌ها و کک‌های بدن آن‌ها منبع شیوع طاعون سیاه بودند. به عبارت دیگر موش‌هایی که در کشتی‌ها به سراسر جهان سفر می‌کردند موجب گسترش این بیماری شدند.

اما عامل اصلی طاعون باکتری Yersinia pestis است که نرخ مرگ و میر بر اثر ابتلا به آن و عدم درمان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد است. دانشمندان باور دارند که شپش و کک‌هایی که روی بدن انسان زندگی می‌کردند عامل اصلی همه‌گیری طاعون سیاه در قرن چهاردم میلادی بودند. مقایسه مدل انتقال با باکتری و مدل انتقال با موش از نظر سرعت گسترش بیماری نشان می‌دهد که این فاجعه تنها با باکتری قابل وقوع بوده است.

باور نادرست دوم: موش‌ها عامل انتقال هاری هستند

اگر شما توسط خفاش، روباه، راکون و حتی سگ و گربه گاز گرفته شوید برای احتیاط باید واکسن هاری را دریافت کنید. به گفته کوریگان موش‌ها ناقل هاری نیستند و شواهدی از ارتباط این بیماری با موش‌ها وجود ندارد.

موش‌ها بر اساس محل زندگی خود می‌توانند عامل انتقال سالمونلا، اشریشیا کلی و تب شدید و مرگ‌آور باشند. موش‌ها در ۱۰۰ متری لانه خود به دنبال آب و غذا می‌گردند و شیوع بیماری‌های بالا به محل زندگی آنها بستگی دارد.

باور نادرست سوم: موش‌ها در محله‌های قدیمی و خرابه‌ها زندگی می‌کنند

این باور کاملا اشتباه است زیرا موش‌ها می‌توانند هرکجا زندگی کنند. اما شکاف‌های فراوان موجود در ساختمان‌های مخروبه مکانی مناسب برای زندگی موش‌ها هستند. در این بین تجمع زباله می‌‌تواند عامل افزایش موش‌ها باشد.

به طور کلی، موش‌ها به دنبال آب و غذا هستند، در نتیجه برایشان فرق نمی‌کند در خانه متروکه یا آپارتمان شیک آن را پیدا کنند!

باور نادرست چهارم: جثه موش‌ها می‌تواند به اندازه گربه رشد کند

در سال ۲۰۱۵ خبری مبنی بر به دام افتادن یک موش ۱۹ کیلوگرمی در نیویورک منتشر شد. اما در حقیقت پرسپکتیو عکس باعث بزرگتر دیده شدن این جونده شده بود.

بیشترین طول موش قهوه‌ای با احتساب دمش ۴۰ سانتی‌متر و حداکثر وزن آن ۵۰۰ گرم می‌شود.

باور نادرست پنجم: موش‌ها می‌توانند فولاد را بجوند

دندان‌های موش‌ها همیشه رشد می‌کنند و این ویژگی‌ آن را در مقایسه با دیگر جانداران متمایز می‌کند. اما این به معنای آن نیست که می‌توانند فولاد ضدزنگ را بجوند!

ماهیچه‌های قوی متصل به فک و دندان‌های قدرتمند موش به او این امکان را می‌دهد تا چوب، وینیل، پلاستیک، دیوار خشک و آجر و آلومینیوم را بجود. دلیل این موضوع تیز ماندن دندان‌های در حال رشد موش است.

باور نادرست ششم: موش‌ها در آینده کره زمین را تسخیر می‌کنند

برخی باور دارند که تغییرات اقلیمی و زمستان‌های گرم‌تر باعث افزایش جمعیت موش‌ها خواهد شد، به طوری که این کنترل آنها را غیرممکن می‌کند. این باور به دلیل توانایی موش قهوه‌ای ماده برای تولد ۱۵۰۰۰ هزار موش در سال، ایجاد شده است.

به گفته کوریگان افزایش ساخت و ساز، عدم مدیریت دفع پسماند، تراکم محله‌ها و افزایش زیرساخت‌های فرسوده از عواملی اصلی افزایش جمعیت موش‌ها هستند.

جوامع انسانی می‌توانند با  اختصاص بودجه مناسب برای کاهش جمعیت موش‌ها و پاکیزه کردن محیط شهری، جمعیت موش‌ها را کنترل کنند.

منبع: CBC